H ενίσχυση του σχεδιασμού του δικτύου, ώστε να στηρίζει την διασυνδεσιμότητα δρομολογίων εσωτερικού και εξωτερικού, ο περαιτέρω περιορισμός του κόστους ανά μονάδα, με κύρια έμφαση στο κόστος διανομής και στο συνολικό κόστος χρήσης αεροσκαφών και η δημιουργία επιπλέον εσόδων, ανά επιβάτη, από τη διακριτή τιμολόγηση επιπρόσθετων υπηρεσιών, αποτελούν τις κυριότερες προτεραιότητες της Aegean Airlines.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Όπως αναφέρει η εισηγμένη, σε ενημέρωση των αναλυτών, η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας παραμένει αβέβαιη, μετά και την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος, χωρίς μάλιστα να είναι ακόμα εμφανή τα αποτελέσματα των τελευταίων μέτρων στην πραγματική οικονομία.
Στους επόμενους μήνες αναμένεται, επιπρόσθετα, η β’ αξιολόγηση, χωρίς να είναι γνωστό ακόμη με ποια επιπλέον μέτρα θα προχωρήσει η τελευταία.
Οι όποιες εξελίξεις δεν αναμένεται να έχουν κάποιο θετικό αντίκτυπο στην καταναλωτική δύναμη των Ελλήνων.
Παράλληλα, είναι ακόμα άγνωστες οι επιπτώσεις από την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Επίσης, ακόμα, δεν είναι ξεκάθαρη η εικόνα για την μελλοντική πορεία των προσφυγικών ροών προς την χώρα, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στις γειτονικές χώρες.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι αρκετά δύσκολο να γίνουν προβλέψεις για τις οικονομικές συνθήκες, που θα επικρατήσουν στην συνέχεια της χρονιάς.
Παρά το γεγονός ότι, στο ξεκίνημα της καλοκαιρινής περιόδου και ειδικότερα τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, η ζήτηση και οι ναύλοι ήταν κατώτεροι από τις αρχικές εκτιμήσεις, η επιβατική κίνηση Ιουλίου και Αυγούστου βελτιώθηκε σημαντικά, επίσης οι κρατήσεις για τους τελευταίους μήνες της καλοκαιρινής περιόδου δείχνουν ενθαρρυντικές και θα είναι σημαντικές στην διαμόρφωση του ετήσιου αποτελέσματος του ομίλου της Aegean.
Tα χαρακτηριστικά του πρώτου εξαμήνου
Στην αγορά εσωτερικού, όπως υπογραμμίζει η εισηγμένη, οι υφεσιακές συνθήκες που επικράτησαν για μια ακόμα χρονιά στην οικονομία, σε συνδυασμό με την αυξημένη προσφορά θέσεων από τον ανταγωνισμό, οδήγησαν τους ναύλους σε επίπεδα σημαντικά χαμηλότερα, από την αντίστοιχη περίοδο του 2015.
Η συνολική επιβατική κίνηση εσωτερικού ήταν αυξημένη κατά 13%, που όμως δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση του συνολικού τζίρου.
Σε ότι αφορά τις διεθνείς αφίξεις, σημειώθηκε επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης που διαμορφώθηκε στο 5%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 (στοιχεία ΣΕΤΕ Ιανουάριος- Ιούνιος 2015), με την αρνητική επίδραση από τα τρομοκρατικά χτυπήματα στην Ευρώπη, το κλίμα ανησυχίας, λόγω των αυξημένων προσφυγικών ροών, αλλά και την αβεβαιότητα που δημιούργησε το δημοψήφισμα για την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση να επηρεάζουν τη δυναμική των προηγούμενων ετών.
Η εικόνα ήταν μεικτή, με την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη να παρουσιάζουν αυξήσεις της τάξης του 4,3% και 4% αντίστοιχα, συγκεκριμένα περιφερειακά αεροδρόμια (Ηράκλειο, Καλαμάτα. Μύκονος, Σαντορίνη) να επωφελούνται από την μεταφορά χωρητικότητας Tour Operators από αγορές της Βορείου Αφρικής και Τουρκίας και να βλέπουν διψήφιες αυξήσεις, ενώ τα νησιά που επηρεάστηκαν από τις προσφυγικές ροές (Μυτιλήνη, Σάμος, Κως) κατέγραψαν σημαντικές μειώσεις, σε σχέση με το 2015.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΑ, η αύξηση της επιβατικής κίνησης στην Αθήνα προήλθε περισσότερο από την ελληνική αγορά, η οποία είναι πολύ πιο ευαίσθητη στις μεταβολές των ναύλων, παρά από τους κατοίκους εξωτερικού.
Η Aegean και η Olympic Air δραστηριοποιήθηκαν με 61 αεροπλάνα, το πρώτο εξάμηνο του 2016, σε σχέση με 52 κατά μέσο όρο το αντίστοιχο διάστημα του 2015.
Συνοπτικά, το πρώτο εξάμηνο του 2016, η εταιρεία κατέφερε να σημειώσει θετικούς ρυθμούς αύξησης στην επιβατική κίνηση, όμως η αύξηση αυτή επετεύχθη με σημαντικά χαμηλότερους ναύλους, κυρίως στο δίκτυο εσωτερικού, αλλά και στο δίκτυο εξωτερικού.
Επιβράδυνση το β΄ τρίμηνo
Στην εσωτερική αγορά, η επίδραση της συνεχιζόμενης αδυναμίας της οικονομίας, η σημαντική αύξηση της χωρητικότητας στην αγορά σε συνδυασμό με περαιτέρω φορολογικές επιβαρύνσεις, ήταν αισθητή στα αποτελέσματα του 2016.
Επιπλέον, στην αγορά εξωτερικού, παρουσιάστηκε επιβράδυνση το δεύτερο τρίμηνο του 2016, σε ότι αφορά τις αφίξεις τουριστών, ενώ η αύξηση των αφίξεων δεν ήταν επαρκής να καλύψει την αύξηση της χωρητικότητας που επενδύθηκε στο σύνολο της αγοράς, τόσο στην Αθήνα, όσο και στα περιφερειακά αεροδρόμια με αποτέλεσμα περαιτέρω πιέσεις στους μέσους ναύλους.
Όλα τα παραπάνω συντέλεσαν σε ένα αδύναμο αποτέλεσμα για τον όμιλο για το δεύτερο τρίμηνο, παρά τα οφέλη που προήλθαν από την πτώση της τιμής του πετρελαίου.
Στο δίκτυο εσωτερικού, ο αριθμός των προσφερόμενων πτήσεων παρέμεινε σταθερός και παράλληλα η επιβατική κίνηση διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος.
Στο δίκτυο εξωτερικού, ο όμιλος συνέχισε να επενδύει, τόσο σε νέα δρομολόγια, όσο και αυξημένες συχνότητες, επιτυγχάνοντας αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξεως του 10%.
Η σταδιακή ωρίμανση του δικτύου, η επιθετική τιμολογιακή πολιτική, καθώς και η επέκταση του δικτύου σε νέους προορισμούς εξωτερικού συνέχισαν να οδηγούν σε αύξηση των μετεπιβαζόμενων επιβατών από /προς διεθνείς προορισμούς.
Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος προσέθεσε 14 νέους προορισμούς σε 12 χώρες: Δουβλίνο, Νίκαια, Λιλ, Νάπολη, Μπάρι, Λουξεμβούργο, Άμστερνταμ, Λισαβόνα, Μαγιόρκα, Λουμπλιάνα, Τζέντα, Κρακοβία, Ρίγα και Σπλιτ.
Έτσι, σε επίπεδο ομίλου, τα βασικότερα λειτουργικά και οικονομικά στοιχεία της περιόδου Ιανουαρίου – Ιουνίου 2016 διαμορφώθηκαν ως εξής:
– Η συνολική προσφερόμενη χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 14% σε χιλιομετρικές θέσεις, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.
-Το σύνολο των επιβατών για την περίοδο διαμορφώθηκε σε 5,2 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.
– Ο μέσος συντελεστής πληρότητας μειώθηκε σε 71%, από 73% την αντίστοιχη περίοδο του 2015 .
– Οι συνολικές πωλήσεις για το πρώτο εξάμηνο του 2016 ήταν 403,5 εκατ., παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο διάστημα του 2015.
– Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και μισθώσεων (EBITDAR) διαμορφώθηκαν στα € 41,3 εκ., από τα € 66,9 εκ. στην αντίστοιχη περίοδο του 2015.
– Τα έξοδα από μίσθωση αεροσκαφών ανήλθαν σε € 61,4 εκ. από € 47,2 εκ. στην αντίστοιχη περίοδο του 2015.
– Τα αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε € 31,7 εκ. ζημιές, από € 18,9 εκ. κέρδη το προηγούμενο έτος.