Το υπουργείο Μεταφορών δέχτηκε πιέσεις να μη γίνει ο διαγωνισμός για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και στη συνέχεια, να αλλάξουν οι όροι.
Αυτό κατήγγειλε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης, υπογραμμίζοντας ότι για το υπάρχον αεροδρόμιο, το «Ν. Καζαντζάκης» χρειάζεται να εκκινήσουν άμεσα οι συζητήσεις για την αξιοποίησή του.
Ο χρόνιος διαγωνισμός
«Όταν αναλάβαμε το ’15 κάθε μήνα περίπου, γνωστοί βουλευτές της Κρήτης επαναλάμβαναν εναλλάξ από κάποιους πολιτικούς χώρους τις ίδιες ερωτήσεις. Τι κάνουμε με το Καστέλι. Και πραγματικά ήταν απορίας άξιο γιατί αυτό το πολιτικό σύστημα τόσα χρόνια δεν έβγαζε τον διαγωνισμό για το Καστέλι.
Τι εξυπηρετούσε και δεν έβγαζε τον διαγωνισμό για το Καστέλι. Λοιπόν, μας έλεγαν ότι δεν θα βγει ο διαγωνισμός για το Καστέλι, δεν θα βγει γιατί ήταν άλλο ένα μεγάλο έργο υποδομής που ήταν 14 χρόνια, 15 η συζήτησή του και 11 χρόνια ήταν η δημοπράτησή, του 10δες φορές αναβλήθηκε.
Αυτό δείχνει πολλά πράγματα όπως δείχνει και πολλά πράγματα το τι πιέσεις δέχθηκε η σημερινή κυβέρνηση για να μη γίνει ο διαγωνισμός για μια ακόμη φορά και το τι πιέσεις δέχθηκε για να μην υπάρχουν οι συγκεκριμένοι όροι του διαγωνισμού.
Δηλαδή να μην βάλουμε ότι το ελάχιστο ποσοστό του δημοσίου θα είναι 45%, τα ανταποδοτικά οφέλη στην τοπική κοινωνία να μην είναι από 0,5% του τζίρου, 2,5% του τζίρου, θα το κάνουμε 2,5. Να μην υπάρχει σύνδεση της τοπικής κοινωνίας και των υγιών παραγωγικών δυνάμεων με το αεροδρόμιο, άρα να πάμε στο μοντέλο παραχώρησης αεροδρομίου σε ένα ιδιώτη.
Άρα να μην υπάρχουν μέσα υπηρεσίες και υποδομές που θα διαφημίζουν και θα εκμεταλλεύονται αυτή την υποδομή για τα προϊόντα της Κρήτης, για τις εταιρίες της Κρήτης. Αυτά προβλέπονταν. Να μην υπάρχει σύνδεση του αεροδρομίου με το νότιο και το βόρειο κομμάτι του οδικού δικτύου.
Κάτι σαν το αεροδρόμιο της Σητείας ας πούμε. Δηλαδή φοβερό αεροδρόμιο, αλλά δεν έχει δρόμο να πάμε. Είναι σαν τον Ε65. Βγάλαμε την αρχή και το τέλος μας έχει μένει το μεσαίο κομμάτι. Το έχουν κάνει και απέναντι κάποιοι, έχουν κάνει γέφυρες στη Σαχάρα. Αυτή ήταν η λογική του τι έργα κάναμε και για αυτό δεν υπήρχαν και δεσμεύσεις.
Θέλω να πω επίσης ότι από τα κρίσιμα θέματα που πρέπει να δεσμευθούμε, εκτός από τον ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο, πρέπει να συζητήσουμε τι θα κάνουμε με το παλιό αεροδρόμιο.
Όταν κάποιοι είδαν ότι προχωράει το Καστέλι, μας έκαναν ερωτήσεις τι γίνεται με το παλιό αεροδρόμιο. Δεν αντέχει 5 χρόνια. Προφανώς δεν αντέχει 5 χρόνια. Και που θα βρείτε λεφτά να το κάνετε.
Δηλαδή αυτοί που δεν έκαναν τον διαγωνισμό για δεκαετίες, μας ρωτούσαν τι θα γίνει με το παλιό αεροδρόμιο.
Η αξιοποίηση του «Ν. Καζαντζάκης»
Λοιπόν, το παλιό αεροδρόμιο του χρόνου, το λέω γιατί πολλοί δραστηριοποιούνται στον τουριστικό τομέα, δεν θα έχει καμία σχέση με το σήμερα, θα έχει και κτιριακές υποδομές πολύ μεγαλύτερες, έχει φτάσει στα όριά του το αεροδρόμιο, θα έχει και εξωτερικό χώρο που θα φιλοξενεί δραστηριότητες και θέσεις στάθμευσης πολύ μεγαλύτερες.
Είναι η συμφωνία που έχουμε κάνει με το υπουργείο εθνικής άμυνας. Και τα δύο υλοποιούνται, το ένα υλοποιήθηκε και το άλλο θα υπογραφεί μέχρι τέλος της εβδομάδας.
Υπάρχει όμως ένα θέμα γιατί πάλι θα μας ρωτήσουν και εδώ είναι η αντίφαση της ιστορίας, έτσι γιατί μας εγκαλούν τι κάνουμε με το Ελληνικό.
Αν θυμάμαι καλά όταν μεταφέρθηκε το αεροδρόμιο της Αθήνας στις νέες εγκαταστάσεις του Ελ. Βενιζέλος, για δεκαετίες το Ελληνικό έγινε ένας σκουπιδότοπος. Ανεξάρτητα αν αυτοί που το έκαναν σκουπιδότοπο και καταλαβαίνουμε όλοι το γιατί, σήμερα εγκαλούν εμάς για τη μη αξιοποίηση του.
Αυτό λοιπόν πρέπει να το κοιτάξουμε να μην επαναληφθεί ως φαινόμενο στην Κρήτη. Πρέπει από τώρα δηλαδή, η τοπική κοινωνία και η κυβέρνηση να δει, πώς θα αξιοποιηθούν οι εγκαταστάσεις του Νίκος Καζαντζάκης όταν με το καλό ξεκινήσει το Καστέλι. Από τώρα. Για να γίνουν και οι απαραίτητες ενέργειες να μην έχουμε άλλου είδους καθυστερήσεις», ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών.