Επικριτικά σχολιάζει την παλαιότητα του στόλου των βαρέων οχημάτων της Ελλάδας ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ο οποίος υποστηρίζει ότι είναι αναγκαία η θέσπιση κινήτρων για την αντικατάστασή τους.
Όπως επισημαίνει, ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών στην Ευρώπη είναι 12 έτη, στην Ελλάδα φτάνει τα 18,8 έτη!
Αξιοσημείωτο είναι ότι στη Ρουμανία ο μέσος όρος ηλικίας βαρέων φορτηγών είναι τα 15 έτη, στη Σλοβενία τα 12 έτη, ενώ στη Γαλλία και τη Δανία τα 7 και 7,7 έτη, αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, η αυξημένη ηλικία του ελληνικού στόλου συνοδεύεται, προφανώς, από μειωμένη οδική ασφάλεια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους δείκτες επικινδυνότητας του ΕΜΠ (2017), τα βαρέως τύπου οχήματα ηλικίας 16-20 ετών είναι 33,5 περισσότερες φορές εμπλεκόμενα σε ατυχήματα, σε σχέση με αντίστοιχα οχήματα ηλικίας 0-5 ετών.
Επίσης, ο αριθμός θυμάτων είναι 12,5 φορές μεγαλύτερος, από αυτόν των οχημάτων ηλικίας 0-5 ετών.
Τα αυστηρά μέτρα ως προς τις συγκεντρώσεις ρύπων (ποιότητα αέρα) οδηγούν τις χώρες σε συνεχή ανανέωση του στόλου τους και στην απομάκρυνση των πλέον παλαιών οχημάτων.
Απεναντίας, η Ελλάδα έχει καταστεί το «νεκροταφείο» όλων των ανεπιθύμητων οχημάτων από τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες.
Μείωση εκπομπών ρύπων και σύστημα VECTO
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για πρώτη φορά έθεσε πριν λίγες εβδομάδες περιορισμούς και στόχους για τις εκπομπές CO2 των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Με αυτήν την απόφαση θα επιτευχθεί η γενικότερη μείωση των εκπομπών και η κάλυψη των στόχων που τέθηκαν στη συμφωνία του Παρισιού.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις εκπομπές CO2 των βαρέων οχημάτων, οι στόχοι είναι:
- Έως το 2025 μείωση 15%.
- Έως το 2030 μείωση 30%.
Από το 2022 οι στόχοι θα τεθούν και για οχήματα μικρότερου μεικτού βάρους, καθώς και για τα λεωφορεία.
Το σύστημα προσομοίωσης VECTO (vehicle energy consumption tool) θα εφαρμοστεί για την ορθή καταγραφή των εκπομπών CO2 καθώς και για την κατανάλωση καυσίμων για όλα τα οχήματα άνω των 3500kg.
Από 1/1/2019 το σύστημα αυτό είναι υποχρεωτικό για όλα τα νέα οχήματα και οι καταγραφές του συστήματος θα παρουσιάζονται ετησίως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα είναι δημοσίως διαθέσιμες για κάθε ένα από αυτά τα οχήματα.
Η έλλειψη της εφαρμογής αυτών των στόχων μπορεί αντί μειώσεων, να οδηγήσει σε αύξηση των εκπομπών CO2 έως και +9% στο διάστημα 2010-2030, λόγω της αυξημένης δραστηριότητας στον τομέα μεταφορών.
Αναγκαιότητα η ανανέωση του στόλου φορτηγών
Υπό τις πιο πάνω συνθήκες-στόχους, η ελληνική πολιτεία πρέπει εσπευσμένα να προχωρήσει σε λήψη μέτρων που θα ανανεώσουν τον υπέργηρο στόλο των επαγγελματικών οχημάτων.
Ακόμη περισσότερο, καθώς το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών για τη χώρα αναγνωρίζει απόλυτα τα προβλήματα.
Μέτρα όπως:
- Κλιμάκωση του κόστους χρήσης, με βάση την αντιρρυπαντική τεχνολογία. Πολύ μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και διόδια για τα νεώτερα οχήματα.
- Παροχή σημαντικών κυκλοφοριακών ελευθεριών στα νεότερα οχήματα, αποκλειστική πρόσβαση σε ιδιαίτερες περιοχές.
- Ισχυρές επιδοτήσεις των επαγγελματιών μεταφορέων.
- Κίνητρα για τα φορτηγά ιδιωτικών επιχειρήσεων, πχ. αυξημένες αποσβέσεις για την κτήση οχημάτων σύγχρονης τεχνολογίας.
- Αυστηροί κανόνες για τις επιχειρήσεις που επιμένουν να χρησιμοποιούν υπέργηρα οχήματα για μεταφορές /πιο συχνοί τεχνικοί έλεγχοι ή ακόμη και όριο ηλικίας.
- Καλή εφαρμογή του πράσινου δακτυλίου, καθώς αφορά επίσης βαρέα φορτηγά και λεωφορεία.
- Αυστηροί έλεγχοι στους ξένους μεταφορείς που διακινούν, πολλές φορές παράτυπα, φορτία με παλαιότερα οχήματα.
… το νόημα δηλαδή ποιο είναι;; Να αλλάζουμε κάθε 10 χρόνια φορτηγό;; Μια ζωή δηλαδή, να δουλεύουμε για να έχουμε “καινούριο φορτηγό”.. Απόσβεση κεφαλαίου Ποτέ.. Μήπως.. λέω αν τα ανταλλακτικά οικολογικής φύσης ήταν πιο φτηνά;; και δεν κάνανε πατέντες οι ιδιοκτήτες;;.. Και κάτι άλλο :Αν αλλάζονται τα “πράγματα” στην ώρα τους.. πού είναι το πρόβλημα;..