Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ: Έτσι θα ονομάζεται το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, το οποίο θα κατασκευαστεί στο Καστέλι.
Το νέο αεροδρόμιο θα συνδιαχειρίζεται το ελληνικό δημόσιο και η κοινοπραξία της ελληνικής ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMR, η οποία θα διατηρεί το πλειοψηφικό ποσοστό και το management της εταιρείας εκμετάλλευσής τους (περίπου 46% το ελληνικό δημόσιο και 54% η ιδιωτική κοινοπραξία).
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης θα υπογράψει, την Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου, την σύμβαση παραχώρησης του έργου, στις 12:00 το μεσημέρι, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στο Δημαρχείο Καστελίου, στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, ξεκινά η υλοποίηση μίας επένδυσης 1,5 δις. ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ.
Με την έναρξη του έργου, θα δημιουργηθούν άμεσα 1000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.
Το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευάσει και λειτουργήσει η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMR Airports Limited, που υπέβαλε προσφορά, ύψους 480 εκατ. ευρώ.
Το νέο αεροδρόμιο χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας για την Κρήτη, δεδομένου ότι θα αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο είναι το 2ο μεγαλύτερο της Ελλάδας με 7,5 εκατ. επιβάτες.
Τα χαρακτηριστικά του νέου αεροδρομίου είναι τα ακόλουθα:
-Το κεντρικό κτίριο, συνολικής επιφάνειας 71.620 τμ, θα είναι βιοκλιματικό και αρχιτεκτονικά θα “δένει” με το ύφος της περιοχής, ενώ θα επιδιωχθεί να πάρει και την πιστοποίηση κατά LEED.
Θα διαθέτει 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, με δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 15 εκατ. επιβατών ετησίως, δύο πυροσβεστικούς σταθμούς, ένα αστυνομικό σταθμό, ιατρικές εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, σύστημα διαχείρισης αποβλήτων με βιολογικό καθαρισμό, χώρους στάθμευσης κατ` ελάχιστον για 800 οχήματα, χώρους κατ’ ελάχιστον πενήντα τουριστικών λεωφορείων, εκατόν πενήντα ταξί και είκοσι μίνι βαν ξενοδοχείων και θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
-Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα (θα μπορεί μελλοντικά να επεκταθεί στα 3.800 μέτρα) και πλάτος 23 μέτρα, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου (θα λειτουργεί παράλληλα).
-Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης την πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.
-Το κατασκευαστικό κόστος που προσέφερε η ανάδοχος κοινοπραξία φτάνει τα 480 εκατ. ευρώ, περίπου 50% χαμηλότερο από το εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος του έργου που υπολογιζόταν σε 850 εκατ. ευρώ.
-Τα τέλη χρήσης (ΤΕΑΑ) είναι κάτω από τα 20 ευρώ και κατά μέσο όρο κοντά στα 17 ευρώ, ενώ το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει το 46% του μετοχικού ποσοστού του νέου αεροδρομίου.
-Πέρα από το αεροδρόμιο, θα κατασκευαστεί νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και στηθαίο ασφαλείας που θα συνδέει το Καστέλι με το κεντρικό οδικό δίκτυο στην περιοχή της Χερσονήσου.
-Η εταιρεία παραχώρησης θα μπορεί να αναπτύξει στην ευρύτερη περιοχή εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων.
-Το ανταποδοτικό τέλος προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση αυξήθηκε στο 2% επί των ακαθαρίστων εσόδων του αερολιμένα, τόσο για τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδος, όσο και για τους όμορους Δήμους.
-Η ύπαρξη εκθεσιακού χώρου για τις τοπικές εταιρείες και προϊόντα.
-Οι οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου τόσο με τον ΒΟΑΚ, όσο και με το νότιο οδικό δίκτυο.