Αναλυτικές πληροφορίες για την επέκταση των εγκαταστάσεών του σε τρεις φάσεις, βάσει προσυμφωνημένου Χωροταξικού Σχεδίου, που έχει ως στόχο την αύξηση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών σε έως 50 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση έως το 2046 περιλαμβάνονται στο Ενημερωτικό Δελτίο για την είσοδο στο ΧΑ του αεροδρομίου της Αθήνας.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Το Χωροταξικό Σχέδιο ή αλλιώς, το Master Plan του ΔΑΑ χωρίζεται σε τρία ορόσημα:
Α. Το Master Plan 33MAP αποτελεί την πρώτη φάση επέκτασης και έχει σχεδιαστεί για να αυξήσει τη χωρητικότητα των τερματικών εγκαταστάσεων στα 33 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Αυτή η φάση περιλαμβάνει:
1) την επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, η οποία αποτελείται, κυρίως, από νέες αίθουσες επιβίβασης επιβατών με λεωφορεία, επέκταση της αίθουσας check-in, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του τερματικού σταθμού, μιας νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών που συνοδεύεται από επέκταση του χώρου ανάκτησης, νέων εγκαταστάσεων λιανικής και χώρων γραφείων,
2) την ανάπτυξη νέων υποδομών για 32 στάσεις με σχετικούς «τροχόδρομους», δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και μία επίγειας εξυπηρέτησης.
3) έναν νέο τερματικό σταθμό VIP.
4) επέκταση του εδάφους και του κυκλοφοριακού συστήματος, καθώς και κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ.
Η κατασκευή αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025 και να ολοκληρωθεί έως το 2028 και προβλέπει να απαιτηθούν κεφαλαιουχικές δαπάνες περίπου 650 εκατ. ευρώ, με βάση τιμές κόστους του 2022.
Περίπου το 25% των κεφαλαιουχικών δαπανών του Master Plan 33MAP εκτιμάται ότι θα δαπανηθεί μεταξύ 2024 και 2025, 30% το 2026, 25% το 2027 και 20% το 2028.
Β. Master Plan 40MAP: Η διαδικασία για αυτή τη φάση θα ενεργοποιηθεί μόλις το αεροδρόμιο υπερβεί τα 29,70 εκατ. ετήσιους επιβάτες και είναι πιθανό να φτάσει τους 31,35 εκατ. ετήσιους επιβάτες τα επόμενα δύο χρόνια ή υπερβεί τα 31,35 εκατ. ετήσιους επιβάτες.
Αυτή η φάση θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου σε 40 εκατ. επιβάτες ετησίως. Περιλαμβάνει περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού με την κατασκευή αιθουσών, καθώς και την επέκταση των χώρων επιβατών και λιανικής πώλησης, την κατασκευή «τροχοδρόμων» και λωρίδων ταξί, χώρων εξοπλισμού υποστήριξης εδάφους, νέα γέφυρα εξυπηρέτησης και νέα γέφυρα ταξί.
Με βάση τις τρέχουσες προβλέψεις κίνησης, αυτή η φάση εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και αναμένεται να απαιτηθούν κεφαλαιουχικές δαπάνες άνω των 700 εκατ. ευρώ, με βάση τιμές κόστους του 2022.
Γ. Master Plan 50MAP: Η διαδικασία για αυτή τη φάση θα ενεργοποιηθεί μόλις το αεροδρόμιο (i) υπερβεί τα 36 εκατ. ετήσιους επιβάτες και είναι πιθανό να φτάσει τους 38 εκατ. ετήσιους επιβάτες τα επόμενα δύο χρόνια ή (ii) υπερβεί τους 38 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Αυτή η φάση θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως. Περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός δεύτερου τερματικού σταθμού και τη συνέχιση της ανάπτυξης του νέου σταθμού, νέων «τροχοδρόμων» και νέων λωρίδων ταξί, νέας γέφυρας ταξί, νέας οδικής πρόσβασης, καθώς και την ολοκλήρωση του νέου πολυώροφου πάρκινγκ. Αυτή η φάση εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2045.
Το Γενικό Σχέδιο έχει σχεδιαστεί για να επιτρέπει κάποια ευελιξία για την προσαρμογή των αλλαγών στο μείγμα κυκλοφορίας και μπορεί να αναθεωρηθεί και να τροποποιηθεί εάν είναι απαραίτητο, προκειμένου να ανταποκρίνονται σε διαφορετικά μοτίβα κυκλοφορίας και λειτουργικές απαιτήσεις.
Η εταιρεία διαχείρισης του ΔΑΑ θα αξιολογήσει μέτρα κατά τις φάσεις σχεδιασμού και προκατασκευής για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της κατασκευής στις λειτουργίες του αεροδρομίου.