Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) δημοσίευσε τα στοιχεία για τις παγκόσμιες αγορές αεροπορικών φορτίων τον Οκτώβριο του 2023, υποδεικνύοντας τον τρίτο συνεχόμενο μήνα, με ισχυρότερη ζήτηση από έτος σε έτος.
Της Βάσως Βεγιάζη
Η παγκόσμια ζήτηση, μετρούμενη σε τονοχιλιόμετρα φορτίου (CTKs), αυξήθηκε κατά 3,8% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2022. Όσον αφορά στις διεθνείς δραστηριότητες, η ζήτηση υστερεί ελαφρά στο 3,5%.
Η χωρητικότητα, σε διαθέσιμα τονοχιλιόμετρα φορτίου (ACTKs), αυξήθηκε κατά 13,1% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2022 (11,1% για διεθνείς δραστηριότητες).
Αυτό σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την αύξηση της χωρητικότητας στα επιβατικά αεροσκάφη.
Οι παράγοντες που συμβάλλουν:
- Οι οικονομικές δραστηριότητες επιβραδύνθηκαν τον Οκτώβριο.
- Ο πληθωρισμός στις μεγάλες προηγμένες οικονομίες συνέχισε να μειώνεται από την κορύφωσή του όσον αφορά τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ), φθάνοντας μεταξύ 3% και 4% για τις ΗΠΑ και για την ΕΕ αντίστοιχα, τον Οκτώβριο. Ο ΔΤΚ της Κίνας, ωστόσο, έδειξε αποπληθωρισμό για δεύτερη φορά φέτος, εγείροντας ανησυχίες για οικονομική επιβράδυνση.
- Το παγκόσμιο εμπόριο ανέτρεψε την πτωτική του τροχιά και σταθεροποιήθηκε τον Σεπτέμβριο. Αν και κάτω από την κορύφωσή του το 2022, το παγκόσμιο διασυνοριακό εμπόριο είναι περισσότερο από 5% πάνω από τα προ – πανδημίας επίπεδα.
- Μετά από μια συνεχή πτώση 17 μηνών, οι αποδόσεις φορτίου αυξήθηκαν τον Σεπτέμβριο και συνεχίστηκαν τον Οκτώβριο με άνοδο 2,6% σε μηνιαία βάση, παραμένοντας πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα.
«Η ζήτηση για αεροπορικά φορτία αυξήθηκε κατά 3,8% τον Οκτώβριο. Αυτό σηματοδοτεί τρεις διαδοχικούς μήνες ανάπτυξης από έτος σε έτος, τοποθετώντας το αεροπορικό φορτίο σε τροχιά προς το τέλος του 2023 σε πολύ πιο ισχυρή βάση από ό,τι ξεκίνησε το έτος.
Η ανάκαμψη της ζήτησης, οι ελαφρώς ισχυρότερες αποδόσεις και η άνοδος του εμπορίου είναι όλα καλά νέα.
Ωστόσο, καθώς η ζήτηση εξακολουθεί να είναι 2,4% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα και να παραμένει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με την τροχιά της παγκόσμιας οικονομίας, η αισιοδοξία πρέπει να εξισορροπηθεί με προσοχή.
Ωστόσο, μια συνεχιζόμενη ισχυρή περίοδος αιχμής στο τέλος του έτους θα βοηθήσει σίγουρα τον κλάδο να διαχειριστεί όποιες στροφές μπορεί να λάβει η παγκόσμια οικονομία το 2024», δήλωσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.