Οι επιπτώσεις της μετάλλαξης Omicron στην Ασία, ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας και το γεμάτο προκλήσεις περιβάλλον συνέβαλαν στην πτώση στην παγκόσμια αγορά αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών, εκτιμά η IATA.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Αναλυτικότερα:
-Η παγκόσμια ζήτηση, μετρούμενη σε τονοχιλιόμετρα φορτίου (CTKs), μειώθηκε κατά 5,2% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2021 (-5,4% στις διεθνείς δραστηριότητες).
-Η χωρητικότητα ήταν κατά 1,2% αυξημένη σε σχέση με τον Μάρτιο του 2021 (+2,6% στις διεθνείς δραστηριότητες). Αν και αυτό είναι μια θετική εξέλιξη, ωστόσο παραμένει σημαντικά μειωμένη κατά 11,2% έναντι του Φεβρουαρίου. Η Ασία και η Ευρώπη κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση στο capacity.
Σύμφωνα με την IATA, αρκετοί είναι οι παράγοντες που επηρέασαν και συνηγόρησαν στην πτωτική πορεία. Ειδικότερα:
-Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε μείωση του cargo capacity που χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση της Ευρώπης, καθώς αρκετές αεροπορικές με έδρα τη Ρωσία και την Ουκρανία είναι βασικοί «παίκτες» της cargo αγοράς. Οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας οδήγησαν σε διαταραχές στην παραγωγή. Επίσης, οι αυξανόμενες τιμές του πετρελαίου έχουν αρνητικό οικονομικό αντίκτυπο, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης του κόστους για τη ναυτιλία.
-Οι νέες παραγγελίες εξαγωγών και ο δείκτης ζήτησης cargo, συρρικνώνονται πλέον σε όλες τις αγορές πλην των ΗΠΑ. Ο δείκτης PMI μειώθηκε στο 48,2 τον Μάρτιο. Αυτό ήταν το χαμηλότερο σημείο σε σχέση με τον Ιούλιο του 2020.
-Το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών συνέχισε να μειώνεται το 2022, με την οικονομία της Κίνας να αναπτύσσεται πιο αργά λόγω των lockdown που σχετίζονται με τον COVID (μεταξύ άλλων παραγόντων), ενώ και οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας ενισχύθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
-Ο γενικός πληθωρισμός των τιμών καταναλωτή για τις χώρες της G7 ανήλθε στο 6,3% σε ετήσια βάση τον Φεβρουάριο του 2022, σημειώνοντας ιστορικό υψηλό από το 1982.
«Οι αγορές αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών αντικατοπτρίζουν τις παγκόσμιες οικονομικές εξελίξεις. Τον Μάρτιο, το εμπορικό και επιχειρηματικό περιβάλλον άλλαξε επί τα χείρω. Ο συνδυασμός του πολέμου στην Ουκρανία και η εξάπλωση της Omicron στην Ασία οδήγησαν σε αύξηση του ενεργειακού κόστους, επιδείνωση των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας και τροφοδότησε την πληθωριστική πίεση.
Ως αποτέλεσμα, σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο, αποστέλλονται λιγότερα αγαθά -συμπεριλαμβανομένου του αεροπορικού φορτίου. Η ειρήνη στην Ουκρανία και μια αλλαγή στην πολιτική της Κίνας για τον COVID θα έκαναν πολλά για να ανακουφίσουν την βιομηχανία.
Καθώς κανένα από τα δύο δεν φαίνεται πιθανό βραχυπρόθεσμα, μπορούμε να αναμένουμε αυξανόμενες προκλήσεις για το air cargo, καθώς οι επιβατικές αγορές επιταχύνουν την ανάκαμψή τους», σχολίασε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.