Έπειτα από 17 χρόνια, μπαίνουν τίτλοι τέλους στην «αιώνια διαμάχη» ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ για τις κρατικές επιδοτήσεις σε Airbus – Boeing.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ο Εκτελεστικής Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομμπρόβσκις και η εκπρόσωπος Εμπορίου των ΗΠΑ Katherine Tai κατέληξαν σε συμφωνία για τις κρατικές επιδοτήσεις στις εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών Airbus και Boeing.
Και οι δύο πλευρές θα επιδιώξουν τώρα να ξεπεράσουν τις μακροχρόνιες διαφορές τους, προκειμένου να αποφευχθούν μελλοντικές διενέξεις και να διατηρηθούν ίσοι όροι ανταγωνισμού μεταξύ των δύο κατασκευαστών αεροσκαφών.
Επίσης, ΕΕ και ΗΠΑ συμφώνησαν να αναστείλουν την επιβολή δασμών αξίας 11,5 δισ. δολ. για μια περίοδο 5 ετών που πλήττει εταιρείες και ανθρώπους και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Έληξε η μεγαλύτερη εμπορική διαμάχη στην ιστορία του ΠΟΕ
Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen είπε: «Σήμερα, με τη συμφωνία για την Boeing-Airbus, κάναμε ένα σημαντικό βήμα για την επίλυση της μεγαλύτερης εμπορικής διαμάχης στην ιστορία του ΠΟΕ.
Χαίρομαι που βλέπω ότι μετά από εντατική εργασία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της αμερικανικής πλευράς, η διατλαντική εταιρική μας σχέση βρίσκεται στο δρόμο για να φτάσει στην ταχύτητα της πλεύσης.
Αυτό δείχνει το νέο πνεύμα συνεργασίας μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ και ότι μπορούμε να λύσουμε τα άλλα ζητήματα προς όφελος μας. Μαζί μπορούμε να παρέχουμε για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις μας».
Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Valdis Dombrovskis δήλωσε: «Με αυτήν τη συμφωνία, τερματίζουμε τη διαμάχη της Airbus-Boeing.
Αποδεικνύεται ότι η διατλαντική σχέση κινείται τώρα στο επόμενο επίπεδο και ότι μπορούμε να συνεργαστούμε με τις ΗΠΑ για την αντιμετώπιση μακροχρόνιων διαφορών.
Τώρα έχουμε χρόνο και χώρο για να βρούμε μια διαρκή λύση μέσω της νέας ομάδας εργασίας μας για τα αεροσκάφη, εξοικονομώντας παράλληλα δισεκατομμύρια ευρώ σε δασμούς για τους εισαγωγείς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού».
Τι συμφώνησαν οι δύο πλευρές
Στο πλαίσιο της συμφωνίας για συνεργασία στα μεγάλα πολιτικά αεροσκάφη, οι δύο πλευρές εξέφρασαν την πρόθεσή τους για:
-συγκρότηση ομάδας εργασίας για τα μεγάλα πολιτικά αεροσκάφη με επικεφαλής τον αντίστοιχο υπουργό Εμπορίου κάθε πλευράς
-παροχή χρηματοδότησης σε μεγάλους κατασκευαστές πολιτικών αεροσκαφών με όρους αγοράς,
-παροχή χρηματοδότησης Έρευνας & Ανάπτυξης (R&D) μέσω μιας ανοιχτής και διαφανούς διαδικασίας, καθώς και διάδοση των αποτελεσμάτων της στο βαθμό που επιτρέπεται από το νόμο,
-μη παροχή χρηματοδότησης R&D καθώς και ειδική υποστήριξη (όπως συγκεκριμένες φορολογικές ελαφρύνσεις) σε παραγωγούς που θα βλάψουν την άλλη πλευρά,
-συνεργασία για την αντιμετώπιση πρακτικών τρίτων μερών που δεν εμπορεύονται ορθά και ενδέχεται να βλάψουν τις αντίστοιχες μεγάλες βιομηχανίες αεροσκαφών κάθε πλευράς,
-συνέχιση της αναστολής της εφαρμογής αντίμετρων, για μια περίοδο 5 ετών, αποφεύγοντας δασμούς ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ για τους εισαγωγείς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Πώς ξεκίνησε ο «πόλεμος»
Η διαμάχη Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής για τα μεγάλα πολιτικά αεροσκάφη (LCA, γνωστή και ως διαμάχη Airbus-Boeing) είναι η πιο μακροχρόνια διαμάχη στην ιστορία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).
Ξεκίνησε το 2004, όταν οι ΗΠΑ κατέθεσαν υπόθεση στο ΠΟΕ ενάντια στην ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι η Ένωση επιδοτούσε παράνομα την Airbus.
Αντίστοιχα, η ΕΕ υπέβαλε καταγγελία εναντίον των ΗΠΑ τον Μάιο του 2005, για παράνομη κρατική υποστήριξη της Boeing.
Μετά τις αποφάσεις του ΠΟΕ, τόσο οι ΗΠΑ (τον Οκτώβριο του 2019) όσο και η ΕΕ (το Νοέμβριο του 2020) επέβαλαν δασμούς στις εξαγωγές του άλλου, επηρεάζοντας συνολικά συναλλαγές αξίας 11,5 δισ. δολαρίων μεταξύ των δύο πλευρών.
Ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις της ΕΕ και των ΗΠΑ έπρεπε να πληρώσουν πάνω από 3,3 δισ. δολ. σε δασμούς.