Παρά τη μερική επανεκκίνηση του τουρισμού, η Διεθνής Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) προειδοποιεί ότι η αεροπορική βιομηχανία θα χάσει ρευστό, ύψους 77 δισ. δολ. κατά το β’ εξάμηνο του 2020, ποσό που ισοδυναμεί σε σχεδόν 13 δισ. δολ το μήνα ή 300.000 δολ. το λεπτό!
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η βραδεία ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών, σημειώνει η Ένωση, θα οδηγήσει τον κλάδο σε απώλεια ρευστού της τάξη των 5-6 δισ. δολ. το μήνα το 2021.
Για το λόγο αυτό, καλεί τις κυβερνήσεις να στηρίξουν έμπρακτα τον κλάδο την επερχόμενη χειμερινή σεζόν, με πρόσθετα μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της χρηματικής βοήθειας, η οποία βέβαια δεν θα υπολογιστεί ως χρέος στον ήδη βεβαρημένο ισολογισμό των αεροπορικών εταιρειών.
Μέχρι στιγμής, κυβερνήσεις ανά τον κόσμο έχουν προσφέρει περί τα 160 δισ. δολ. υπό τη μορφή κρατικής βοήθειας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων που αφορούν φορολογικές ελαφρύνσεις, επιδοτήσεις των θέσεων εργασίας καθώς και ειδικές φοροελαφρύνσεις (π.χ. στο φόρο των καυσίμων).
Ο κλάδος δεν θα παρουσιάσει θετικές ταμειακές ροές έως το 2022
«Είμαστε ευγνώμονες για αυτήν την υποστήριξη, η οποία αποσκοπεί στο να διασφαλιστεί ότι η βιομηχανία των αερομεταφορών θα παραμείνει βιώσιμη, έτοιμη να επανασυνδέσει τις οικονομίες και να υποστηρίξει εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε ταξίδια και τουρισμό.
Όμως η κρίση είναι βαθύτερη και μεγαλύτερη από ό, τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Και τα αρχικά προγράμματα υποστήριξης εξαντλούνται.
Πρέπει να κρούσουμε ξανά τον κώδωνα του κινδύνου. Εάν αυτά τα προγράμματα υποστήριξης δεν αντικατασταθούν ή δεν επεκταθούν, οι συνέπειες για μια βιομηχανία, που ήδη τα φέρνει δύσκολα βόλτα, θα είναι τρομερές», δήλωσε ο Alexandre de Juniac, διευθύνων σύμβουλος της IATA.
«Ιστορικά, τα μετρητά της θερινής περιόδου βοηθούν τις αεροπορικές να υποστηρίξουν τους χειμερινούς μήνες. Δυστυχώς, η φετινή καταστροφική άνοιξη και το καλοκαίρι δεν προσέφεραν κανένα “μαξιλάρι” ασφαλείας. Στην πραγματικότητα, οι εταιρείες “έκαψαν” μετρητά καθ ‘όλη τη διάρκεια της περιόδου.
Και χωρίς χρονοδιάγραμμα από τις κυβερνήσεις για το άνοιγμα ξανά των συνόρων, δεν μπορούμε να στηριχθούμε στο τέλος του έτους για να κερδίσουμε επιπλέον μετρητά που θα μας τροφοδοτήσουν μέχρι την άνοιξη», δήλωσε ο de Juniac.
Η IATA εκτιμά ότι, παρά τις περικοπές κόστους άνω του 50% κατά το β’ τρίμηνο, η βιομηχανία κατέγραψε μετρητά ύψους 51 δισ. δολ., καθώς τα έσοδα μειώθηκαν σχεδόν κατά 80% σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο.
Η απώλεια μετρητών συνεχίστηκε και κατά τους θερινούς μήνες, με τις αεροπορικές να αναμένεται να χάσουν επιπλέον 77 δισ. δολ. από το ρευστό τους κατά το β’ εξάμηνο του 2020 και επιπλέον 60-70 δισ. δολ. το 2021. Ο κλάδος δεν αναμένεται να παρουσιάσει θετικές ταμειακές ροές έως το 2022.
Οι αεροπορικές έχουν λάβει εκτεταμένα μέτρα βοήθειας για τη μείωση του κόστους. Αυτό περιλαμβάνει την καθήλωση χιλιάδων αεροσκαφών, το κόψιμο αεροπορικών διαδρομών και τις απολύσεις εκατοντάδων χιλιάδων υπαλλήλων.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ομάδας Δράσης για τις Αεροπορικές Μεταφορές (Air Transport Action Group), η σοβαρή κάμψη εφέτος, σε συνδυασμό με την αργή ανάκαμψη, απειλεί 4,8 εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε ολόκληρο τον κλάδο των αερομεταφορών. Επειδή κάθε αεροπορική εργασία υποστηρίζει πολλά περισσότερα στην ευρύτερη οικονομία, ο κίνδυνος σε παγκόσμια κλίμακα υπολογίζεται σε πιθανές απώλειες 46 εκατομμύρια θέσεων εργασίας και 1,8 τρισ. δολ. οικονομικής δραστηριότητας.