Οι επιβάτες δικαιούνται αποζημίωση ακόμη και αν δεν παρουσιάσθηκαν στον έλεγχο εισιτηρίων και μολονότι έχουν ενημερωθεί για την άρνηση επιβίβασης τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης τους, σύμφωνα με απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ.
Το ιστορικό της υπόθεσης
Μια επιβάτιδα επικοινώνησε με την LATAM Airlines λόγω του ότι δεν κατόρθωσε να πραγματοποιήσει τον ηλεκτρονικό έλεγχο του εισιτηρίου της για την πτήση από τη Φρανκφούρτη επί του Μάιν προς τη Μαδρίτη, για την οποία είχε κάνει κράτηση και η οποία θα πραγματοποιούνταν την επομένη.
Η εν λόγω εταιρεία την πληροφόρησε τότε ότι, χωρίς να την προειδοποιήσει, είχε τροποποιήσει την κράτησή της, μεταφέροντάς την σε πτήση η οποία πραγματοποιήθηκε την προηγουμένη.
Η αεροπορική γνωστοποίησε επίσης στην επιβάτιδα ότι η κράτησή της για την πτήση επιστροφής, η οποία θα πραγματοποιούνταν μετά από δύο εβδομάδες, δεν ήταν δυνατόν να χρησιμοποιηθεί, επειδή η επιβάτιδα δεν είχε επιβιβασθεί στην πτήση μεταβάσεως.
Η εν λόγω επιβάτιδα ζήτησε από τη LATAM Airlines κατ’ αποκοπήν αποζημίωση ύψους 250 ευρώ λόγω άρνησης επιβίβασης στην πτήση επιστροφής.
Το γερμανικό δικαστήριο στο οποίο προσέφυγε η επιβάτιδα απευθύνθηκε στο Δικαστήριο της για το εάν μια τέτοια αποζημίωση προϋποθέτει, κατά τον κανονισμό περί δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, ότι ο επιβάτης παρουσιάσθηκε στον έλεγχο εισιτηρίων μολονότι η αεροπορική εταιρεία τον είχε ενημερώσει εκ των προτέρων ότι δεν θα του επέτρεπε την επιβίβαση.
Το εν λόγω δικαστήριο ζήτησε επίσης να διευκρινιστεί αν η αεροπορική μπορεί, όπως προβλέπεται στην περίπτωση ματαίωσης πτήσης, να απαλλαγεί από την υποχρέωσή της καταβολής αποζημίωσης αν προειδοποιήσει τον επιβάτη για την άρνηση επιβίβασης ικανό χρόνο πριν, δηλ. τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης.
Με την παρούσα απόφασή του το Ευρωδικαστήριο αποφάνθηκε ότι, σε περίπτωση πρόωρης άρνησης επιβίβασης, οφείλεται αποζημίωση ακόμη και αν ο επιβάτης δεν παρουσιάσθηκε στον έλεγχο εισιτηρίων.
Πράγματι, όταν ο αερομεταφορέας έχει ενημερώσει εκ των προτέρων τον επιβάτη ότι δεν θα του επιτρέψει την επιβίβαση, παρά τη θέληση του επιβάτη, σε πτήση για την οποία εκείνος διαθέτει επιβεβαιωμένη κράτηση, η απαίτηση εμφανίσεως στον έλεγχο εισιτηρίων θα αποτελούσε περιττή διατύπωση.
Το Δικαστήριο έκρινε επίσης ότι το δικαίωμα αποζημίωσης ισχύει ακόμη και όταν ο επιβάτης έχει ενημερωθεί για την άρνηση επιβίβασης τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης.
Πράγματι, στις περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης δεν υφίσταται λόγος εφαρμογής του προβλεπόμενου αποκλειστικώς για τη ματαίωση πτήσης κανόνα κατά τον οποίο οι αερομεταφορείς απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να καταβάλουν αποζημίωση στους επιβάτες εφόσον τους ενημερώσουν για τη ματαίωση της πτήσης τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.