Νέο σήριαλ, με νέα… “επεισόδια” μεταξύ ελληνικού δημοσίου και αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος».
Πριν από λίγους μήνες, στο επίκεντρο βρέθηκε ο υπερδιπλασιασμός του τιμήματος για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», κατόπιν σχετικών παρατηρήσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Τώρα, τυχόν ζημιά που προκαλείται στην εταιρεία διαχείρισης και εκμετάλλευσης του αεροδρομίου από την… καθυστέρηση επικύρωσης της συμφωνίας.
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ως συμβαλλόμενο μέρος, απέστειλε προ ημερών επιστολή προς το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας ενημέρωση για τους λόγους καθυστέρησης της επικύρωσης της συμφωνίας (ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΑΑ ΣΕ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ).
Στην επιστολή που υπογράφει ο κ. Γιάννης Παράσχης, Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αναφέρεται «πως η καθυστέρηση επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ίδια την εταιρεία, για τις οποίες δεν φέρει καμία υπαιτιότητα», καλώντας ΥΠΟΙΚ και ΤΑΙΠΕΔ να γνωστοποιήσουν τις απαιτούμενες ενέργειες και το σχετικό χρονοδιάγραμμα.
Όπως προκύπτει από την επιστολή, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, έπειτα από την έγκριση που δόθηκε από τη DG Comp και στη βάση του κειμένου της Σύμβασης, υπέγραψε, στις 18/12/208, τις απαιτούμενες δανειακές συμβάσεις λήψης ομολογιακού δανείου, ύψους μέχρι 665,6 εκατ. ευρώ από την κοινοπραξία των Εθνικής Τράπεζας και Τράπεζας Πειραιώς.
Ταυτόχρονα, στη βάση επίσης του κειμένου της Σύμβασης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χορήγησε, στις 18/12/2018, με την υπογραφή των σχετικών τροποποιητικών δανειακών συμβάσεων, όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις σε σχέση με τη Σύμβαση.
Επίσης, το Ελληνικό Δημόσιο επιβεβαίωσε την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου προς την ΕΤΕπ για το δάνεια προς την Εταιρεία Αεροδρομίου (ΔΑΑ), στη βάση της Σύμβασης.
Στην επιστολή σημειώνεται πως «σαφώς από τις 18/12/2018 έχουν εκπληρωθεί όλες οι αιρέσεις και οι λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπονται από τη Σύμβαση με εξαίρεση τις τελικές ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, οι οποίες η Εταιρεία Αεροδρομίου προσδοκούσε καλόπιστα ότι θα είχαν ολοκληρωθεί εντός του 2018».
Η επιστολή καταλήγει, αναφέροντας πως «δεδομένου ότι η ολοκλήρωση της συναλλαγής και η καταβολή του τιμήματος εντός του 2018 δεν κατέστησαν δυνατές και δεδομένης της παρατηρούμενης καθυστέρησης, η εταιρεία επιβαρύνεται, από 1/1/2019, με το ποσό των 330.000 ημερησίως, χωρίς οιαδήποτε υπαιτιότητα από την πλευρά της».
Μάλιστα, τονίζεται πως για την καθυστέρηση και επιβάρυνση οφείλει να ενημερώσει άμεσα, τόσο την ΕΤΕπ, όσο και τις δανείστριες τράπεζες και για τον λόγο αυτό ζητά να ενημερωθεί για τις ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα, προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Ουσιαστικά, ο ΔΑΑ, μέσω της επιστολής, προσπαθεί να κατοχυρωθεί και νομικά, υποστηρίζοντας ότι οι τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις από το «κόστος κεφαλαίου» των απαιτούμενων κονδυλίων για την επικύρωση της συμφωνίας, δεν θα πρέπει να βαρύνουν το αεροδρόμιο, αλλά το ελληνικό δημόσιο.
«Εάν καθυστερήσει π.χ. ένα μήνα η συμφωνία, ίσως δεν είναι πρόβλημα. Εάν καθυστερήσει 2 και 3 μήνες ή εάν κλείσει η Βουλή, λόγω πιθανών εκλογών, τότε το κόστος είναι αξιοσημείωτο», επισημαίνουν αεροπορικοί αναλυτές, σημειώνοντας ότι σε μια τέτοια περίπτωση είναι πιθανή η προσφυγή στη Διαιτησία, όπως είχε συμβεί παλαιότερα με την υπόθεση με το ΦΠΑ.
Επίσης, υπογραμμίζουν ότι η αναθεωρημένη συμφωνία έκλεισε με “έτος βάσης το 2017”, όσο καθυστερεί, μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι οφείλει να αναθεωρηθεί με “έτος βάσης το 2018”, στο οποίο ο ΔΑΑ πέτυχε νέο ρεκόρ διακίνησης επιβατών.
Φ. Φωτ.