Έως τα τέλη του έτους φιλοδοξεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προκηρύξει το διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό / αναλογικό σύστημα διοδίων, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2018. Αυτό ανέφερε, σε τηλεοπτική του συνέντευξη στην ΕΡΤ, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης.
«Το όφελος για το δημόσιο θα είναι η προσέλκυση χρηστών, μέσω της ευνοϊκότερης τιμολογιακής πολιτικής, λόγω αναλογικής χρέωσης, που θα είναι βασισμένη στην απόσταση που διανύεται και για τον παραχωρησιούχο θα είναι το μικρότερο κόστος λειτουργίας τους αυτοκινητοδρόμου», σχολιάζουν στελέχη του υπουργείου.
Ωστόσο, στο μεσοδιάστημα, το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να «έχει στα χέρια του» τις απαραίτητες υλικοτεχνικές μελέτες για την εφαρμογή των αναλογικών διοδίων, καθώς απαιτείται ειδικός εξοπλισμός.
Επίσης, εάν όντως εφαρμοστούν τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, τίθεται – σε κάποιο βαθμό – υπό αμφισβήτηση η ύπαρξη μετωπικών σταθμών διοδίων.
Τέλος, ακόμα κι εάν εφαρμοστούν, δεν αναμένονται μεγάλες διαφοροποιήσεις στις τιμές των διοδίων.
Η τοποθέτηση του υπουργού Μεταφορών για τα ηλεκτρονικά διόδια
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στα διόδια πότε θα αρχίσουμε να πληρώνουμε ανάλογα με τα χιλιόμετρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο σχεδιασμός είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να βγει ο διαγωνισμός για το ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων. Εκεί μάλλον δεν θα έχουμε καθυστέρηση. Θα πάμε και νωρίτερα και μέσα στο 2018 να έχουμε ένα ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων με πρώτο αυτοκινητόδρομο που θα εφαρμοστεί την Εγνατία οδό.
Εκεί είναι πραγματικά μια μεγάλη τομή. Είναι ένα δίκαιο σύστημα και ο στόχος μας είναι όχι μόνο το δικαιότερο σύστημα, αλλά να μπορέσουμε να διαπραγματευτούμε με τους παραχωρησιούχους για να έχουμε και μικρότερη τιμή διοδίων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Γιατί έχει παραγίνει αυτό το κακό. Έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Βασιλόπουλε τι εννοείτε ότι έχει παραγίνει; Αυτοί που έκαναν τις συμβάσεις για τους αυτοκινητοδρόμους έγραψαν στα παλιά τους παπούτσια τον πολίτη και την κοινωνία. Απλό είναι. Δεν υπάρχει μία πρόβλεψη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Πριν βγείτε είπατε ότι αυτό θα αλλάξει και δεν άλλαξε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως έτσι είναι, αλλά….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Ίσα – ίσα μπήκαν περισσότερα διόδια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν μπήκαν περισσότερα διόδια, μπήκαν αυτά που προβλεπότανε στις συμβάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Που προβλεπότανε, αλλά στον πολίτη αυτό μένει ότι ξεκίνησα με ΣΥΡΙΖΑ και έχω περισσότερα διόδια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτός είναι και ο δικός σας ρόλος να ενημερώνετε αξιόπιστα τον πολίτη, αλλά δεν ισχύει ούτε αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Τώρα με το ηλεκτρονικό αναλογικό, εν πάση περιπτώσει γιατί αυτό είναι το παραγωγικό κομμάτι της κουβέντας, μειώνεται το κόστος της διαδρομής, διότι πληρώνεις αναλογικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πληρώνεις ανάλογα με το πόσο διάστημα έχεις διανύσει. Με το σύστημα που φροντίζουμε να βάλλουμε δεν έχεις διαφυγή από το παράπλευρο δίκτυο στα βαριά οχήματα, που αυτό σημαίνει ότι θα πέσουν τα διόδια, διότι θα αυξηθεί ο συγκοινωνιακός φόρτος.
Δεν είχαμε δυστυχώς ένα ευέλικτο σύστημα που να μπορούσε να έχει ως μεταβλητή τον χρόνο, αλλά είχε ως μεταβλητή μόνο το ύψος των διοδίων. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε τώρα και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.
Τα δορυφορικά αναλογικά δίδακτρα έχουν μεγάλο πρόβλημα με την ιδιωτική ζωή των πολιτών, η μονάδα επί της αμαξοστοιχίας είναι ακριβή και πρέπει να έχει σταθερή τροφοδοσία. Υπάρχει πρόβλημα με τα παλιά αυτοκίνητα. Υπάρχει επίσης πρόβλημα με τους ανθρώπους της διαμετακόμισης και τουριστών και πρέπει να έχετε σύστημα viggnete όπως Σλοβακία ή Ουγγαρία , Αλλά η ΕΕ είναι ενάντια στο σύστημα viggnete.