Υπέρ της παροχής διευκολύνσεων στους διαχειριστές αεροδρομίων από τις τοπικές κυβερνήσεις τάσσεται το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI World).
Της Βάσως Βεγιάζη
Το ACI World δημοσίευσε την Παρασκευή 17 Απριλίου τις προτάσεις του για την ανάκαμψη της αεροπορικής βιομηχανίας απέναντι στην πανδημία COVID – 19.
Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, ο αντίκτυπος του COVID-19 στον τομέα των αεροδρομίων είναι μεγάλος. Η κίνηση των επιβατών αναμένεται να μειωθεί εφέτος κατά σχεδόν 40% και τα έσοδα κατά 77 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στην Ευρώπη, όπως εκτιμά το Συμβούλιο, η συρρίκνωση επιβατών θα φτάσει στο 35% και των εσόδων στο 42%.
Προκειμένου να μετριαστεί ο «άνευ προηγουμένου» αντίκτυπος, το ACI World παρέθεσε τις ακόλουθες έξι εστιασμένες πολιτικές που προτείνει να εφαρμοστούν:
-«Προστασία» των αερολιμενικών τελών και εσόδων: Καθώς τα αεροδρόμια οφείλουν να διασφαλίσουν τη συνέχεια των βασικών υπηρεσιών τους, τυχόν αναστολές είσπραξης ή εκπτώσεις στα αερολιμενικά τέλη είναι μια «ανεπιθύμητη» πρακτική.
-Φορολογική ελάφρυνση: Η επείγουσα φορολογική ελάφρυνση θα παρέχει το απαραίτητο οικονομικό «οξυγόνο» στα αεροδρόμια για να εξασφαλίσουν τη συνέχεια των υπηρεσιών και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας.
–Τέλη παραχώρησης: Τα ενοίκια αεροδρομίου και τα τέλη παραχώρησης πρέπει να περικοπούν ή να αναβληθούν με τη μορφή ενός εφάπαξ μέτρου για καθορισμένη περίοδο.
-Προσωρινή αναστολή απαιτήσεων χρήσης χρονοθυρίδων: Οι απαιτήσεις χρήσης χρονοθυρίδων αεροδρομίων θα πρέπει να ανασταλούν, σε παγκόσμιο επίπεδο, έως τις 30 Ιουνίου 2020 με επανεκτίμηση της κατάστασης, βάσει στοιχείων και δεδομένων που θα ακολουθήσουν.
-Συνέχιση των αεροπορικών φορτίων: Τα αεροδρόμια πρέπει να συνεχίσουν να επιβάλλουν τέλη για τις αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων για τη διατήρηση της λειτουργίας βασικών εγκαταστάσεων αεροπορικού φορτίου.
-Ολοκληρωμένη οικονομική «ανακούφιση»: Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει συστήματα επιδότησης μισθών που θα επιτρέπουν τη συνέχιση των εργασιών και την ταχεία επιστροφή σε πλήρη λειτουργία.
Επιχορηγήσεις και επιδοτήσεις, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, δάνεια με χαμηλά επιτόκια και τραπεζικές εγγυήσεις θα πρέπει να διατίθενται.
Η οικονομική ανακούφιση δεν πρέπει να εισάγει διακρίσεις και να μην ωφελεί έναν παράγοντα εις βάρος των άλλων στο αεροπορικό οικοσύστημα.
Οι δηλώσεις της γενικής διευθύντριας του ACI World
«Τα αεροδρόμια είναι σημαντικοί κινητήρες οικονομικής ανάπτυξης, δημιουργίας πλούτου και απασχόλησης και η επίδραση της πανδημίας COVID-19 στη βιομηχανία και στην ευρύτερη οικονομία έχει σταματήσει τη βιομηχανία αεροδρομίων σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια του ACI World, Angela Gittens.
«Η κυκλοφορία των επιβατών έχει καταρρεύσει, αλλά πολλά αεροδρόμια είναι ανοιχτά για ορισμένες προγραμματισμένες πτήσεις, ανθρωπιστικές πτήσεις και επαναπατρισμό, καθώς και πτήσεις με φορτίο και αυτές οι δραστηριότητες συνεχίζουν να προκαλούν κόστος για τα αεροδρόμια.
Τα εκατομμύρια των θέσεων εργασίας που παρέχονται από τους αερομεταφορείς πρέπει να διατηρηθούν και η ουσιαστική λειτουργία πρέπει να διατηρηθεί με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να συνεχίσουν αυτές οι κρίσιμες επιχειρήσεις και να τεθούν τα θεμέλια για μια ταχεία ανάκαμψη.
Τα μέτρα ανακούφισης που έχουν προταθεί θα διασφαλίσουν ότι η οικονομική βοήθεια δεν θα ωφελήσει το ένα μέρος του κλάδου σε σχέση με το άλλο στο αεροπορικό οικοσύστημα, έτσι ώστε να μπορεί να δημιουργηθεί μια ισορροπημένη, παγκόσμια ανάκαμψη», συμπλήρωσε.
Αναστολή πληρωμών ζητούν ΔΑΑ και Fraport Greece
Στην Ελλάδα, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και η Fraport Greece έχουν στείλει επιστολές στα συναρμόδια υπουργεία, ζητώντας αναστολή υποχρεώσεων που απορρέουν από τις συμβάσεις παραχώρησης.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή του ΔΑΑ, η εταιρεία επιφυλάσσεται για την εκπλήρωση των προσεχών υποχρεώσεών της προς το ελληνικό δημόσιο, οι οποίες αφορούν, ως επί το πλείστον, την πληρωμή αμοιβής για τη χορήγηση δικαιωμάτων, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης.
Με στόχο τη βέλτιστη διαχείριση κόστους, ο ΔΑΑ, όπως προκύπτει από την επιστολή, βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την αναβολή των δόσεων που οφείλονται από δάνεια που έχουν ληφθεί με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου προς την ευρωπαϊκή τράπεζα.
Αντίστοιχα, η Fraport Greece αιτείται, μεταξύ άλλων, αναστολή της πληρωμής της εισφοράς και της αμοιβής παραχώρησης για το 2020, καθυστέρηση στην έναρξη πληρωμής της μεταβλητής αμοιβής προς το δημόσιο κατά ένα χρόνο και ευρωπαϊκή/κρατική στήριξη για την αποπληρωμή δανείων.