Σχεδόν δύο χρόνια μετά το πρώτο χτύπημα του COVID, πόσο ανθεκτικός αποδείχθηκε ο ευρωπαϊκός κλάδος των αερομεταφορών το 2021;
Ποια θα είναι η κίνηση μέχρι το τέλος του 2022 και τι πρέπει να γίνει ακόμα για να διασφαλιστεί ότι ο τομέας των αερομεταφορών θα ανακάμψει;
Της Βάσως Βεγιάζη
Χρησιμοποιώντας τα πιο πρόσφατα αεροπορικά στοιχεία, το EUROCONTROL δημοσίευσε το 15ο Think Paper, το οποίο παρέχει μια έγκυρη περίληψη όλων των βασικών δεικτών για τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές του 2021 και τις προσδοκίες του 2022.
Όπως αναφέρεται, πέρσι καταγράφηκε μια σημαντική ανάκαμψη της κυκλοφορίας. Η κίνηση ξεκίνησε με το 36% των επιπέδων του 2019 και ανέκαμψε σταθερά το καλοκαίρι, χάρη στους μαζικούς εμβολιασμούς και το «Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID» της ΕΕ, περίπου στο 70%, σημειώνοντας υψηλό δύο ετών στις 27 Αυγούστου 2021, με 26.773 πτήσεις.
Οι καλές επιδόσεις συνεχίστηκαν μέχρι το φθινόπωρο, με την κίνηση να αυξάνεται στο 81% στα τέλη Οκτωβρίου, και παρά τις πρόσθετες απαιτήσεις ασφάλειας για πολλούς προορισμούς, λόγω της Omicron, ο Δεκέμβριος σημείωσε επίδοση στο 78% των επιπέδων του 2019.
Συνολικά, η ετήσια κίνηση στο ευρωπαϊκό αεροπορικό δίκτυο έφτασε στο 56% των επιπέδων του 2019.
Το Eurocontrol εκτιμά ότι η ανάκτηση της κίνησης θα βρίσκεται ακόμα σε καλό δρόμο και έως το τέλος του 2022, υπολογίζει ότι θα έχει ανακτηθεί το 70% – 90% των επιπέδων του 2019.
Πάντως, οι οικονομικές και κοινωνιολογικές επιπτώσεις σε όλο το δίκτυο του EUROCONTROL παραμένουν τεράστιες και συγκεκριμένα:
Α. 1,4-1,5 δισεκατομμύρια επιβάτες λιγότεροι από το 2019 (2020: -1,7 δισεκατομμύρια).
Β. 4,9 εκατομμύρια λιγότερες πτήσεις (2020: -6,1 εκατομμύρια).
Γ. 18,5 δισ. ευρώ σε απώλειες ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών (2020: -22,2 δισ. ευρώ).
Δ. Το 56% των πτήσεων πριν από την πανδημία σε όλη την Ευρώπη.