Εμμένει ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης περί της υλοποίησης των ηλεκτρονικών / αναλογικών διοδίων και του «ξηλώματος» των μετωπικών σταθμών.
«Ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί στο α’ τρίμηνο και πιστεύω ότι μέσα σε ένα χρόνο θα έχουμε σε κάποιους αυτοκινητόδρομους ολοκληρωμένο το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων.
Θα είναι δορυφορικό, θα έχει άλλες αρχές λειτουργίας και πάρα πολλά οφέλη. Ο στόχος είναι, κατ’ αρχάς να έχουμε ένα δίκαιο σύστημα, και να πέσουν, να μειωθούν οι τιμές των διοδίων σε όλη τη χώρα για την καλύτερη λειτουργία του», ανέφερε, σε χθεσινή τηλεοπτική του συνέντευξη.
Σύμφωνα με το κείμενο που εστάλη στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί στις 20 Φεβρουαρίου, θα είναι διεθνής και θα έχει αρχικό προϋπολογισμό 400,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η εφαρµογή του ηλεκτρονικού συστήµατος για την αναλογική χρέωση διοδίων τελών σε κάθε οδικό άξονα πλεονεκτεί, σε σχέση µε οποιοδήποτε άλλο σύστηµα χρέωσης καθόσον:
Εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά µε βάση τη διανυόµενη χιλιοµετρική απόσταση, καθιστώντας την κοινωνικά αποδεκτή και διασφαλίζοντας µε αυτό τον τρόπο και το δηµόσιο συµφέρον.
Συγκεκριμένα, θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών ήτοι:
1.Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια “Εποχούμενη Συσκευή” (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS),
2.Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).
Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις, όπως υποστηρίζει το υπουργείο Μεταφορών, καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, και χρεώνονται αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση.
Από το νέο σύστημα, θα εξαιρεθούν η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου Αντιρίου και η Ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου, στις οποίες όμως – επίσης – θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διoδίου τέλους.
Το ως άνω σύστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέχρι τις αρχές του 2019, αρχής γενομένης από την Εγνατία Οδό.
Από την πλευρά τους, οι παραχωρησιούχοι, εάν και τάσσονται υπέρ των ηλεκτρονικών – αναλογικών διοδίων, διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις γύρω από τους σχεδιασμούς του υπουργείου Μεταφορών.
«Τι θα γίνει με τους υφιστάμενους μετωπικούς σταθμούς διοδίων; Θα καταργηθούν, παρόλο που έχουν στοιχίσει αρκετά εκατ. ευρώ, απασχολώντας δεκάδες άτομα προσωπικό;
Ποιος θα ελέγχει τα έσοδα από τα διόδια; Η νεοσύστατη Υπηρεσία Οδικών Τελών; Θα δημιουργηθεί ένα νέο ΤΕΟ; Πως θα γίνεται ο καταμερισμός;», είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτουν.