Δελτίο τύπου εξέδωσε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών, με θέμα «Αεροπορική Ασφάλεια».
Το δελτίο τύπου
Ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) με το υπ΄αριθ. πρωτ. Κ.Γ./Δ/ΥΠΑ 12041/17-06-2024 έγγραφό του αναθέτει – κατά παράβαση των κειμένων διατάξεων – το έργο αρμοδιότητας των Αερολιμενικών υπαλλήλων στην πρώην Αεροπορική Αρχή του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) σε διοικητικούς υπαλλήλους, μέχρις ότου αυτό το αναλάβει η Αρχή Πολιτική Αεροπορίας (ΑΠΑ).
Με την ανωτέρω απόφαση του Διοικητή της ΥΠΑ:
Παραβιάζεται κάθε έννοια νομιμότητας με την αυθαίρετη απόφασή του για άσκηση καθηκόντων από υπαλλήλους που δεν προβλέπεται να τα ασκούν.
Παραβιάζεται κάθε έννοια λογικής και δημιουργούνται συνθήκες διακινδύνευσης της αεροπορικής ασφάλειας όταν το έργο των εκπαιδευμένων προς τούτο ΠΕ κατηγορίας Αερολιμενικών υπαλλήλων καλούνται να το ασκήσουν άσχετης ειδικότητας (διοικητικοί), κατηγορίας ΔΕ υπάλληλοι.
Ταυτόχρονα όμως, με το ανωτέρω έγγραφό του, ο Διοικητής ουσιαστικά αναγνωρίζει και υιοθετεί την άποψη του Συλλόγου μας ότι το έργο των ΠΕ Αερολιμενικών υπαλλήλων που υπηρετούν στην πρώην Αεροπορική Αρχή στον ΔΑΑ, αλλά και σε όλες τις Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων, είναι έργο αρμοδιότητας της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ).
Ειδικότερα, ενώ αναγνωρίζει ότι οι οκτώ (8) ΠΕ1 Αερολιμενικοί της ΥΠΑ εκτελούν έργο της ΑΠΑ στον ΔΑΑ και παροτρύνει την ΑΠΑ να αναλάβει τις εν λόγω αρμοδιότητες, δεν αναφέρεται στο προφανές, δηλαδή οι Αερολιμενικοί του ΔΑΑ να μεταταγούν στην ΑΠΑ για να συνεχίσουν απρόσκοπτα το έργο για το οποίο το Ελληνικό Δημόσιο τους έχει εκπαιδεύσει με χρήματά του και τους έχει απασχολήσει επί σειρά ετών για την Ασφάλεια των Επιβατών. Αντί αυτού, προς αδικαιολόγητη έκπληξη όλων και ενάντια σε κάθε έννοια λογικής, προτείνει το αερολιμενικό έργο στον ΔΑΑ, στο μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο συνεχούς 24ωρης λειτουργίας, να παρέχεται προσωρινά από άσχετου κλάδου, μη εκπαιδευμένους διοικητικούς υπαλλήλους ΔΕ κατηγορίας, υπό έναν αερολιμενικό υπάλληλο που εντός λίγων μηνών συνταξιοδοτείται.
Το ΔΣ του Συλλόγου μας, σε συνάντησή του στις 3 Ιουλίου 2024 με τον Διοικητή της ΥΠΑ, ζήτησε να μην μετακινηθούν Αερολιμενικοί από την Αεροπορική Αρχή του ΔΑΑ για να ασκούν τα προβλεπόμενα καθήκοντά τους, αλλά η Διοίκηση μας ενημέρωσε ότι τους θεωρεί χρήσιμους …εκτός αεροδρομίου και για τα εποπτικά και ελεγκτικά καθήκοντά τους μας παρέπεμψε στην ΑΠΑ.
Επομένως ανορθολογικά και χωρίς να ληφθούν μέτρα για τους ελέγχους ασφαλείας και την προστασία του επιβατικού κοινού, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες μετατάξεις των Αερολιμενικών εκεί όπου ασκείται το έργο τους, φαίνεται να προχωράει το ξήλωμα της Αεροπορικής Αρχής του μεγαλύτερου αερολιμένα της χώρας προμηνύοντας τι θα συμβεί και στα υπόλοιπα αεροδρόμια και ειδικά στα ήδη παραχωρημένα.
Ωστόσο, ο Σύλλογός μας είχε ενημερώσει σχετικά τον αρμόδιο Υπουργό πριν από 1,5 περίπου έτος για την ανάγκη κάλυψης του κενού εποπτείας και ασφάλειας στους αερολιμένες και τόσο η αρμόδια τότε Υφυπουργός όσο και ο Γενικός Γραμματέας μας είχε δηλώσει σε μεταγενέστερη συνάντησή μας για την πρόθεση του Υπουργείου να προχωρήσει σε διορθωτικές κινήσεις επανασύστασης Αεροπορικών Αρχών Αεροδρομίων, τουλάχιστον σε κάποια αεροδρόμια.
Κατόπιν εμείς ζητήσαμε από 1 Μαΐου 2024, νέα σχετική συνάντηση για να ενημερωθούμε για τις τελικές αποφάσεις του Υπουργείου και την πορεία υλοποίησής τους. Ωστόσο, με την από 3 Ιουνίου απάντησή του, το Υπουργείο, παρέπεμψε το ΔΣ του Συλλόγου μας στον Διοικητή της ΥΠΑ, ο οποίος όμως δήλωσε αναρμόδιος με θέματα Αερολιμενικού Ελέγχου και Ασφάλειας και που, όπως φαίνεται από το προαναφερθέν έγγραφό του, αναγνωρίζει ότι ο Αερολιμενικός Έλεγχος και η Ασφάλεια είναι έργο της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.
Επομένως το Υπουργείο Μεταφορών μέσω του νέου Υπουργού Μεταφορών κου Σταικούρα, όχι μόνο συνεχίζει την διακινδύνευση στην πολιτική ασφαλείας για την Πολιτική Αεροπορία του πρώην Υπουργού Καραμανλή, αλλά υλοποιεί πλέον με ζήλο τις νομοθετικές του ρυθμίσεις κατάργησης των Αεροπορικών Ελεγκτικών Αρχών των Αεροδρομίων και φαίνεται να απαξιώνει την όποια συνάντηση με τους εργαζόμενους ΠΕ Αερολιμενικούς.
Τα παραπάνω, έχουν ως αποτέλεσμα να εντείνονται τα φαινόμενα απαξίωσης των θεμάτων ασφαλείας στα αεροδρόμια με κατάφωρη παραβίαση του Βασικού Κανονισμού Επίγειας Εξυπηρέτησης με διαφυγόντα κέρδη για το Δημόσιο αλλά και κυρίως με κίνδυνο τραγικών συνεπειών για την Ασφάλεια των Επιβατών με αεροσκάφη να επισκευάζονται κατά παράβαση των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας. Αλλά ποιος νοιάζεται;
Έλεγχοι ασφαλείας ελαχίστων ημερών πραγματοποιούνται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας σε αεροδρόμια και ξαφνικά εξαφανίζονται εκείνες τις ημέρες με ρεπό, πληθώρα εργαζόμενων με απαγορευμένες από τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας Πολιτικής Αεροπορίας προσωρινές άδειες, για να μην βρεθεί εύρημα από την ΑΠΑ κατά της ίδιας της ΑΠΑ που ευθύνεται αποκλειστικά για την παραβίαση των ευρωπαϊκών κανονισμών ασφαλείας και την πολύμηνη παρουσία ανεξέλεγκτου προσωπικού σε κρίσιμα, για την ασφάλεια των αεροδρομίων, σημεία.
Η είσοδος εργαζομένων με προσωρινές άδειες που ανανεώνονται επ΄ αόριστα με απόλυτη ευθύνη της ΑΠΑ και του Υπουργείου που συνεχίζει το δυσλειτουργικό συγκεντρωτισμό της έκδοσης των απαραίτητων ποινικών μητρώων, έχει δημιουργήσει τεράστια αναστάτωση στη λειτουργία όλων των αεροδρομίων της Χώρας, παραβιάζει τον ισχύοντα Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας και ενέχει τον κίνδυνο να απασχολούνται στα Ελληνικά Αεροδρόμια επί μήνες εργαζόμενοι με βεβαρυμμένο ποινικό μητρώο…
Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο ιδιώτης διαχειριστής αεροδρομίου παρακάμπτει αυθαίρετα τις διαδικασίες ασφαλείας στο Εθνικό Πρόγραμμα Ασφαλείας, σαν να είναι ανύπαρκτη η αρμόδια Κρατική Αρχή. Έτσι είδαμε οδηγία για θέματα ασφάλειας που εκδόθηκε από την ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων εν αγνοία οποιασδήποτε αρμόδιας κρατικής αρχής, να κυκλοφορεί στα αεροδρόμια για την ανεξέλεγκτη λειτουργία τους.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται σε αεροπορικό έγγραφο, υποχρεωτικό ειδικά για την Γενική Αεροπορία, τον έλεγχό του οποίου απαξιώνει, αν και το έγγραφο αναφέρεται σε ιπτάμενο προσωπικό και σε πληροφορίες πτήσης και προβλέπεται από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Αυτό το έγγραφο με την ονομασία Γενικό Δηλωτικό (General Declaration), ελέγχεται από τις αρμόδιες κρατικές αρχές βάση κανονισμών ασφαλείας.
Τέτοια θρασύτατα φαινόμενα και πρωτοβουλίες του ιδιώτη είχαμε δει και επί Υπουργού Μεταφορών κου Καραμανλή. Τα βλέπουμε τώρα και επί Υπουργού Μεταφορών κ. Σταϊκούρα… Μήπως όμως αυτές οι απαράδεκτες πρωτοβουλίες του ιδιώτη οφείλονται στην ίδια πολιτική ασφαλείας του Υπουργείου;
Το τελευταίο διάστημα το Υπουργείο Μεταφορών φαίνεται να υπερηφανεύεται διότι, σύμφωνα με επιθεώρηση του ICAO στην Ελλάδα, τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων ασφαλείας από 69,1% ανέβηκαν στο 74,9% με παγκόσμιο μέσο όρο το 69,3%.
Εκείνο που δεν μας λέει είναι ότι η προηγούμενη επιθεώρηση έγινε το 2018 και η βελτίωση του 5,8 % προέκυψε σε 6 χρόνια. Επίσης εκείνο που δεν μας λέει είναι ότι σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος το επίπεδο αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων ασφαλείας κυμαίνεται σε ύψος της τάξης του 90% στην Ιταλία (το 2022), του 93% στη Γερμανία (το 2021) και του 97,4% στη Γαλλία (το 2020). Με τους ρυθμούς που φαίνεται να βελτιώνεται η Ελλάδα, αν συνεχιστούν, θα φτάσει στο επίπεδο της Ιταλίας του 2022 σε 15 χρόνια ενώ στο επίπεδο της Γαλλίας του 2020 σε 23 χρόνια περίπου.
Επομένως το επίπεδο της χώρας μας, μια από τις τουριστικότερες ευρωπαϊκές χώρες που σύμφωνα με έκθεση της European Travel Commission (ΕTC) διατηρεί την τέταρτη θέση στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων για διακοπές, είναι απαράδεκτο και απογοητευτικό και οι δηλώσεις του Υπουργού πιάνουν τόπο σε αυτούς που δεν γνωρίζουν αλλά όχι σε εμάς τους ειδικούς.
Η αεροπορική ασφάλεια αποδομείται επιφέροντας δυσμενή διεθνή αντίκτυπο και πλήγμα στο κύρος της Ελληνικής Πολιτικής Αεροπορίας στον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα των αερομεταφορών. Εάν δεν προηγηθεί μετάταξη των Αερολιμενικών των Αεροδρομίων στις Αεροπορικές Αρχές Αεροδρομίων της ΑΠΑ, τότε τέτοιες κινήσεις του Υπουργείου κατάργησης των Αερολιμενικών από τα αεροδρόμια, παραπέμπουν σε πρώτη ενέργεια διάλυσης του υφιστάμενου δικτύου ασφάλειας της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας στα αεροδρόμια και μάλιστα ξεκινώντας από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας καθώς και παραβίαση συμβατικών υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας.
Ο Σύλλογός μας επιφυλάσσεται παντός νόμιμου δικαιώματος των μελών του και το Υπουργείο θα είναι υπόλογο για ό,τι συμβεί. Για άλλη μια φορά διαπιστώνεται ότι τίποτα δεν έγινε αντιληπτό από όσα συνέβησαν στα Τέμπη και συνεχίζεται η ίδια πολιτική που επιτάσσουν τα συμφέροντα που εξυπηρετούνται και που βρίσκονται πολύ μακριά από την λαϊκή εντολή, το δημόσιο συμφέρον και την ασφάλεια των μεταφορών και των επιβατών.