Στο «μικροσκόπιο» της Επιτροπής Ανταγωνισμού τέθηκαν, για ακόμη μια φορά, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Ιωάννης Λιανός σε κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Δωδεκανήσου Βασίλη Υψηλάντη, σχετικά με τις τιμές στο δρομολόγιο Ρόδος – Αθήνα.
Ανά περιόδους, κάτοικοι – κυρίως νησιωτικών προορισμών – διαμαρτύρονται για υψηλές τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια, με στελέχη των αεροπορικών να υποστηρίζουν ότι οι τιμές διαμορφώνεται βάσει πολλών παραγόντων, όπως φόροι, ΦΠΑ, χρόνος κράτησης του εισιτηρίου, κλπ.
Στην απάντησή της προς τον κ. Υψηλάντη, η Επιτροπή Ανταγωνισμού υπογραμμίζει ότι θα επιληφθεί του θέματος στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, αναφέροντας τα εξής:
«Αξιότιμε κ. Βουλευτά, σε απάντηση της υπό ανωτέρω σχετ. διαβιβασθείσας ερώτησης, σας γνωρίζουμε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.) είναι αποκλειστικώς αρμόδια για τη διαπίστωση παραβάσεων των άρθρων 1 και 2 του ν. 3959/2011 περί «Προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού», όπως ισχύει, καθώς και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
Στο πλαίσιο αυτό, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού διερευνά είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν τεκμηριωμένης καταγγελίας συμπεριφορές επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων, για να διαπιστώσει τυχόν παραβάσεις του ανωτέρω αναφερόμενου νόμου, καθώς και των άρθρων 101 και 102 της ΣΛΕΕ, ήτοι απαγορευμένες συμπράξεις μεταξύ των επιχειρήσεων ή καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχουν μία ή περισσότερες επιχειρήσεις στην αγορά.
Σχετικά με τα όσα αναφέρετε στην ερώτησή σας, αναφορικά με το υψηλό κόστος των εισιτηρίων που όπως αναφέρετε καλούνται να πληρώσουν οι κάτοικοι της Ρόδου προκειμένου να επισκεφθούν την Αθήνα, και ειδικότερα για το ενδεχόμενο εναρμονισμένων πρακτικών των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αεροπορική γραμμή Ρόδου-Αθήνας (και Αθήνας-Ρόδου) σημειώνουμε τα εξής:
Η πρακτική αυτή εξ απόψεως δικαίου του ανταγωνισμού θα μπορούσε να αφορά είτε παράβαση του άρθρου 1 του ν. 3959/2011 (ή/και 101 ΣΛΕΕ) περί οριζόντιας σύμπραξης των αεροπορικών εταιρειών με την επιβολή υπερβολικών τιμών είτε του άρθρου 2 του ν. 3959/2011 (ή/και 101 ΣΛΕΕ) περί κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης.
Επισημαίνεται ότι προκειμένου να διαπιστωθεί η εφαρμογή τυχόν υπερβολικής τιμολόγησης:
α) θα πρέπει να εκτιμηθεί αν υφίσταται υπερβολική δυσαναλογία μεταξύ των δαπανών που έγιναν από τη δεσπόζουσα επιχείρηση (ήτοι του κόστους) και της τιμής που ζητήθηκε και
β) σε περίπτωση που προκύπτει τέτοια δυσαναλογία, θα πρέπει να εξετασθεί αν η επιβληθείσα τιμή ήταν μη δίκαιη είτε κατ’ απόλυτη έννοια είτε σε σύγκριση με την τιμή των ανταγωνιστικών προϊόντων.
Στο πλαίσιο αυτό και συγκεκριμένα στο ζήτημα του τρόπου διαμόρφωσης των τιμών, θα εντάξουμε και το περιεχόμενο της εν λόγω Ερώτησης, κατά το μέρος που εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο οποιασδήποτε σχετικής αυτεπάγγελτης έρευνας της Υπηρεσίας, η οποία θα διενεργηθεί κατά τη σειρά των προτεραιοτήτων της.
Σε κάθε περίπτωση σημειώνεται ότι ο κλάδος των αεροπορικών μεταφορών έχει απασχολήσει και απασχολεί την Επιτροπή Ανταγωνισμού».