Ο τομέας των αερομεταφορών στην Ευρώπη προετοιμάζεται για προβλήματα στις πασχαλινές μετακινήσεις των ταξιδιωτών που προκαλούνται από τις απεργίες και τις ακυρώσεις πτήσεων, μια μεγάλη δοκιμασία για την ικανότητα της βιομηχανίας να αποτρέψει επανάληψη του χάους που προκλήθηκε κατά την περσινή περίοδο των θερινών διακοπών.
Οι απεργίες που πραγματοποιούνται στη Γαλλία, την Πορτογαλία, τη Βρετανία και τη Γερμανία τις τελευταίες εβδομάδες μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στις αεροπορικές μετακινήσεις σε τμήματα της Ευρώπης στη διάρκεια των πασχαλινών διακοπών, όπως είπαν στο Reuters, αξιωματούχοι αεροπορικών εταιρειών, αεροδρομίων και οι αρχές ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
“Θα υπάρξουν καθυστερήσεις χωρίς αμφιβολία”, λέει ο Στίβεν Μουρ, ο υπεύθυνος των επιχειρήσεων εναέριας κυκλοφορίας στην Eurocontrol.
Λεπτομέρειες σχετικά με τις καθυστερήσεις παραμένουν αδιευκρίνιστες αλλά οι προειδοποιήσεις υπογραμμίζουν πόσο ευάλωτες παραμένουν οι αερομεταφορές στις εξωγενείς πιέσεις παρά τις προσπάθειες να αποφευχθεί μια επανάληψη της περσινής εικόνας με τις ουρές που σχημάτιζαν οι ταξιδιώτες και με τις ακυρώσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες προβληματίζονται για την κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων έχοντας καταβάλει προσπάθειες επί μήνες να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των ελλείψεων σε εργατικό δυναμικό μέσω του καλύτερου συντονισμού και με την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού ώστε να επιστρέψει η εικόνα στα επίπεδα πριν από την πανδημία.
“Νομίζω ότι είναι κάτι για το οποίο πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προσπαθήσουμε να το περιορίσουμε. Αλλά, φυσικά, είναι πολύ δύσκολο γιατί…κάποιες φορές λαμβάνεις προειδοποίηση μόλις 24 ώρες πριν”, λέει ο διευθύνων σύμβουλος της easyJet Γιόχαν Λούντγκρεν.
Αυτό δεν πιθανολογείται να κατευνάσει τον διάλογο για τους αυστηρούς κανονισμούς που διέπουν τις αποζημιώσεις των επιβατών στην ΕΕ.
Οι αεροπορικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι καλούνται να καταβάλλουν αποζημιώσεις χωρίς οι ίδιες να αποζημιώνονται για τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια.
Οι οργανώσεις των καταναλωτών αντιτείνουν ότι οι απεργίες στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας δεν είναι ένα νέο φαινόμενο και οι αεροπορικές εταιρείες θα έπρεπε να αντιδρούν γρηγορότερα και να καταβάλουν αποζημιώσεις.
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) δήλωσε ότι οι προπληρωμές αεροπορικών εισιτηριών θα πρέπει σταδιακά να καταργούνται, ειδικά σε περιόδους αναστάτωσης, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες συχνά δαπανούν αυτά τα χρήματα γρήγορα αφήνοντας τους καταναλωτές να πασχίζουν επί μήνες να πάρουν πίσω τα χρήματά τους.
Το φάντασμα των νέων καθυστερήσεων εμφανίστηκε καθώς η Γαλλία ταλανίζεται από το τελευταίο κύμα των εθνικών διαδηλώσεων για τη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση.
Μόνο οι απεργίες στη Γαλλία έχουν προκαλέσει χιλιάδες ώρες καθυστερήσεων μέχρι σήμερα–κάποιες φορές 70.000 λεπτά καθυστερήσεων μέσα σε μια μέρα– όπως προκύπτει από στοιχεία που έδωσε στην κυκλοφορία η Eurocontrol.
Εάν μια πτήση καθυστερήσει νωρίς το πρωί, υπάρχουν πολλαπλές επιπτώσεις καθώς τα αεροπλάνα φτάνουν αργότερα και απογειώνονται αργότερα από τα αεροδρόμια προορισμού τους, προκαλώντας συστημικά προβλήματα.
Από τις 13 Μαρτίου, η γαλλική αρχή πολιτικής αεροπορίας DGAC απαιτεί σχεδόν καθημερινά από τις αεροπορικές εταιρείες να μειώνουν τις πτήσεις τους κατά 20% έως 30% σε πολλά αεροδρόμια, συμπεριλαμβανομένου του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου του Παρισιού, του Orly.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, έχει επισημάνει ότι αυτές οι απεργίες διαταράσσουν την ικανότητα των αεροπορικών εταιρειών να διέρχονται από τον γαλλικό εναέριο χώρο, όπου οι υπερπτήσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% της ευρωπαϊκής κίνησης, σύμφωνα με την Eurocontrol.
Ο ίδιος κάλεσε την περασμένη εβδομάδα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κάνει περισσότερα για να σταματήσει τέτοιου είδους απεργίες σε υπερπτήσεις, εισάγοντας κανόνες ελάχιστων υπηρεσιών, αν και ειδικοί του κλάδου λένε ότι οι απεργίες είναι εθνικό ζήτημα.
Οι διαταραχές συμπίπτουν με την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής ζήτησης. Οι αναχωρήσεις από τη Βρετανία το σαββατοκύριακο του Πάσχα αναμένεται να αυξηθούν κατά 11% σε σύγκριση με πέρυσι και κατά 650% από το 2021, αν και θα παραμείνουν περίπου 13% χαμηλότερες από ό,τι πριν από την πανδημία, με βάση τα στοιχεία του Cirium. Και υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις συμβιβασμού στη Γαλλία.
Ο Φαμπρίς Κρικέ, γενικός γραμματέας του συνδικάτου Force Ouvriere στην διαχειρίστρια εταιρεία αεροδρομίων του Παρισιού ADP, είπε ότι ο μόνος τρόπος για να επανέλθει η κατάσταση στο φυσιολογικό είναι να αποσύρει η κυβέρνηση του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
«Οι απεργίες στοχεύουν εξ ορισμού να διαταράξουν τις επιχειρήσεις, αυτό κάνουν, διαμαρτυρόμαστε εδώ και μήνες για αυτή τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε», είπε στο Reuters.