Η πρωτοφανής κρίση που πλήττει τις αερομεταφορές έχει δημιουργήσει αφόρητες πιέσεις στα κράτη – μέλη για τη διάσωση των «εθνικών αερομεταφορέων».
Ωστόσο, η πρακτική αυτή έχει προκαλέσεις τριγμούς, όχι μόνο από ανταγωνίστριες ιδιωτικές εταιρείες (π.χ. η Ryanair δήλωσε ότι θα προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ), αλλά και μεταξύ των κρατών – μελών, τα οποία περιμένουν σαφείς οδηγίες από την ΕΕ.
Την Παρασκευή 24 Απριλίου, η Air France εξέδωσε δελτίο Τύπου, στο οποίο αναφέρει ότι πρόκειται να λάβει, υπό την αίρεση της ΕΕ, 7 δις ευρώ κρατική βοήθεια (4 δις. σε τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση και άλλα 3 δις. απευθείας από το κράτος).
Αντίστοιχα, βοήθεια από το ολλανδικό κράτος θα λάβει και η KLM, με τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων να την υπολογίζουν στα 2 – 4 δις.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο τηλεοπτικό κανάλι TF1, ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ ανέφερε ότι «πρέπει να σώσουμε την εθνική εταιρεία μας», τονίζοντας – ωστόσο – ότι δεν πρόκειται να κρατικοποιηθεί.
Τις εξελίξεις σχολίασε χθες ο Έλληνας υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο οποίος σε τηλεοπτική συνέντευξη υπογράμμισε ότι «η ελληνική κυβέρνηση έχει στηρίξει, σε πολύ μεγάλο βαθμό, τον κλάδο των αερομεταφορών. Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα.
Βλέπετε άλλες χώρες, όπως η Γαλλία π.χ. να πηγαίνει χωρίς άδεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να επιδοτεί με 7 δισ. την Air France. Εδώ μιλάμε για πολύ πιο λελογισμένα μέτρα».
Κρατική στήριξη έως και 10 δις προσδοκά η Lufthansa
Κρατική βοήθεια προσδοκά και η γερμανική Lufthansa. Σύμφωνα με διεθνή πρακτορεία ειδήσεων, η Lufthansa ζητά βοήθεια σχεδόν 10 δις ευρώ από το γερμανικό δημόσιο, αλλά και από την Αυστρία, την Ελβετία και το Βέλγιο, όπου βρίσκονται οι έδρες των θυγατρικών της, Austrian Airlines, Swiss και Brussels Airlines.
Αντικείμενο των διαπραγματεύσεων μεταξύ Lufthansa και γερμανικής κυβέρνησης είναι, εκτός από την οικονομική στήριξη και το ύψος της, μια σιωπηρή συμμετοχή του δημοσίου.
Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα Bild του Σαββάτου ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Γερμανών Σοσιαλδημοκρατών Ρολφ Μίτσενιχ δήλωσε ότι «όταν επιχειρήσεις, όπως η Lufhansa, παίρνουν βοήθεια από χρήματα Γερμανών φορολογουμένων, τότε θα πρέπει να διασφαλιστεί δικαίωμα συναπόφασης για το γερμανικό δημόσιο».
Ωστόσο, φημολογείται ότι στελέχη της Lufthansa τόνισαν ότι «είναι προτιμότερο το δημόσιο να παραμείνει εκτός των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων».
Τα μέτρα στήριξης της ελληνικής κυβέρνησης, αλλάζουν οι αεροπορικές μετακινήσεις
Επί του παρόντος, η ελληνική κυβέρνηση έχει εντάξει στα αρχικά μέτρα στήριξης (αναστολή συμβάσεων εργαζομένων) τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια.
Επίσης, εξετάζονται μέτρα, όπως η μετάθεση πληρωμών ΦΠΑ και αεροναυτικών τελών, ο ετεροχρονισμός ετήσιας αμοιβής παραχώρησης και οι διευκολύνσεις δανείων με εγγύηση του δημοσίου.
«Την Τετάρτη έχουμε άτυπο συμβούλιο υπουργών Μεταφορών, όπου θα εξετάσουμε συγκεκριμένα μέτρα για το πώς θα πάμε στην επόμενη μέρα.
Οι προτάσεις είναι πολλές, π.χ. κράτη – μέλη έχουν προτείνει ο ταξιδιώτης να μπορεί να έχει ένα πιστοποιητικό υγειονομικής κατάστασης πριν ταξιδέψει. Θέλουμε να έχουμε μια ισορροπία μεταξύ της ελεύθερης μετακίνησης και της δημόσιας υγείας.
Υπάρχουν και άλλα μέτρα τα οποία εξετάζει η κυβέρνηση, όπως η εποπτεία των ταξιδιωτών -από πού προέρχονται, ποια είναι τα ρίσκα που έχουν – επίσης ενώ και στα σημεία εισόδου θα χρειαστεί και κατά περίπτωση ακόμα να γίνονται και συγκεκριμένα τεστ, όταν υπάρχει υποψία ότι έχουμε προβλήματα», ανέφερε χθες ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, δίνοντας μια εικόνα της… νέας πραγματικότητας στις αερομεταφορές.