Η Κομισιόν επέλεξε 135 έργα υποδομής μεταφορών για να λάβουν επιχορηγήσεις από την ΕΕ, από τις συνολικά 399 προτάσεις έργων που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του μηχανισμού Connecting Europe Facility (CEF), του χρηματοδοτικού μέσου της ΕΕ για τις στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως σημαίνεται, η χρηματοδότηση θα στηρίξει έργα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ κατά μήκος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (TEN-T).
Για παράδειγμα, στο πλαίσιο της στρατιωτικής επίθεσης της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, αρκετά έργα στη Σλοβακία και την Πολωνία, θα διευκολύνουν τη μεταφορά αγαθών μεταξύ Ευρώπης και Ουκρανίας.
Μιλώντας στο “The Connecting Europe Days”, στη Λυών, η Επίτροπος Μεταφορών Adina Vălean είπε: «Σήμερα διαθέτουμε 5,4 δισ. ευρώ σε έργα σε όλη την Ευρώπη που θα βελτιώσουν τις ελλείπουσες συνδέσεις υποδομής, θα κάνουν τις μεταφορές πιο βιώσιμες και αποτελεσματικές, αυξάνουν την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα, καθώς και δημιουργούν θέσεις εργασίας.
Αυτοί οι δύσκολοι καιροί ενίσχυσαν τη σημασία του τομέα μεταφορών στην ΕΕ και της ύπαρξης ενός απρόσκοπτου, καλά συνδεδεμένου δικτύου υποδομής.
Ειδικότερα, έργα όπως η αναβάθμιση του rail-road τερματικού σταθμού μεταφόρτωσης στο Haniska pri Košicich θα διευκολύνει περαιτέρω τους δεσμούς μας με την Ουκρανία».
Αρκετά έργα θα ενισχύσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της σήραγγας Fehmarn Belt μήκους 18 χλμ. που θα μειώσει σημαντικά τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ Δανίας – Γερμανίας.
Περαιτέρω επενδύσεις στην ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) θα καταστήσει τους σιδηροδρόμους εξυπνότερους, διαλειτουργικούς και ασφαλέστερους.
Τα έργα περιλαμβάνουν επίσης τη δημιουργία ασφαλούς και ασφαλούς υποδομής στάθμευσης για φορτηγά, αναβαθμίσεις της βασικής λιμενικής υποδομής, συμπεριλαμβανομένης της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά για τη μείωση των εκπομπών από ελλιμενισμένα πλοία, βελτιωμένες διασυνοριακές συνδέσεις εσωτερικής ναυσιπλοΐας και μια σειρά πιλοτικών έργων για τον Ψηφιακό Ευρωπαϊκό Ουρανό για την “πράσινη αεροπορία” και την αστική αεροπορική κινητικότητα.
Αυτές οι επιχορηγήσεις αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης του προγράμματος Connecting Europe Facility στο πλαίσιο των προσκλήσεων υποβολής προτάσεων του Σεπτεμβρίου 2021 και ακολουθούν επενδύσεις σε έργα στρατιωτικής κινητικότητας και εναλλακτικών καυσίμων του Απρίλιο του 2022.
Τα ελληνικά έργα
Στον κατάλογο με τα 135 προς επιχορήγηση έργα από την ΕΕ, περιλαμβάνονται και τρία έργα (δύο λιμενικά και ένα σιδηροδρομικό) που αφορούν την χώρα μας. Τα έργα είναι τα ακόλουθα:
Αναβάθμιση Υποδομών Συνδεσιμότητας και Περιβαλλοντικής Βιωσιμότητας του Λιμένος Βόλου
Συντονιστής: Οργανισμός Λιμένος Βόλου
Μέγιστη Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση: 1.615.000 ευρώ
Η Δράση βρίσκεται στο γενικό δίκτυο και αφορά μελέτες για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και της ασφάλειας του λιμανιού του Βόλου (Ελλάδα) μέσω της ανάπτυξης παράκτιας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με παραγωγή κυματικής ενέργειας και της αναβάθμισης του κυματοθραύστη του λιμανιού.
Αναβάθμιση Υποδομών, Διασύνδεσης και Περιβαλλοντικής Βιωσιμότητας του Λιμένα Ηρακλείου
Συντονιστής: Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου
Μέγιστη Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση: 1.147.500 ευρώ
Η Δράση αφορά μελέτες για την αναβάθμιση και επέκταση του υφιστάμενου κυματοθραύστη και την εγκατάσταση σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κυματικής ενέργειας στο λιμάνι του Ηρακλείου (Ελλάδα) που βρίσκεται στον Διάδρομο Orient/East-Med (OEM)
Κατασκευή της νέας ενιαίας σιδηροδρομικής γραμμής, τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες, άξονας Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη, τμήμα του Διαδρόμου OEM
Συντονιστής: ΕΡΓΑ ΟΣΕ
Μέγιστη Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση: 154.204.320 ευρώ
Η Δράση βρίσκεται στον Διάδρομο Orient/East-Med και αφορά μελέτες και κατασκευαστικές εργασίες για το νέο μονής γραμμής σιδηροδρομικό τμήμα «Νέα Καρβάλη – Τοξότες» (31,7 χλμ.) στη Βόρεια Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης (5,3 χλμ.) με το Εμπορικό Λιμάνι Καβάλας (Φίλιππος Β).