Εμπόριο αδειών με τα υδατοδρόμια θέλει να αποτρέψει το υπ. Μεταφορών, με το προωθούμενο σχέδιο νόμου «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών».
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε, σε ραδιοφωνική συνέντευξη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης εντοπίστηκαν περιπτώσεις, όπου κάποιοι θέλησαν να μετατρέψουν απλές αποθήκες ή χώρους σε λιμάνια σε… υδατοδρόμια, ενώ κάποιοι άλλοι σκόπευαν να προχωρήσουν στη δημιουργία τους, δίχως διαγωνιστικές διαδικασίες, επισημαίνοντας – παράλληλα – ότι θα υπάρξουν διαχωρισμοί αδειών.
Μέχρι σήμερα, είκοσι τρεις φάκελοι υδατοδρομίων έχουν υποβληθεί, προς εξέταση και αξιολόγηση, στην ΥΠΑ.
Ωστόσο, σε τρεις μόλις περιπτώσεις προχώρησε η αδειοδότηση και ειδικότερα, στους λιμένες Κέρκυρας, Παξών και Πάτρας.
Εξελίξεις δρομολογούνται και σε άλλα υδατοδρόμια, καθώς οι φάκελοι αδειοδότησης για 4 επιπλέον υδατοδρόμια στους λιμένες Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ίου και Πύλου έχουν αξιολογηθεί από την ΥΠΑ, η οποία επεξεργάζεται την αποστολή σχετικής γνωμάτευσης στη Δ/νση Επιβατικών Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Το απόσπασμα της συνέντευξης για τα υδατοδρόμια
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σε όσους κακεντρεχείς έλεγαν ότι «γιατί δεν φέρνετε το σχέδιο νόμου να ξεκινήσουμε;». Να σας πω τι είχε γίνει και θα τα πούμε και στη Βουλή όταν με το καλό έρθει το σχέδιο νόμου.
Υπήρχε μια συγκεκριμένη διαδικασία και υπάρχει και σήμερα συγκεκριμένη διαδικασία για να εγκριθούν υδατοδρόμια, άρα αν είχε κάποιος ενδιαφέρον μπορούσε να κάνει αίτηση και να προχωρήσει η διαδικασία έκδοσης αδείας.
Έχουν εκδοθεί μέχρι τώρα δυο άδειες, μία στην Κέρκυρα και μια στους Παξούς από δημόσιους φορείς μάλιστα.
Αυτό που δεν επιτρέψαμε και δεν θα επιτρέψουμε κ. Κοκορίκο, είναι μέρη λιμανιών που νοικιάστηκαν ως αποθήκες ή ως άλλοι χώροι κάποιοι να τους κάνουν υδατοδρόμια για να έχουμε πάλι, για μια ακόμη φορά, εμπόδιο αδειών και όχι το να γίνουν υδατοδρόμια και να έχουν νοικιαστεί από τα Λιμενικά Ταμεία από τους Δήμους, ή από οποιονδήποτε φορέα, ως υδατοδρόμια.
Αυτό δεν επιτρέπουμε να γίνει. Κι αυτό χάλασε επίσης τη σούπα σε κάποιους που πίστευαν ότι μπορούν με ένα πολύ χαμηλό ενοίκιο, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία, να κάνουν ένα Δίκτυο υδατοδρομίων σε όλη τη δυτική Ελλάδα.
Από εκεί και πέρα είναι έτοιμο το σχέδιο νόμου που θα απλοποιήσει τις διαδικασίες για να γίνουν υδατοδρόμια. Εμείς έχουμε ένα πολύ σφιχτό πλάνο εκεί που τα υδατοδρόμια δεν είναι εμπορικά και έχουμε και συνεργασία με τις Περιφέρειες γι’ αυτό, σε μικρά νησιά, σε περιοχές …
Α. ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ Αυτό είναι που ενδιαφέρει περισσότερο. Δηλαδή σε μικρά νησιά θα μπορεί ο Δήμος να πάρει μια τέτοια άδεια να εκδώσει μια τέτοια άδεια στο όνομά του;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Μα αυτή είναι και η τομή που κάνουμε στο σχέδιο που θα κατέβει: διαχωρίζουμε τις άδειες. Μπορεί την άδεια λειτουργίας να την έχει είτε ο Δήμος, είτε το Λιμενικό Ταμείο ή άλλος δημόσιος φορέας, είτε ιδιώτης είτε σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και όχι μόνο ιδιώτης.
Α. ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ Και να μπορεί να φέρει ένα υδροπλάνο και να το δρομολογήσει κάποιος άλλος ιδιοκτήτης.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι και έχουμε μέσω της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και το Υπουργείο να φτιάξουμε αρκετά υδατοδρόμια σε μικρά νησιά ή σε περιοχές που έχουμε πρόβλημα μεταφορών και έχουμε λίμνες που επιτρέπεται αυτή η λειτουργία.
Α. ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ Σωστά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Επομένως, αυτό θα είναι μια προωθητική υποδομή για να έρθουν εταιρείες με υδροπλάνα, για να έχουμε τους τουριστικούς μήνες μια μετακίνηση τουριστών από τις πολύ τουριστικές και κορεσμένες περιοχές στις λιγότερο κορεσμένες, που το έχουν και περισσότερο ανάγκη.
Α. ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ Έχω υπόψη μου το παράδειγμα της Αστυπάλαιας και της Ανάφης, οι οποίες είναι δίπλα στη Σαντορίνη και δεν μπορούν να πάρουν ένα πολύ μικρό κόκαλο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχετε απόλυτο δίκιο και πιστεύω ότι αυτό θα εισφέρει γενικότερα στην ανάπτυξη και στις τουριστικές υποδομές των μικρών νησιών, αλλά πρόσθετα θα βοηθήσει και σε άλλες καταστάσεις: στο να τονώσουμε τους ανθρώπους που μένουν σ’ αυτά τα νησιά, να αισθάνονται ότι πολύ πιο εύκολα μπορούν να μετακινηθούν, πολύ πιο εύκολα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε κεντρικά νησιά με υποδομές είτε υγείας, είτε άλλες. Πιστεύω ότι θα είναι πολλαπλά τα οφέλη που θα έχουν.
Α. ΚΟΚΟΡΙΚΟΣ Ναι, αυτό το αίσθημα ανασφάλειας που λέτε, είναι πολύ σημαντικό.