Οι επενδύσεις του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» στην ανάπλαση του εμπορικού κέντρου απέφεραν «καρπούς», αντίθετα η ένταση του ανταγωνισμού στις υπηρεσίες πάρκινγκ, πέριξ του αεροδρομίου, επέφερε οριακή μείωση εσόδων.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ειδικότερα, στο πλαίσιο της βελτίωσης της εμπειρίας του επιβάτη στο αεροδρόμιο της Αθήνας, το μεγάλης κλίμακας έργο για την εμπορική ανάπλαση, που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2016, καλύπτοντας το σύνολο της περιοχής Εντός Σένγκεν και ένα μεγάλο μέρος της περιοχής Ελεύθερης Πρόσβασης στο Επιπέδου Αναχωρήσεων, ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2017, παραδίδοντας μία νέα εμπορική περιοχή.
Η απόδοση των νέων καταστημάτων οδήγησε σε αύξηση των εσόδων του εμπορικού κέντρου του αεροδρομίου κατά 10,6% το 2017, σε σύγκριση με το 2016, υπερβαίνοντας την αντίστοιχη ετήσια αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 2%.
Το έργο της ανάπλασης της περιοχής Εντός Σένγκεν (ISP) υλοποιήθηκε, ακολουθώντας τις ίδιες βασικές αρχές σχεδίασης και έχοντας την ίδια προσέγγιση με το έργο της Εκτός Σένγκεν (ESP) περιοχής, που είχε ολοκληρωθεί το 2015.
Αυτή η μεγάλης κλίμακας ανακαίνιση οδήγησε σε μια αξιοσημείωτη αύξηση της επιφάνειας της εμπορικής περιοχής της τάξης των 1.500 τ.μ., αυξάνοντας τη συνολική επιφάνεια των εμπορικών χώρων του αεροδρομίου σε περισσότερα από 11.200 τ.μ.
Στο πλαίσιο του επανασχεδιασμού της εμπορικής προσφοράς στον ∆ΑΑ, με στόχο την καλύτερη κάλυψη των εξελισσόμενων αναγκών του επιβατικού κοινού, τέθηκε σε λειτουργία ένα νέο μεγάλο κατάστημα Αφορολογήτων Ειδών και τρία νέα μικρότερα (“last-minute”) στους χώρους αναμονής επιβατών στις εξόδους αναχώρησης.
Επίσης, προστέθηκαν 28 νέα εμπορικά καταστήματα ειδικού ενδιαφέροντος και ανακαινίστηκαν ριζικά επτά, ενώ αναπτύχθηκαν 11 νέες ιδέες στον χώρο των εστιατορίων και ένα ανακαινίστηκε και επεκτάθηκε.
Στον αντίποδα, τα έσοδα από τις υπηρεσίες στάθμευσης αυτοκινήτων στο αεροδρόμιο, κατά το 2017, κατέγραψαν οριακή μείωση 0,3% έναντι του περασμένου χρόνου.
Η καταναλωτική τάση των Ελλήνων, σε συνδυασμό με τη σημαντική παρουσία των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους συνέχισε να επηρεάζει αρνητικά τις υπηρεσίες στάθμευσης, κυρίως αλλάζοντας τη σύνθεση των Ελλήνων επιβατών, οι οποίοι αποτελούν τους κύριους χρήστες των χώρων στάθμευσης, με αποτέλεσμα να υπάρχει προτίμηση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως και σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς για τη μετάβασή τους στο αεροδρόμιο, όπως τα πάρκινγκ που λειτουργούν πέριξ του αεροδρομίου.