Την έναρξη της καμπάνιας της εναντίον της χρήσης του όρου «μη εμφάνισης» (no-show) από τις αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσε η ΕΚΠΟΙΖΩ.
Όπως αναφέρει, η ρήτρα αυτή δεν επιτρέπει στους επιβάτες να χρησιμοποιούν τη διαδρομή της επιστροφής ενός αεροπορικού εισιτηρίου, ή το υπόλοιπο της διαδρομής, σε περίπτωση πτήσης με ανταπόκριση, αν δεν χρησιμοποιήσουν το πρώτο σκέλος, για οποιοδήποτε λόγο.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν τη ρήτρα αρνούνται την επιβίβαση σε επιβάτη και είτε απαιτούν ο επιβάτης να πληρώσει για ένα νέο εισιτήριο είτε να πληρώσει πρόστιμο για να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει το αρχικό εισιτήριό του.
Ο νομικός σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Βίκτωρας Τσιαφούτης, τόνισε ότι «Η ρήτρα “μη εμφάνισης” είναι εντελώς άδικη. Ο επιβάτης έχει πληρώσει για το εισιτήριο του και εύλογα αναμένει ότι μπορεί να τα χρησιμοποιήσει.
Πράγματι, μπορεί ένας επιβάτης να έχει χάσει την αρχική πτήση του ή να βρεθεί ένας πιο βολικός τρόπος για να φτάσει από το σημείο Α στο σημείο Β. Δεν υπάρχει καμία προφανής ή εύλογη δικαιολογία για τις αεροπορικές εταιρείες για να ακυρώνουν το υπόλοιπο του εισιτηρίου».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «Η αδικία εντείνεται και από το γεγονός ότι αυτή η καταχρηστική ρήτρα είναι κρυμμένη κάπου ανάμεσα στους όρους της σύμβασης.
Όταν οι επιβάτες φτάνουν στο αεροδρόμιο του σημείου Β για να εκτελέσουν το υπόλοιπο του ταξιδιού τους, ξαφνικά αιφνιδιάζονται όταν πληροφορούνται ότι δεν μπορούν να επιβιβαστούν και πρέπει να δώσουν εκατοντάδες ευρώ για ένα νέο εισιτήριο ή να πληρώσουν ένα βαρύ πρόστιμο.
Αυτή η αθέμιτη πρακτική πρέπει να σταματήσει και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ΕΚΠΟΙΖΩ αναλαμβάνει δράση».
Η ΕΚΠΟΙΖΩ υποστηρίζει πως αυτή η πρακτική θα πρέπει να απαγορευτεί σε επίπεδο ΕΕ. Δυστυχώς, η μεταρρύθμιση των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών από την ΕΕ βρίσκεται σε τέλμα εδώ και πέντε χρόνια και μοιάζει απίθανη η άρση του αδιεξόδου στο μέλλον.
Δεδομένης αυτής της κατάστασης, η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) και τα μέλη της αναλαμβάνουν δράση για να αναγκάσουν τις αεροπορικές εταιρείες να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τη ρήτρα.
Στο πλαίσιο αυτής της ευρωπαϊκής καμπάνιας, η Βελγική ένωση καταναλωτών Test Achats/Test Aankoop έχει ήδη καταθέσει συλλογική αγωγή κατά της Air France και της KLM, από τον περασμένο Ιούλιο, η ολλανδική ένωση καταναλωτών Consumentenbond έχει ξεκινήσει τη διαδικασία κατά της KLM και τώρα η ΕΚΠΟΙΖΩ ανακοινώνει ότι πρόκειται να καταθέσει συλλογική αγωγή κατά της KLM, με αίτημα να παύσει να χρησιμοποιεί τον παραπάνω όρο.
Παράλληλα, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να κατατεθούν συλλογικές αγωγές και έναντι άλλων αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και χρησιμοποιούν τον όρο αυτό.
Επιπλέον, η ένωση καταναλωτών Which? από το Ηνωμένο Βασίλειο θα αποστείλει επιστολές για να ζητήσει από αρκετές αεροπορικές εταιρείες να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τη ρήτρα, ενόψει πιθανών νομικών ενεργειών.
Δύο αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Ην. Βασίλειο (THOMAS COOK και AURIGNY) έχουν ήδη δηλώσει πως θα παύσουν να χρησιμοποιούν τη ρήτρα “μη εμφάνισης” στο πλαίσιο της κίνησης του Which?.
Τέλος, η ΕΚΠΟΙΖΩ, το ΚΕΠΚΑ, η CA Μάλτα, η Τσεχική dTest και η Δανική Forbrugerrådet Tænk θα αποστείλουν επιστολές διαμαρτυρίες στις εθνικές αρχές τους σχετικά με τη χρήση της ρήτρας.
Σημειώνεται ότι ήδη η αυστριακή οργάνωση καταναλωτών VKI, η γερμανική VZBV και η ισπανική OCU έχουν ήδη κερδίσει δικαστικές υποθέσεις εναντίον διαφορετικών εταιρειών στο παρελθόν (της AUSTRIAN, LUFTHANSA, IBERIA και BRITISH AIRWAYS).