Μόνο τα αεροδρόμια της Ελλάδας (+1,8%) κατάφεραν να ξεπεράσουν τον Ιούνιο την επιβατική κίνηση του 2019, μεταξύ των αεροδρομίων της ΕΕ. Ακολούθησαν το Λουξεμβούργο (0%), η Πορτογαλία (-2,9%) και η Λιθουανία (-7,5%)
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία Ιουνίου που δημοσίευσε το ACI Europe, μόνο τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+1,8%) ήταν εκείνα που κατάφεραν να σημειώσουν άνοδο της επιβατικής κίνησης, σε σχέση με το 2019 μεταξύ των αεροδρομίων – μελών της ΕΕ.
Ακολούθησαν τα αεροδρόμια του Λουξεμβούργου (0%), της Πορτογαλίας (-2,9%), της Λιθουανίας (-7,5%) και της Νορβηγίας (-9,9%).
Συνολικά, τον Ιούνιο, η επιβατική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σημείωσε περαιτέρω βελτίωση, με τον μήνα να κλείνει στο -17,4% έναντι των επιπέδων πριν από την πανδημία (Ιούνιος 2019).
Όπως αναφέρει το ACI Europe, «αυτή είναι η ισχυρότερη μηνιαία απόδοση από την τελευταία αναφορά πριν από την πανδημία, τον Φεβρουάριο του 2020».
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (-10,8%) και της Ιταλίας (-12,7%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ενώ ακολούθησαν τα αεροδρόμια της Γαλλίας (-17,6%), του Ηνωμένου Βασιλείου (-19,2%) και της Γερμανίας (-27%).
Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-45,7%), της Φινλανδίας (-36,8%), της Βουλγαρίας (-34,1%), της Τσεχίας (-33,3%) και της Λετονίας (-28%) δυσκολεύτηκαν να ανακάμψουν, κυρίως λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των σχετικών διεθνών κυρώσεων στη Ρωσία.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα καλύτερα αποτελέσματα, τον Ιούνιο, προήλθαν από αεροδρόμια στις αγορές της Αλβανίας (+59,3%), της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+29,9%), του Κοσσυφοπεδίου (+24,8%), της Αρμενίας (+16,7%) και του Καζακστάν (+13,1%), που ξεπέρασαν κατά πολύ τα προ – πανδημικά επίπεδα (2019).
Σύμφωνα με το ACI Europe, τα αεροδρόμια της Σερβίας (-8,7%) πλησίασαν στην πλήρη ανάκαμψη, ακολουθούμενα από αυτά της Τουρκίας (-12,4%).
Αντίστοιχα, τα αεροδρόμια στην Ουκρανία έχουν χάσει όλη την επιβατική κίνηση (-100%), με τις διεθνείς κυρώσεις να επηρεάζουν την απόδοση των αεροδρομίων στη Ρωσία (-27%) και τη Λευκορωσία (-62,1%), καθώς και εκείνων στο Μαυροβούνιο (-60,9%), τη Γεωργία (-32,5%) και τη Μολδαβία (-28,6%).
Οι επιδόσεις του πρώτου εξαμήνου
Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων του ACI Europe αυξήθηκε κατά 247% το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Η αύξηση οφείλεται, κυρίως, στη διεθνή κίνηση (+381,2%) και όχι τόσο στην εγχώρια κίνηση (+88,5%).
Η άνοδος διαπιστώθηκε περισσότερο στο δεύτερο τρίμηνο (+245,9%), μετά τη χαλάρωση, από τον Μάρτιο, των περιορισμών που σχετίζονται με την Omicron.
Τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ και του Η.Β. σημείωσαν μακράν το μεγαλύτερο «άλμα» στην επιβατική κίνηση το 1ο εξάμηνο, με +348,9%, με αποτέλεσμα ο όγκος επιβατών να αυξηθεί στα 635 εκατομμύρια, από 140 εκατομμύρια σε σύγκριση με πέρυσι.
Για παράδειγμα, τα αεροδρόμια της Ιρλανδίας (+1125%), του Ηνωμένου Βασιλείου (+833%), της Σλοβακίας (+842,2%), της Ουγγαρίας (+784,8%) και της Δανίας (+611,8%) σημείωσαν μεγάλη αύξηση σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Από την άλλη πλευρά, σημειώθηκε πιο μέτρια, αν και ωστόσο σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης, στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης, με +58,3%.
Ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI EUROPE σχολίασε: «Αυτοί οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους.
Εάν ο COVID-19 προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου κατάρρευση στην επιβατική κίνηση για τα αεροδρόμια της Ευρώπης, η ανάκαμψη που βιώσαμε αυτή την άνοιξη – ειδικά στην αγορά της ΕΕ – είναι εξίσου εξαιρετική.
Το γεγονός ότι οι όγκοι σε ολόκληρη την Ευρώπη παρέμειναν ακόμη -28,3% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα για το πρώτο εξάμηνο του έτους δεν θα πρέπει να επισκιάσει την απόλυτη και άνευ προηγουμένου απελευθέρωση της ζήτησης που έχει σημειωθεί από τον Μάρτιο».