Εγκαινιάστηκε – και επισήμως – από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα η Ιόνια Οδός (Αντίρριο – Ιωάννινα), μήκους 196 χλμ.
Αποστολή στα Ιωάννινα: Φώτης Φωτεινός
Πλέον, η διαδρομή Αντίρριο έως Ιωάννινα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά. Οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων είναι 4 (Κλόκοβα, Αγγελόκαστρο, Μενίδι, Τέροβο) και οι πλευρικοί 5, με το κόστος των μετωπικών διοδίων να ανέρχεται στα 12,45 ευρώ.
Το επόμενο στοίχημα για την Ιόνια Οδό έγκειται στις επεκτάσεις της, αλλά και στην ολοκλήρωση των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) έως τα τέλη του έτους.
«Βγαίνει από την απομόνωση η Δυτική Ελλάδα. Το έργο αυτό δίνει μια μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση», δήλωσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, στην τελετή των εγκαινίων, παραθέτοντας την στρατηγική του σημασία για το εμπόριο, τις μεταφορές και τους συναφείς κλάδους.
«Η Ιόνια Οδός φέρνει πιο κοντά την Ευρωπαϊκή Ένωση με τα Βαλκάνια και την Δυτική Ελλάδα, αλλά και την Ήπειρο με την υπόλοιπη Ελλάδα», ανέφερε ο πρωθυπουργός, επισημαίνοντας τα πολλαπλά οφέλη για την οδική ασφάλεια, εξαγγέλλοντας τις περαιτέρω συνδέσεις του αυτοκινητοδρόμου σε Κακκαβιά, Αγρίνιο και Πρέβεζα.
Ο ίδιος κατέδειξε ότι έργα, όπως η Ιόνια Οδός «αποτελούν τμήματα ενός στρατηγικού σχεδίου, με στόχο να αλλάξει η εικόνα της χώρας, στην πορεία εξόδου από την κρίση».
Όπως είπε ο κ. Τσίπρας, «μέσα σε 2,5 χρόνια επανεκκινήσαμε τα έργα, τηρήσαμε τα χρονοδιαγράμματα και ολοκληρώσαμε την Ιόνια Οδό.
Μετά από μεθοδική και συστηματική προσπάθεια, σε όλα τα επίπεδα, παραδίδουμε ένα έργο με τις πλέον σύγχρονες ευρωπαϊκές προδιαγραφές».
Μεταξύ άλλων, ευχαρίστησε εκείνους που το α’ εξάμηνο του 2015 έκαναν δύσκολες διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και ξεκόλλησαν τα έργα.
Όπως δήλωσε «κατάφεραν να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση μιας διαπραγμάτευσης, αποφεύγοντας τις υπέρογκες διεκδικήσεις αποζημιώσεων, αλλά βεβαίως κατάφεραν να διασφαλίσουν και το δημόσιο συμφέρον».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης σχολίασε δεικτικά ότι «συνολικά έχουν ολοκληρωθεί 4 αυτοκινητόδρομοι και 1/3», αναφερόμενος στην ολοκλήρωση των εργασιών σε Ιόνια Οδό, Ολυμπία Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και Μορέα, αλλά και στο μεσαίο τμήμα του Ε65.
Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών σχολίασε ότι η παρούσα κυβέρνηση εξοικονόμησε 900 εκατ. από τις επαναδιαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων, υποστηρίζοντας ότι θα τεθούν σε ισχύ τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια.
Τα οφέλη από την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού
Συνοπτικά, τα οφέλη από την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού είναι τα ακόλουθα:
-Συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα, αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα, όπως τα Ιωάννινα, την Άρτα και το Αγρίνιο.
-Προσφέρει σύνδεση των λιμανιών Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας.
-Συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής, βελτιώνοντας την προσβασιμότητα σε περιοχές με υψηλό τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αφού με την ολοκλήρωση της κατασκευής της το ταξίδι από Αντίρριο έως και Ιωάννινα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά, σε σχέση με τις 3 ώρες και 30 λεπτά, όπως ίσχυε παλαιότερα.
Συνολικά, πρόκειται για ένα έργο που διασχίζει δύο περιφέρειες και τέσσερις νομούς. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του συγκαταλέγονται 24 γέφυρες συνολικού μήκους 7 χλμ., 4 σήραγγες συνολικού μήκους 11,2 χλμ., 77 κάτω διαβάσεις και 24 άνω διαβάσεις.
Ικανοποιημένη η Κομισιόν
Την ικανοποίησή της για τα εγκαίνια της Ιόνιας Οδού, η οποία κατασκευάστηκε κατά 100% με κονδύλια της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη συνοχή, χάρη στα έκτακτα μέτρα «Νέο ξεκίνημα για την Απασχόληση και την Ανάπτυξη στην Ελλάδα», που πρότεινε η Επιτροπή το 2015, εξέφρασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δια στόματος της επιτρόπου Κορίνας Κρέτσου.
Η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής δήλωσε ότι «Η ΕΕ επενδύει για να βελτιωθεί η καθημερινότητα των Ελλήνων πολιτών με ασφαλέστερους δρόμους και συντομότερη διάρκεια διαδρομής. Οι καλύτερες μεταφορικές συνδέσεις συνεπάγονται επίσης νέες οικονομικές ευκαιρίες και ταχύτερη ανάπτυξη. Η Ιόνια Οδός αποτελεί νέα ένδειξη της σταθερής αλληλεγγύης και της φιλίας της ΕΕ με την Ελλάδα».
Όπως σημειώνει η σχετική ανακοίνωση, «ο νέος αυτοκινητόδρομος, μήκους 200 χλμ., συνδέει την πόλη των Ιωαννίνων, στην περιοχή της Ηπείρου (Βορειοδυτική Ελλάδα), με το Αντίρριο, στη Δυτική Ελλάδα, και μειώνει τη διάρκεια της διαδρομής κατά δύο ώρες.
Ο αυτοκινητόδρομος καταλήγει στη χερσόνησο της Πελοποννήσου στον Νότο, μέσω της χρηματοδοτημένης από την ΕΕ γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου και, στη Βόρεια Ελλάδα, επιτρέπει την ομαλότερη πρόσβαση στις γείτονες χώρες στα Δυτικά Βαλκάνια.
Η Ιόνια Οδός είναι μία από τις 5 χρηματοδοτούμενες από την ΕΕ παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στη χώρα, με τον Αυτοκινητόδρομο Μορέας στην Πελοπόννησο, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, την Ολυμπία Οδό Πατρών – Κορίνθου και το μεσαίο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου E65 στην Κεντρική Ελλάδα. Όλες οι παραπάνω οδικές αρτηρίες υποστηρίχθηκαν με κονδύλια της ΕΕ, ύψους 3,6 δισ. ευρώ συνολικά, για την Ελλάδα.
Με την απρόσκοπτη σύνδεση της Ελλάδας με την υπόλοιπη Ευρώπη μέσω στρατηγικού διευρωπαϊκού δικτύου και καθιστώντας δυνατή την ομαλή ροή προσώπων και εμπορευμάτων, οι εν λόγω πέντε αυτοκινητόδρομοι, που υλοποιήθηκαν με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμβάλλουν καθοριστικά στη σταθερή οικονομική ανάπτυξη της χώρας», καταλήγει η ανακοίνωση.