Τα οικονομικά και επιχειρησιακά μεγέθη του αεροδρομίου της Αθήνας παρουσίασε χθες η διοίκηση του αεροδρομίου, εκφράζοντας την αισιοδοξία της για την πορεία του 2024.
Του Φώτη Φωτεινού
Όπως αναφέρθηκε χθες, η κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 28,17 εκατομμύρια επιβάτες το 2023, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας κατά 10,2% τα επίπεδα του 2019 και κατά 24% τα επίπεδα του 2022.
Για το 2024, τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά, όπως φανερώνει η άνοδος στους 2 πρώτους μήνες του έτους, η οποία ανέρχεται στο 14,4%.
Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε χθες, τα επόμενα χρόνια αναμένεται επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της κίνησης στα επίπεδα μεταξύ 3% – 4%.
Σχολιάζοντας το 2023, το 85% των επιβατών ταξίδεψε για λόγους αναψυχής (leisure) και το 15% για επαγγελματικούς λόγους (business).
Το ταξίδι για λόγους αναψυχής αποδείχτηκε μετά την πανδημία, το πλέον ανθεκτικό σκέλος της κίνησης, σε σχέση με το επαγγελματικό ταξίδι.
Αντίστοιχα, το 69% της επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, το 2023, αφορούσε κίνηση από / προς διεθνείς προορισμούς και το 31% σε εγχώρια κίνηση.
Ο Όμιλος AEGEAN (AEGEAN + OLYMPIC) διαθέτει μερίδιο αγοράς 45,8%, η SKY express 12%, η Ryanair 5,1%, οι υπόλοιποι Low Cost Carriers 13,2% και οι υπόλοιποι «παραδοσιακοί» αερομεταφορείς 24%.
Καθίσταται προφανές ότι η ανάπτυξη του αεροδρομίου της Αθήνας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη της AEGEAN και στη συνέχεια, της SKY express.
Επίσης, «στοίχημα» για το αεροδρόμιο της Αθήνας αποτελεί η προσέλκυση περισσότερων εταιρειών για τη δημιουργία βάσης σε αυτό.
Ανά γεωγραφική περιοχή, το 36,3% των επιβατών του αεροδρομίου της Αθήνας προέρχονται από την Ελλάδα (τόπος κατοικίας), το 26,7% από την ΕΕ (πλην Ελλάδας), το 14,8% από ΗΠΑ και Καναδά, το 10,3% από την υπόλοιπη Ευρώπη, το 5,6% από Ασία / Ειρηνικό, το 4,2% από τη Μέση Ανατολή, το 1,2% από τη Νότια Αμερική και το 0,9% από την Αφρική.
Από τα ανωτέρω, προκύπτει ότι η μεγέθυνση του αεροδρομίου περνά από τη μεγέθυνση υφιστάμενων αγορών και τη δημιουργία νέων, κάτι το οποίο κρύβει «δυσκολίες», καθώς η Αθήνα / Ελλάδα έχει συγκεκριμένες δυνατότητες, όπως οι εγχώριοι αερομεταφορείς.
Από την άλλη πλευρά, η δημιουργία νέων αγορών ίσως και να αποτελεί τη μεγαλύτερη “πρόκληση” για το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Είναι ενδεικτικό ότι το 10% των επιβατών του αεροδρομίου είναι επιβάτες μακρινών αποστάσεων και το 90% μικρών / μεσαίων αποστάσεων.