Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), στο πλαίσιο της σημερινής διαδικτυακής εκδήλωσης με τίτλο «Οδηγώντας την Ελλάδα σε μία νέα αεροπορική πραγματικότητα – Leading Greece into a New Aviation Reality», κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση να υποστηρίξει τις προσπάθειες για ενιαία ταξιδιωτικά πρωτόκολλα και να προωθήσει ένα ενισχυμένο πρόγραμμα διαγνωστικών τεστ COVID-19 πριν το αεροπορικό ταξίδι, προκειμένου να διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας στους κλάδους των αερομεταφορών και του τουρισμού.
Η IATA ζήτησε επίσης τη δημιουργία ενός πλαισίου οικονομικής, επιχειρησιακής και κανονιστικής υποστήριξης από την κυβέρνηση, το οποίο θα βοηθήσει να διατηρηθούν τα οφέλη της αεροπορικής διασυνδεσιμότητας για την Ελλάδα, και θα υποστηρίξει τον κλάδο των αερομεταφορών.
Ο αντίκτυπος της πανδημίας του COVID-19 στη αεροπορική ζήτηση στην Ελλάδα μέχρι σήμερα ήταν εξαιρετικά δριμύς.
Η IATA εκτιμά ότι, το 2020, θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση κατά μέσο όρο της τάξης του 61% σε σύγκριση με το 2019.
Αυτή η πτώση αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ελληνική οικονομία κατά €10 δισ, ενώ θέτει σε κίνδυνο περισσότερες από 273.000 θέσεις εργασίας.
Η στρατηγική της ελληνικής κυβέρνησης το περασμένο καλοκαίρι, μετά το πρώτο lockdown, προχωρώντας σε επιλεκτικά τεστ PCR με βάση τους εισερχόμενους επιβάτες αίροντας την καραντίνα είχε, ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα να έχει χαμηλότερο ποσοστό πτώσης στις πωλήσεις εισιτηρίων του Ιουλίου και Αυγούστου (‑58%), σε σύγκριση με παρόμοιες τουριστικές αγορές, όπως η Γαλλία (-81%) , η Ιταλία (-81%), η Ισπανία (-85%), η Πορτογαλία (-81%) και η Κύπρος (-82%).
«Είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα είδε τα πλεονεκτήματα της πολιτικής διαγνωστικών τεστ που εφάρμοσε το περασμένο καλοκαίρι. Ωστόσο, για να ανακάμψουν πραγματικά τα αεροπορικά ταξίδια και ο τουρισμός, δύο είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις.
Πρώτον, η Ελλάδα πρέπει να προσπαθήσει να μειώσει το κόστος των διαγνωστικών τεστ πριν την πτήση. Το τρέχον τεστ PCR που εφαρμόζεται προσθέτει ένα σημαντικό κόστος στα αεροπορικά ταξίδια στην Ελλάδα.
Τα επιδοτούμενα διαγνωστικά τεστ ή η μετάβαση στα Γρήγορα Τεστ Αντιγόνου θα μπορούσαν να ελαττώσουν το κόστος και να τονώσουν τη ζήτηση.
Δεύτερον, η Ελλάδα οφείλει να ασκήσει πιέσεις για μία πανευρωπαϊκή συνεργασία για μία σαφή πολιτική που θα αντικαθιστά την καραντίνα με τα συστηματικά διαγνωστικά τεστ των επιβατών και ενιαίο ταξιδιωτικό πρωτόκολλο», δήλωσε ο Περιφερειακός Αντιπρόεδρος της IATA Ευρώπης, Rafael Schvartzman.
Οι διαγνωστικοί έλεγχοι και τα ανοιχτά σύνορα, από μόνα τους, είναι απίθανο να επανεκκινήσουν εγκαίρως τον κλάδο προκειμένου να αποτραπούν οι περαιτέρω περικοπές θέσεων εργασίας.
Τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται, από και προς την Ελλάδα, θα μειωθούν κατά περίπου €3,7 δις το 2020.
Κατά μέσο όρο, οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως χάνουν περισσότερα από €250.000 ανά λεπτό. Για να αποφευχθεί η μαζική απώλεια θέσεων εργασίας και η καταστροφή των οικονομικών και κοινωνικών ευκαιριών που προκύπτουν από τις αερομεταφορές, απαιτείται ένα πλαίσιο οικονομικής, επιχειρησιακής και ρυθμιστικής στήριξης από τις κυβερνήσεις, έως ότου η βιομηχανία να μπορέσει να ξανασταθεί στα πόδια της.
Ένα βασικό μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση στην Ελλάδα θα ήταν η ίδρυση μίας νέας ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής για την πολιτική αεροπορία.
«Η δημιουργία μίας αποτελεσματικής, ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής για την επίλυση των προβλημάτων που αφορούν, μεταξύ άλλων, τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, τις καθυστερήσεις, τη χωρητικότητα και τα αερολιμενικά τέλη και χρεώσεις, είναι μακροπρόθεσμο αίτημα ολόκληρου του αεροπορικού τομέα στην Ελλάδα.
Ωστόσο, εκκρεμεί η ψήφιση του νομοσχεδίου. Όσο συντομότερα θεσπιστεί ο νόμος, τόσο γρηγορότερα μπορούν να οικοδομηθούν ισχυρά θεμέλια για τη μελλοντική επιτυχία της αεροπορικής διασυνδεσιμότητας για την Ελλάδα», δήλωσε ο κ. Schvartzman.
Στη διαδικτυακή εκδήλωση της IATA, με τίτλο «Οδηγώντας την Ελλάδα σε μία νέα αεροπορική πραγματικότητα – Leading Greece into a New Aviation Reality», συμμετείχαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ο Υφυπουργός Υγείας, κ. Βασίλης Κοντοζαμάνης, ο Υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, κ. Νίκος Σταθόπουλος, ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, κ. Γιώργος Δριτσάκος, ο Διοικητής της νέας Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, κ. Χρήστος Τσίτουρας, ο Πρόεδρος της AEGEAN, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN, κ. Δημήτρης Γερογιάννης και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, κ. Γιάννης Παράσχης καθώς και εμπειρογνώμονες και ομιλητές της IATA.
Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στις αναγκαίες ενέργειες για την ανάκαμψη του αεροπορικού κλάδου των αερομεταφορών, καθώς και στα μέτρα που απαιτούνται για να διασφαλιστεί ότι οι αεροπορικές μεταφορές θα συνεχίσουν να αποφέρουν σημαντικά οφέλη στον τουρισμό και στην ελληνική οικονομία.
Η τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Στα μέτρα στήριξης του κλάδου των αερομεταφορών, που έχει πληγεί από την πανδημία του κορονοϊού, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι η δραστική μείωση της ζήτησης στον τομέα των αερομεταφορών απειλεί τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών, με εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας σε κίνδυνο και υπογράμμισε ότι ο κλάδος παίζει κρίσιμο ρόλο και στον τουρισμό, για αυτό και η κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα για τη στήριξη του από τον Ιούνιο.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε, έχουν ληφθεί οριζόντια μέτρα, όπως η στήριξη των εργαζόμενων σε εταιρείες που έχουν αναστείλει τις δραστηριότητες τους, η επιδότηση της ασφάλισης και φορολογίας μέσω του προγράμματος ΣΥΝ- ΕΡΓΑΣΙΑ τουλάχιστον μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020, ειδικό φορολογικό καθεστώς για το ιπτάμενο προσωπικό, 20 ευρώ αποζημίωση για όλες τις πτήσεις του Απριλίου και του Μάϊου 2020, μείωση του ΦΠΑ σε όλο τον τομέα των μεταφορών.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εκτίμησε ότι οι κυβερνητικές πολιτικές πρέπει να εξισορροπούν μεταξύ της ανάγκης για στήριξη και του κινδύνου στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Έθεσε επίσης το ζήτημα της βιωσιμότητας την επόμενη ημέρα και της στήριξης των εργαζόμενων, αλλά και της σύνδεσης των πολιτικών στήριξης των αερομεταφορών με την στρατηγική για μετάβαση σε χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι, από την πρώτη ημέρα της υγειονομικής κρίσης, η Ελλάδα επέμεινε στην ανάγκη μίας κοινής και ενιαίας προσέγγισης της ΕΕ όσον αφορά π.χ. στις προϋποθέσεις εισόδου- εξόδου στα ευρωπαϊκά κράτη, με στόχο την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στον κλάδο των αερομεταφορών. Ανέφερε ειδικότερα ότι η Ελλάδα είχε προτείνει την υιοθέτηση ενός «υγειονομικού διαβατηρίου», που θα διευκόλυνε όλους τους ενδιαφερόμενους: Επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, προσωπικό υγειονομικού ελέγχου.
Σε κάθε περίπτωση, κατέληξε ο κ. Καραμανλής, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Κράτη Μέλη καταβάλλουν, την στιγμή αυτή, μεγάλες προσπάθειες για να βρεθεί μία ενιαία προσέγγιση σε όλα τα θέματα, που επηρεάζουν την αεροπορική βιομηχανία.
Η τοποθέτηση του υπουργού Τουρισμού
«Καταφέραμε να διαχειριστούμε την κρίση αναλαμβάνοντας άμεσα δράση και θέτοντας αυστηρά μέτρα. Προκειμένου να καταφέρουμε να ξανανοίξουμε την τουριστική αγορά και τις αερομεταφορές, χρησιμοποιήσαμε ένα καινοτόμο σύστημα ανίχνευσης κρουσμάτων στα σύνορά μας, με τη φόρμα PLF και με QR Code, το οποίο μας επέτρεψε να αυξήσουμε σημαντικά την αποτελεσματικότητα των τεστ έως και 4 φορές περισσότερο, 2,5 φορές κατά μέσο όρο», επισήμανε ο Υπουργός Τουρισμού κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη διαδικτυακή εκδήλωση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), με θέμα τις επιπτώσεις του COVID-19 στις αερομεταφορές και στην οικονομία της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης.
Ο κ. Χάρης Θεοχάρης ανέφερε ότι «καμία χώρα δεν ήταν σε θέση να ελέγξει όλους τους επισκέπτες της, όμως στην Ελλάδα καταφέραμε να το κάνουμε τουλάχιστον σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλες. Αυτό μας επέτρεψε να διατηρήσουμε τον έλεγχο, να έχουμε ένα χαμηλό αριθμό κρουσμάτων μέσα στο καλοκαίρι και αυτό είχε ως αποτέλεσμα η χώρα μας να είναι μία από τις τελευταίες που μπήκε στην αρνητική λίστα προορισμών».
Ο Υπουργός Τουρισμού ανέλυσε το σχέδιο και τους στρατηγικούς στόχους για το μέλλον των αερομεταφορών και του τουρισμού, ειδικά μετά τα θετικά νέα για την κυκλοφορία του νέου εμβολίου, λέγοντας χαρακτηριστικά: «πρέπει να αποδεχτούμε πως ένα μέρος του 2021 θα είναι σαν τη φετινή χρονιά.
Το κλειδί για την ομαλή λειτουργία της επόμενης ταξιδιωτικής σεζόν είναι η ευρεία εφαρμογή των τεστ αντιγόνων (rapid test). Είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να προγραμματίσουν τις διακοπές τους κανονικά, αντικαθιστώντας την οριζόντια γεωγραφική εφαρμογή ταξιδιωτικών κανόνων. Είμαστε σε συζήτηση με τα αεροδρόμια ώστε να ξεκινήσουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τα τεστ αντιγόνων και να δοκιμάσουμε την πρακτικότητά τους.
Είμαι χαρούμενος που η πρότασή μου για τη δημιουργία Τεχνικής Ομάδας, μαζί με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, εγκρίθηκε από την Τουριστική Επιτροπή Διαχείρισης Κρίσεων, στην οποία συμμετέχει και η ΙΑΤΑ και η ACI, αποδεικνύοντας μια κοινή προσέγγιση για το μέλλον του τουρισμού και των ταξιδιών».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Θεοχάρης, περίπου το 70% του εισερχόμενου τουρισμού της χώρας μας πραγματοποιείται μέσω των αερομεταφορών και των αεροδρομίων και αποτελεί το πιο σημαντικό «μαξιλάρι» για την τουριστική μας στρατηγική και ανάπτυξη. Κατά συνέπεια η πτώση της ζήτησης ήταν πολύ σημαντική και είχε μεγάλες επιπτώσεις όσον αφορά το ΑΕΠ αλλά και την κοινωνία και τους εργαζόμενους.