Η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας και αναπληρώτρια τομεάρχης Μεταφορών κα Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, με θέμα την επικείμενη κρατική ενίσχυση της Aegean Airlines.
Το πλήρες κείμενο της επίκαιρης ερώτησης είναι το κάτωθι:
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Θέμα: «Κρατική ενίσχυση της Aegean χωρίς εγγυήσεις για το Ελληνικό Δημόσιο»
Οι αερομεταφορές αποτελούν έναν από τους κλάδους που έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα κατά την πανδημία. Ειδικότερα για τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία της χώρας, την Aegean, ο Πρόεδρός της δήλωσε πρόσφατα ότι η άμεση κρατική στήριξη είναι απαραίτητη. Παράλληλα τόνισε ότι δε θεωρεί αποτελεσματικό μέτρο να δοθεί κάποιο αντάλλαγμα στο κράτος και για την όποια ενίσχυση χρησιμοποιεί ως επιχείρημα ότι αν δε λάβει κάποια βοήθεια, η επόμενη μέρα θα βρει την Ελλάδα με πολύ λιγότερες αεροπορικές συνδέσεις, γεγονός που θα συμπαρασύρει στην πτώση και τον τουρισμό.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποια επίσημη απάντηση από την Κυβέρνηση για το θέμα, αλλά από πλήθος δημοσιευμάτων φαίνεται ότι πράγματι η Aegean θα λάβει ισχυρή κρατική βοήθεια της τάξης των 400 εκ. ευρώ.
Επιπλέον, από δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, αλλά και του Υπουργού Ανάπτυξης, είναι εμφανές ότι το θέμα του να λάβει το κράτος μετοχές της εταιρίας ως εγγύηση δεν είναι στα σχέδια της Κυβέρνησης.
Με βάση τα παραπάνω δηλαδή, το ελληνικό δημόσιο θα επωμιστεί το χρέος της Aegean χωρίς επαρκή διασφάλιση των κρατικών κεφαλαίων που θα δοθούν για τη διάσωση και δίχως να μπορεί το ίδιο να βάζει όρια σε τυχόν bonus σε στελέχη, να ελέγχει εσωτερικά και να έχει λόγο στις αποφάσεις της.
Είναι να απορεί κανείς πώς είναι δυνατόν αυτός που ζητά την κρατική βοήθεια, να βάζει και όρους στη διαχείριση των εκατομμυρίων που θα δοθούν.
Γιατί άραγε η Κυβέρνηση το δέχεται ακρίτως, χωρίς ανταλλάγματα και εγγυήσεις, ενώ την ίδια ώρα έχουμε τα παραδείγματα μεγάλων αεροπορικών εταιριών, όπου θεωρείται αναγκαία η συμμετοχή του κρατικού παράγοντα στο Διοικητικό Συμβούλιο;
Συγκεκριμένα, στη Γερμανία, θα δοθεί στη Lufthansa πακέτο διάσωσης περίπου 9 δισ. ευρώ, με αντάλλαγμα το 25% των μετοχών της, εκπροσώπηση στο Διοικητικό Συμβούλιο, και δικαίωμα Βέτο.
Στην Air France-KLM, Γαλλία και Ολλανδία που κατέχουν 14% μερίδιο της εταιρίας έκαστη, θα προσφέρουν οικονομική ενίσχυση περίπου 11 δισ., με συγκεκριμένες όμως εγγυήσεις και δεσμεύσεις για μια πιο οικολογική πολιτική, ενώ μεταξύ άλλων επιβλήθηκε και «πάγωμα» στο να δίνει η εταιρία μερίσματα και bonus στα στελέχη για όσο καιρό διαρκεί η ενίσχυση του κράτους.
Αντίστοιχα παραδείγματα συναντώνται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως στην Ιταλία, το Βέλγιο, την Αυστρία, την Πορτογαλία κτλ, αλλά και στην Αμερική.
Αντ’ αυτού, στην Ελλάδα, φαίνεται ότι η ΝΔ δεν έχει ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στην αεροπορία, αλλά προχωράει σε αποσπασματικές ρυθμίσεις (vouchers αντί για επιστροφή χρημάτων στους επιβάτες της Aegean, αποζημίωση 20 ευρώ συν ΦΠΑ ανά προσφερόμενη θέση για εμπορικές πτήσεις και άγονες γραμμες κτλ).
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
-Σχετικά με την κρατική ενίσχυση της Aegean, ποιες είναι οι εγγυήσεις που προτίθεται να λάβει η Κυβέρνηση για το Ελληνικό Δημόσιο; Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης η κρατική συμμετοχή στο ΔΣ της εταιρίας, όπως συμβαίνει σε αντίστοιχες μεγάλες αεροπορικές εταιρίες ευρωπαϊκά;».