Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παράτεινε τη δυνατότητα χορήγησης ενισχύσεων λειτουργίας σε ορισμένους περιφερειακούς αερολιμένες, βάσει των κατευθυντήριων γραμμών του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές εταιρείες, έως τις 4 Απριλίου 2027.
Οι υπόλοιπες κατευθυντήριες γραμμές εξακολουθούν να ισχύουν, χωρίς περαιτέρω αλλαγές.
Η εγκριθείσα παράταση
Οι κατευθυντήριες γραμμές του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές επιτρέπουν στα κράτη-μέλη να χορηγούν, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, ενισχύσεις λειτουργίας σε περιφερειακούς αερολιμένες με λιγότερους από 3 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, με σκοπό την κάλυψη του κόστους.
Οι κατευθυντήριες γραμμές ορίζουν 10ετή μεταβατική περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας οι εν λόγω ενισχύσεις μπορούν να κηρυχθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά. Η μεταβατική περίοδος επρόκειτο να λήξει στις 4 Απριλίου 2024.
Οι κατευθυντήριες γραμμές επιτρέπουν επίσης στα κράτη-μέλη να χορηγούν ενισχύσεις λειτουργίας υπό ευνοϊκότερο καθεστώς (δηλ. με υψηλότερες εντάσεις ενίσχυσης) σε αερολιμένες με έως 700.000 επιβάτες ετησίως, οι οποίοι αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες στην κάλυψη του κόστους.
Η δυνατότητα αυτή, η οποία είχε αρχικά προβλεφθεί για 5 έτη, είχε παραταθεί, το 2018, έως τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, τον Απρίλιο του 2024.
Από την έκδοση των κατευθυντήριων γραμμών το 2014 μέχρι σήμερα, ο ευρωπαϊκός κλάδος των αερομεταφορών έχει αντιμετωπίσει σοβαρή κρίση ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού και των υγειονομικών και ταξιδιωτικών περιορισμών που θεσπίστηκαν για τον περιορισμό της εξάπλωσής του.
Η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε τον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας επηρέασε περαιτέρω τον κλάδο, ιδίως διότι αύξησε σημαντικά το ενεργειακό κόστος των φορέων εκμετάλλευσης αερολιμένων.
Ειδικότερα, οι περιφερειακοί αερολιμένες αντιμετωπίζουν χαμηλότερα έσοδα και υψηλότερο κόστος, γεγονός που είχε αρνητικό αντίκτυπο στην κερδοφορία τους. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε κλείσιμο ορισμένων περιφερειακών αερολιμένων, γεγονός που με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την ΕΕ.
Λόγω αυτών των εξαιρετικών περιστάσεων, η Κομισιόν αποφάσισε να παρατείνει κατά τρία έτη τη μεταβατική περίοδο κατά την οποία τα κράτη-μέλη μπορούν να χορηγούν ενισχύσεις για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των περιφερειακών αερολιμένων, έως τις 4 Απριλίου 2027.
Το γεγονός αυτό θα επιτρέψει στα κράτη-μέλη να στηρίξουν τους περιφερειακούς αερολιμένες ώστε να καλύψουν το κόστος τους και να γίνουν κερδοφόροι. Το ειδικό καθεστώς για αερολιμένες με ετήσια επιβατική κίνηση έως 700.000 επιβάτες παρατείνεται επίσης έως τις 4 Απριλίου 2027.
Το ιστορικό
Το 2022, η Κομισιόν δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής στοιχείων, καλώντας όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με την πρόθεσή της να επιληφθεί της καταστάσεως των περιφερειακών αερολιμένων.
Οι περισσότεροι από όσους απάντησαν στη διαβούλευση επισήμαναν ότι απαιτείται παράταση για να αντισταθμιστούν οι επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού στην ικανότητα των περιφερειακών αερολιμένων να καλύπτουν το κόστος.
Μεταξύ Μαΐου 2023 και Ιουνίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξήγαγε διαβούλευση καλώντας όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με το σχέδιο πρότασής της για παράταση της εφαρμογής των κατευθυντήριων γραμμών του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές εταιρείες.