Εγκρίθηκε η σκοπιμότητας για την ίδρυση εθνικού οργανισμού ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σημειωτέον, η μελέτη σκοπιμότητας συντάχθηκε από την Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, στο πλαίσιο του έργου «Τεχνική Υποστήριξη για τις Επενδύσεις Καθαρής Ενέργειας υπό το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΕΣΑΑ)».
Όπως αναφέρεται, εξετάστηκαν τέσσερις επιλογές για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση:
α) Ενεργοποίηση της διϋπουργικής επιτροπής,
β) διϋπουργικό γραφείο,
γ) ενσωμάτωση σε υφιστάμενο οργανισμό ή
δ) ίδρυση ειδικού οργανισμού.
Παράλληλα, εξετάστηκε το νομικό πλαίσιο για τον εθνικό οργανισμό ηλεκτροκίνησης και η GIZ προτείνει τη σύσταση Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου ή Θεσμικού Δημοσίου Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου.
ΔΣ και πηγές χρηματοδότησης
Ο Εθνικός Οργανισμός Ηλεκτροκίνησης (ΕΟΗ) προβλέπεται να έχει διοικητικό συμβούλιο, που θα απαρτίζεται από πέντε άτομα, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου, τριών εκπροσώπων της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς και ενός εκπροσώπου των εργαζομένων του ΕΟΗ.
Η κύρια πηγή εσόδων του αναμένεται να είναι οι ετήσιες επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό των εποπτευόντων υπουργείων. Εκτός από τις επιχορηγήσεις αυτές, ο Οργανισμός θα μπορούσε επίσης να δέχεται δωρεές κεφαλαίων από τρίτους. Μια άλλη πιο σημαντική πιθανή πηγή εσόδων θα μπορούσε να είναι η συμμετοχή του ΕΟΗ σε εθνικά και διεθνή έργα Ε&Κ στον τομέα της ηλεκτροκίνησης (και πιθανώς της κινητικότητας με υδρογόνο).
Αξίζει να αναφερθεί ότι, η παρούσα μελέτη κατέδειξε ότι η ίδρυση ενός εθνικού οργανισμού ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα μπορεί γενικά να θεωρηθεί εφικτή, αλλά προϋποθέτει τη λήψη μιας σειράς στρατηγικών αποφάσεων σε πολιτικό επίπεδο, καθώς και την κινητοποίηση των απαιτούμενων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων.
Παρόμοιοι εθνικοί φορείς με αρμοδιότητες στον τομέα της ηλεκτροκίνησης υπάρχουν ήδη σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ταυτόχρονα, λίγες μόνο ευρωπαϊκές χώρες έχουν ιδρύσει εθνικούς φορείς που επικεντρώνονται αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση. Οι εμπειρίες με παρόμοιους φορείς στην Ευρώπη μπορούν ωστόσο να είναι πολύ χρήσιμες στις συζητήσεις σχετικά με την ίδρυση εθνικού οργανισμού ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Επίσης, όπως επισημαίνεται, από την ανάλυση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα προέκυψε ότι υπάρχουν συγκεκριμένες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν προκειμένου να διευκολυνθεί η προβλεπόμενη κλιμάκωση της εθνικής αγοράς ηλεκτροκίνησης στα προσεχή έτη.