Στον καθορισμό των τελών διαδρομής και τερματικής εξυπηρέτησης, για το έτος 2023, καθώς και στις ρυθμίσεις απαλλαγών προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση, καθορίστηκε η τιμή μονάδας εξυπηρέτησης κατά τη διαδρομή ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών σε 25,54 ευρώ από 1/1/2023 έως 31/12/2023.
α) Η τιμή αυτή περιλαμβάνει:
– Την εθνική μονάδα εξυπηρέτησης (National Unit Rate) η οποία ανέρχεται σε €25,45.
– Τη διοικητική μονάδα εξυπηρέτησης EUROCONTROL η οποία ανέρχεται σε €0,09.
β) Τα τέλη διαδρομής επιβάλλονται σε κάθε αεροσκάφος που ίπταται εντός του ATHINAI FIR/HELLAS UIR έναντι:
– των παρεχομένων από τη Χώρα υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας καθώς και για τη χρήση ραδιοναυτιλιακών βοηθημάτων τηλεπικοινωνιακής και μετεωρολογικής κατά την πτήση εξυπηρέτησης και για τη λειτουργία του συστήματος τελών διαδρομής, που καλύπτονται από την εθνική μονάδα εξυπηρέτησης,
– των παρεχομένων από τον Οργανισμό EUROCONTROL υπηρεσιών για τη λειτουργία του συστήματος τελών διαδρομής, που καλύπτονται από την διοικητική μονάδα εξυπηρέτησης.
γ) Τα τέλη διαδρομής για συγκεκριμένη πτήση εντός της ζώνης χρέωσης τελών διαδρομής ισούνται με το γινόμενο της τιμής μονάδος επί τις μονάδες εξυπηρέτησης για τη συγκεκριμένη πτήση.
δ) Η μονάδα εξυπηρέτησης κατά τη διαδρομή υπολογίζεται με πολλαπλασιασμό του συντελεστή απόστασης επί του συντελεστή βάρους για κάθε αεροσκάφος.
Επίσης, καθορίστηκε η τιμή μονάδας τερματικής εξυπηρέτησης ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» (ζώνη χρέωσης τερματικής περιοχής) σε €162,13 από 1-1-2023 έως 31-3-2023 και σε €116 από 1-4-2023 έως 31-12-2023.
Τα τέλη τερματικής εξυπηρέτησης επιβάλλονται σε κάθε αεροσκάφος που απογειώνεται από τη ζώνη χρέωσης τερματικής περιοχής έναντι παρεχομένων από τη Χώρα τερματικών αεροναυτιλιακών υπηρεσιών.
β) Τα τέλη τερματικής εξυπηρέτησης για συγκεκριμένη πτήση εντός της συγκεκριμένης ζώνης χρέωσης ισούνται με το γινόμενο της τιμής μονάδος επί τις μονάδες τερματικής εξυπηρέτησης για τη συγκεκριμένη πτήση.
γ) Η μονάδα τερματικής εξυπηρέτησης ισούται με τον συντελεστή βάρους κάθε αεροσκάφους.
Παράλληλα, καθορίστηκε από 1-1-2023 τόκος υπερημερίας, με τον οποίο επιβαρύνονται οι καθυστερημένα εξοφλούμενες οφειλές τελών διαδρομής και τερματικής περιοχής, ετήσιου επιτοκίου 9,97%, όπως προβλέπεται στην υπ’αριθμ. 22/174 Απόφαση της Διευρυμένης Μόνιμης Επιτροπής (ENLARGED COMMISSION) του EUROCONTROL (στοιχείο 12 του σκεπτικού).
Ο υπολογισμός των τελών διαδρομής και τερματικής περιοχής, η τιμολόγηση και η είσπραξή τους γίνεται από τον Οργανισμό EUROCONTROL με βάση την Πολυμερή Συμφωνία σχετική με τα τέλη διαδρομής του 1981, την από 1/1/2010 Διμερή Συμφωνία σχετική με τα Τέλη Τερματικής Περιοχής μεταξύ του EUROCONTROL και της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας καθώς και τους λοιπούς Όρους Εφαρμογής και Κανονισμούς του EUROCONTROL.
Από τα τέλη διαδρομής και τα τέλη τερματικής περιοχής απαλλάσσονται:
α) πτήσεις που εκτελούνται με αεροσκάφος μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους απογείωσης κάτω των δύο μετρικών τόνων
β) μεικτές πτήσεις VFR/IFR (εξ όψεως και με όργανα) στις ζώνες χρέωσης, εφόσον οι πτήσεις εκτελούνται αποκλειστικά σύμφωνα με VFR και εφόσον δεν εισπράττεται τέλος κατά τη διαδρομή για τις πτήσεις VFR
γ) πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά για τη μεταφορά, στο πλαίσιο επίσημης αποστολής, βασιλεύοντος μονάρχη και του στενού οικογενειακού κύκλου του, αρχηγών κρατών, αρχηγών κυβερνήσεων και υπουργών, εφόσον τεκμηριώνεται με το κατάλληλο δηλωτικό ή σημείωση στο σχέδιο πτήσης ότι η πτήση εκτελείται αποκλειστικά προς τον σκοπό αυτό
δ) πτήσεις έρευνας και διάσωσης που έχουν εξουσιοδοτηθεί από τον ενδεδειγμένο αρμόδιο φορέα
ε) στρατιωτικές πτήσεις που εκτελούνται με ελληνικά στρατιωτικά αεροσκάφη ή στρατιωτικά αεροσκάφη άλλων χωρών, υπό τον όρο της αμοιβαιότητας
στ) εκπαιδευτικές πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά εντός του εναέριου χώρου της Ελλάδας και αποκλειστικά για την κτήση πτυχίου, ή ειδικότητας αν πρόκειται για πλήρωμα θαλάμου διακυβέρνησης, εφόσον αυτό τεκμηριώνεται με κατάλληλη σημείωση στο σχέδιο πτήσης ότι η πτήση εκτελείται αποκλειστικά προς τον σκοπό αυτό
ζ) πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά για τον έλεγχο ή τη δοκιμή εξοπλισμού που χρησιμοποιείται ή πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως επίγειο αεροναυτιλιακό βοήθημα, εξαιρουμένων των πτήσεων για τη μετακίνηση των σχετικών αεροσκαφών
η) πτήσεις που τερματίζονται στον αερολιμένα από τον οποίο απογειώθηκε το αεροσκάφος και κατά τη διάρκεια των οποίων δεν πραγματοποιήθηκε ενδιάμεση προσγείωση
θ) πτήσεις εξ όψεως (VFR).