Θα καταφέρουν τα υδροπλάνα να πετάξουν στην Ελλάδα το 2023; Αυτός είναι ο στόχος, με προ-απαιτούμενο την κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία ικανού αριθμού υδατοδρομίων.
Του Φώτη Φωτεινού
Δυο εταιρείες εμφανίζονται διατεθειμένες να ξεκινήσουν πτήσεις, αυτές είναι η Grecian Air Seaplanes και η Hellenic Seaplanes.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Sea Planes θα ξεκινήσει δρομολόγια από το Ιόνιο και η Hellenic Seaplanes από το Αιγαίο, με στόχο τη διεξαγωγή δρομολογίων το 2023.
Την κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων έχουν αναλάβει οι εταιρείες Water Airports (σχετίζεται με την Grecian Air Seaplanes) και η Hellenic Seaplanes.
Το ιστορικό του εγχειρήματος
Έχουν περάσει σχεδόν 10 χρόνια από τον νόμο που έβαλε τις «βάσεις» για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα και η χώρα διαθέτει έως σήμερα 2,5 άδειες υδατοδρομίων.
Από τη ψήφιση του νόμου 4146/2013, πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας, των Παξών, τα οποία αδειοδοτήθηκαν με τον νόμο του 2013 και στη συνέχεια έλαβαν «Βεβαίωση Συμμόρφωσης», σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4663/2020. «Βεβαίωση Συμμόρφωσης» εκκρεμεί για το υδατοδρόμιο της Πάτρας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι πλήρως αδειοδοτημένα θα είναι 3 υδατοδρόμια.
Από την ψήφιση του νέου νόμου για τα υδατοδρόμια του 4663/2020 (προηγήθηκε ο νόμος 4568/2018), σε πιο ώριμο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για τα υδατοδρόμια στον Βόλο, το Ρέθυμνο, την Ίο, την Καλαμάτα και την Κυλλήνη.
Σε πιο πρώιμο στάδιο είναι οι διαδικασίες για την αδειοδότηση δεκάδων άλλων υδατοδρομίων, όπως σε Ηγουμενίτσα, Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο, Αμφιλοχία, Πάτμο, Τήνο, Θεσσαλονίκη, Σητεία, Χίο, Λαύριο, Σίφνο, Πύλο, Καβάλα, Ηράκλειο, Αιδηψό, Αλιβέρι, Κάρυστο, Κύμη, Χαλκίδα, Ψαρά, Άλιμο, κ.α.
Το μεγάλο ερώτημα είναι «γιατί» καθυστερούν οι άδειες για τα υδατοδρόμια; Σίγουρα, η εμπλοκή πολλών υπηρεσιών δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, εάν και η ασφάλεια των πτήσεων και των επιβατών είναι αδιαπραγμάτευτη.
Ωστόσο, η καθυστέρηση οφείλεται, μεταξύ άλλων, και σε έναν άλλο λόγο. Οι άδειες υδατοδρομίων που είχαν εγκριθεί για τη λειτουργία της AirSea Lines (2004 – 2008) στο Ιόνιο ήταν ιδιωτικές, ανήκαν δηλαδή στην εταιρεία.
Όταν έπαυσε να λειτουργεί, αυτομάτως «ακυρώθηκαν», οπότε η διαδικασία έπρεπε να εκκινήσει από την αρχή. Γι’ αυτό το λόγο, αρκετές άδειες υδατοδρομίων θα ανήκουν στα Λιμενικά Ταμεία. Ωστόσο, θα υπάρχουν και ιδιωτικές άδειες υδατοδρομίων.
Στο πτητικό κομμάτι, η Grecian Air Seaplanes ολοκλήρωσε τη συμφωνία με την Viking για τα δυο πρώτα δικινητήρια υδροπλάνα (σχετική φωτογραφία), με στόχο την άφιξή τους το επόμενο διάστημα.
Μάλιστα, την άνοιξη επέστρεψαν τα πρώτα πληρώματα από τον Καναδά, όπου έλαβαν την εργοστασιακή εκπαίδευση και επέστρεψαν πίσω ως κυβερνήτες και εκπαιδευτές.
«Ερχόμαστε και επιδιώκουμε να καλύψουμε τις ανάγκες των πολιτών, κυρίως των νησιωτών, στη μετακίνησή τους, είτε ανάμεσα στα νησιά, αλλά και την διασύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα», αναφέρουν στελέχη της Grecian Air Seaplanes, υποστηρίζοντας ότι το υδροπλάνο των 19 θέσεων μόνο συμπληρωματικά θα μπορούσε να λειτουργήσει με τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Seaplanes θα ξεκινήσει πτήσεις από το Ιόνιο και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα, Παξούς, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Ιθάκη, κ.α.
Η πτήση από Κέρκυρα προς Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη θα διαρκεί 30 – 40 λεπτά, ενώ η πτήση Κέρκυρα – Παξοί 15 λεπτά και Κέρκυρα – Πάτρα 1 ώρα.
Αντίστοιχα, η Hellenic Seaplanes εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει πτήσεις από την Αθήνα σε Τήνο, Πάτμο και Σίφνο και στις Σποράδες.
Η πτήση Αθήνα – Τήνος θα διαρκεί 28 λεπτά, Αθήνα – Πάτμος 56 λεπτά και Αθήνα – Σίφνος 32 λεπτά.
Το Σητεία Κάσο Κάρπαθο πότε θα το βάλετε σε λειτουργία με τα υδροπλάνα;;