Προβληματισμός επικρατεί στην Κομισιόν αναφορικά με την προτεινόμενη απόκτηση μεριδίου στην ITA Airways από τη Lufthansa.
Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε την Deutsche Lufthansa AG (Lufthansa) και το ιταλικό υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών (MEF) για την προκαταρκτική άποψή της, τονίζοντας ότι η προτεινόμενη απόκτηση μεριδίου της ιταλικής αεροπορικής (ITA) ενδέχεται να περιορίσει τον ανταγωνισμό σε ορισμένα δρομολόγια στην αγορά αεροπορικών επιβατικών μεταφορών επιβατών εντός και εκτός Ιταλίας.
Μάλιστα, η Κομισιόν ανησυχεί ότι οι επιβάτες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αυξημένες τιμές ή μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών μετά τη συναλλαγή.
Η Lufthansa και η ITA εκτελούν ένα εκτεταμένο δίκτυο δρομολογίων από τους αντίστοιχους κόμβους τους σε Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελβετία και Ιταλία.
Η Lufthansa έχει κοινοπραξίες με την United Airlines και την Air Canada για υπερατλαντικά δρομολόγια, καθώς και με την All Nippon Airways για δρομολόγια προς την Ιαπωνία. Οι εταίροι της κοινοπραξίας συντονίζονται ως προς την τιμή, τη χωρητικότητα, τον προγραμματισμό και τα έσοδα από μετοχές.
Η κοινοποίηση αιτιάσεων
Στις 23 Ιανουαρίου 2024, η Κομισιόν ξεκίνησε μια εις βάθος έρευνα για να αξιολογήσει εάν η απόκτηση μεριδίου στην ITA από τη Lufthansa μπορεί να περιορίσει τον ανταγωνισμό στην παροχή υπηρεσιών αεροπορικών επιβατικών μεταφορών εντός και εκτός Ιταλίας.
Η Κομισιόν διεξήγαγε ευρεία έρευνα για να κατανοήσει τον πιθανό αντίκτυπο της συμφωνίας. Αυτή η έρευνα περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, ανάλυση εσωτερικών εγγράφων και λεπτομερών πληροφοριών που παρείχαν οι δύο πλευρές και συλλογή πληροφοριών και απόψεων από ανταγωνιστικές αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, συντονιστές χρονοθυρίδων και πελάτες.
Επίσης, εξέτασε προληπτικές υποβολές από μεμονωμένους καταναλωτές, εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεις, αεροδρόμια, ανταγωνίστριες αεροπορικές και συνδικαλιστικές οργανώσεις που εκφράζουν τις απόψεις τους υπέρ ή κατά της εξαγοράς.
Ως αποτέλεσμα αυτής της εις βάθος έρευνας, η Κομισιόν ανησυχεί ότι η συναλλαγή μπορεί να:
- Μειώσει τον ανταγωνισμό σε έναν ορισμένο αριθμό δρομολογίων μικρών αποστάσεων που συνδέουν την Ιταλία με χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Σε τέτοια δρομολόγια, η Lufthansa και η ITA ανταγωνίζονται ή θα ανταγωνίζονται ευθέως κυρίως με απευθείας, αλλά και έμμεσες πτήσεις. Ο ανταγωνισμός σε τέτοια δρομολόγια φαίνεται περιορισμένος και προέρχεται κυρίως από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, που σε πολλές περιπτώσεις εκτελούν δρομολόγια από πιο απομακρυσμένα αεροδρόμια.
- Μειώσει τον ανταγωνισμό σε έναν ορισμένο αριθμό δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων μεταξύ Ιταλίας και ΗΠΑ, Καναδά και Ιαπωνίας. Σε τέτοιες διαδρομές, η ITA αφενός και η Lufthansa και οι εταίροι της σε κοινοπραξίες, αφετέρου, ανταγωνίζονται ευθέως με απευθείας ή έμμεσες πτήσεις. Ο ανταγωνισμός από άλλες αεροπορικές εταιρείες φαίνεται ανεπαρκής σε αυτά τα δρομολόγια. Στην αξιολόγησή της, η Κομισιόν αντιμετωπίζει τις δραστηριότητες της ITA, της Lufthansa και των εταίρων της σε κοινοπραξίες ως αυτές μιας ενιαίας οντότητας μετά τη συγχώνευση.
- Δημιουργήσει ή ενισχύσει τη δεσπόζουσα θέση της ITA στο αεροδρόμιο Milan-Linate, γεγονός που θα μπορούσε να δυσκολέψει τους ανταγωνιστές να παρέχουν υπηρεσίες αεροπορικής μεταφοράς επιβατών από/προς το Milan-Linate.
Κάθε χρόνο, εκατομμύρια επιβάτες ταξιδεύουν σε αυτά τα δρομολόγια με συνολική ετήσια δαπάνη άνω των 3 δισ. ευρώ. Στόχος της Κομισιόν είναι να διασφαλίσει ότι η συναλλαγή δεν θα οδηγήσει σε δυσμενείς επιπτώσεις για τους επιβάτες -καταναλωτές και επιχειρήσεις- όσον αφορά τις αυξημένες τιμές ή τη μειωμένη ποιότητα των υπηρεσιών. Η ITA ξεκίνησε με επιτυχία τις δραστηριότητές της. Η Κομισιόν ανησυχεί ότι, ελλείψει κατάλληλων διορθωτικών μέτρων, η κατάργηση της ITA ως ανεξάρτητης αεροπορικής εταιρείας μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό σε αυτές τις ήδη συγκεντρωμένες αγορές. Τα δρομολόγια που προκαλούν πιθανές ανησυχίες αντιπροσωπεύουν μικρό μερίδιο των συνολικών δρομολογίων και επιβατών μικρών και μεγάλων αποστάσεων που εξυπηρετούνται από αμφότερα τα μέρη και τους εταίρους τους στην κοινή επιχείρηση, και οι πιθανές ανησυχίες δεν επηρεάζουν τη συντριπτική πλειονότητα των δρομολογίων που εκτελεί η ITA.
Η Lufthansa και το ιταλικό υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών έχουν τώρα την ευκαιρία να απαντήσουν στην κοινοποίηση αιτιάσεων της Κομισιόν, να συμβουλευτούν τον φάκελο της υπόθεσης και να ζητήσουν προφορική ακρόαση.
Ακόμη, έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των προκαταρκτικών προβλημάτων ανταγωνισμού που εντόπισε η Κομισιόν. Μπορούν να αποφασίσουν να υποβάλουν ένδικα μέσα ανά πάσα στιγμή της διαδικασίας μέχρι την προθεσμία προσφυγής, η οποία επί του παρόντος λήγει στις 26 Απριλίου 2024.