Στην πορεία του διαγωνισμού για τον το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε πως κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι να αποκτήσει η Κρήτη έναν σύγχρονο και κυρίως, ασφαλή αυτοκινητόδρομο.
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι «μόλις αναλάβαμε τον Ιούλιο του 2019, προχωρήσαμε σε σειρά ενεργειών για τη μελετητική ωρίμανση του έργου.
Προχωρήσαμε πρώτα απ’ όλα στη δημοπράτηση και ανάθεση συμβάσεων εκτέλεσης γεωτεχνικών ερευνών και δοκιμών σε όλο το μήκος του τμήματος Χανιά – Νεάπολη και σε μια σειρά από μελέτες που είναι απαραίτητες για τη σωστή σύνταξη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Πιο συγκεκριμένα: για την κτηματογράφηση, για τα τοπογραφικά υπόβαθρα, για τα υδραυλικά έργα στα κατασκευασμένα τμήματα του ΒΟΑΚ, για την Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση, για το παράπλευρο δίκτυο για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών».
Παράλληλα, σημείωσε ότι, με την αναπροσαρμογή του χρηματοδοτικού μοντέλου του ΒΟΑΚ, έχει εξασφαλιστεί η αποδοχή της χάραξης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, έχει γίνει μια αρχική κοστολόγηση των παρεμβάσεων που θα πρέπει να γίνουν στις υφιστάμενες Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, έχουν ξεκινήσει ήδη οι διαδικασίες για την εκπόνηση σειράς μελετών για την οδοποιία, τις γεωλογικές μελέτες κ.λπ.».
Το χρηματοδοτικό μοντέλο, όπως έχει διαμορφωθεί αυτήν την στιγμή, έχει ως εξής:
-Πρώτον, τμήμα μελετών – κατασκευών σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, με πλήρη πρόβλεψη για την κατασκευαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
-Δεύτερον, τα διόδια, όπως προέβλεπε και η προηγούμενη κυβέρνηση, διαμορφώνονται στα 0,063 ευρώ/χλμ.
-Τρίτον, κυμαινόμενες πληρωμές από το ελληνικό δημόσιο ως ποσοστό των πραγματικών διοδίων.
-Τέταρτον, χρηματοδοτική συμβολή δημοσίου, ύψους – το μέγιστο – 800 εκατομμύρια ευρώ.
«Η ορθή επιλογή της τεχνικής λύσης είναι καίριας και αποφασιστικής σημασίας για τη βιωσιμότητα του Έργου αλλά και για τη χρηματοδότησή του, με δεδομένο ότι αυτό θα υλοποιηθεί, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, με Σύμβαση Παραχώρησης», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Σε δυο διαγωνισμούς έχει χωριστεί ο ΒΟΑΚ
Το έργο του ΒΟΑΚ έχει χωριστεί σε δυο ξεχωριστούς διαγωνισμούς, στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, με δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης και στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου.
Για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο υπέβαλαν αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος οι ακόλουθες εταιρείες και κοινοπραξίες εταιρειών:
-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
-ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
-ΑΒΑΞ.
-VINCI CONCESSION – VINCI HIGHWAYS
-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ACCIONA (ΙΣΠΑΝΙΑ).
Για το τμήμα Ηράκλειο – Νεάπολη αιτήσεις κατέθεσαν:
-ΑΚΤΩΡ Α.Ε.
-ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
-ΑΒΑΞ.
-SHIKUN & BINUI LIMITED (ΙΣΡΑΗΛ)
-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL – ACCIONA (ΙΣΠΑΝΙΑ).
Το πρώτο και κύριο κομμάτι αφορά το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (μήκους 163 χιλιομέτρων), με ένταξη και του Κίσσαμος – Χανιά, θα πραγματοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης.
Το δεύτερο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου, μήκους 22 χιλιομέτρων θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα).