Την εξέλιξη των εργασιών στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των κατασκευών ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, ο Έλληνας υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης την Ευρωπαία Επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική Κορίνα Κρέτσου.
Μετά το πέρας της συνάντησης, στελέχη του υπουργείου Μεταφορών υποστήριξαν ότι το επόμενο διάστημα θα προκηρυχτεί η παράκαμψη της Χαλκίδας, θα αποσταλεί στην ΕΕ το βόρειο τμήμα του Ε-65 ως φάκελος μεγάλου έργου και ότι θα προχωρήσει η β’ φάση του ΒΟΑΚ τον Μάρτιο.
Ακολουθούν οι δηλώσεις του Χρ. Σπίρτζη και της Κ. Κρέτσου
Καλησπέρα. Είχαμε μια από τις πολλές συναντήσεις με την Επίτροπο την κυρία Κορίνα Κρέτσου, την οποία θέλω να ευχαριστήσω για τη στήριξη στη χώρα όλα αυτά τα χρόνια και για την ολοκλήρωση πολύ μεγάλων υποδομών. Να της δώσουμε το λόγο και στη συνέχεια, να σας ενημερώσω και εγώ τι συζητήσαμε σήμερα και τι συζητάμε τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς σχεδόν κάθε εβδομάδα έχουμε μια συνάντηση.
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Ευχαριστώ πάρα πολύ. Είναι πάντοτε χαρά μου να βρίσκομαι στην Ελλάδα, να βρίσκομαι στην Αθήνα και ιδιαίτερή μου χαρά που συναντώ για ακόμη μια φορά τον κ. Υπουργό Υποδομών τον κ. Χρήστο Σπίρτζη. Είχαμε μακροσκελείς συζητήσεις είναι η αλήθεια απόψε και ζητώ συγνώμη για την καθυστέρηση η οποία υπήρξε, αλλά έπρεπε να συζητήσουμε εκτενώς όλα τα έργα για τα οποία συνεργαζόμαστε και να δούμε την πρόοδο σε κάθε ένα εξ’ αυτών.
Επιπλέον συζητήσαμε τους διαφορετικούς κανονισμούς για την προγραμματική περίοδο 2007 – 2013. Είδαμε, ότι στην Ελλάδα έχουμε μπορέσει να επιτύχουμε κάτι πάρα πολύ σημαντικό επ’ ωφελεία τόσο της ίδιας της χώρας, όσο και των Ελλήνων πολιτών. Έχουμε ένα ποσοστό συγχρηματοδότησης που αγγίζει το 100%.
Συνεπώς, όπως είδαμε και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αλλά και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Ελλάδα για την περίοδο 2007 – 2013, είναι η τέταρτη χώρα που επιτυγχάνει ένα τέτοιο ποσοστό.
https://www.facebook.com/chspirtzis/videos/361928791314317/?t=5
Επίσης, συμφωνήσαμε αμφότεροι, συμφώνησαν και οι υπηρεσίες μας με το υπουργείο, ότι τώρα, πρέπει να αδράξουμε αυτό το χρυσό momentum για την Ελλάδα και επίσης πρέπει να προχωρήσουμε προς τα εμπρός, προς το μέλλον, όπως επίσης να δούμε και την υλοποίηση όλων αυτών των προγραμμάτων.
Γνωρίζω, ότι αυτό το υπουργείο είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι έχει πάρα πολύ σημαντικά έργα υπό την δική του ομπρέλα, όπως για παράδειγμα μεγάλα έργα σε εξέλιξη αξίας 2 δισ. ευρώ.
Γι’ αυτό πιστεύω, ότι τώρα έχει έρθει η ώρα να επιταχύνουμε τις προσπάθειες μας έτσι ώστε να ενισχύσουμε την αειφορία στην Ελλάδα, να ενισχύσουμε τη δημιουργία θέσεων εργασίας στη χώρα, όπως επίσης και την περιφερειακή συνοχή στο πλαίσιο όλης της περιφέρειας.
Πρέπει να πω, ότι γνωρίζω, ότι δε μένει πάρα πολύς καιρός ακόμη για την δική μου θητεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά οφείλω να ομολογήσω, ότι μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές που είχα στην καριέρα μου ως Επίτροπος, ήταν εδώ στην Ελλάδα όταν παρέα με τον πρωθυπουργό κ. Τσίπρα, αλλά και τον κ. υπουργό, μεταβήκαμε στα Τέμπη για να εγκαινιάσουμε το έργο.
Εκεί θυμάμαι μάλιστα, ότι χρησιμοποιήσαμε και το τρένο, το σιδηρόδρομο, στη γραμμή Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Εκείνο το έργο μάλιστα, σηματοδοτεί τη σημασία της ευρωπαϊκής συνοχής, το σπουδαίο ρόλο των ευρωπαϊκών ταμείων, έτσι ώστε οι Έλληνες πολίτες να έχουν μια καλύτερη ζωή. Είμαι ιδιαιτέρως υπερήφανη γι’ αυτό το έργο και ελπίζω ότι αυτό θα αποτελέσει τόσο για την δική μου θητεία, όσο και για τη θητεία του υπουργού ένα πάρα πολύ σημαντικό επίτευγμα. Και για ακόμη μια φορά θα ήθελα να δηλώσω ότι είμαι πολύ υπερήφανη που συμμετείχα σε ένα τέτοιο πρότζεκτ.
Ευχαριστώ πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχάς να σας πω ότι είμαι εντυπωσιασμένος από τις γνώσεις που έχει η Επίτροπος Κορίνα Κρέτσου για τη χώρα μας και για συγκεκριμένα μέρη της χώρας μας. Επομένως, καλώς τη θεωρούν πάρα πολλοί, όχι μια Επίτροπο που προέρχεται από τη Ρουμανία, αλλά μια Επίτροπο που έρχεται και από τη δική μας χώρα.
Είναι μια Επίτροπος που απευθύνεται στη βαλκανική χερσόνησο με τη δουλειά της και γι’ αυτό είναι και υποστηρίκτρια των έργων, των διαβαλκανικών έργων, που πρέπει να γίνουν και τα οποία είναι και δικός μας στόχος.
Στη σημερινή συνάντηση μπορούμε να πούμε ότι συζητήσαμε τρεις ενότητες.
Η πρώτη ενότητα είναι για έργα και για διαγωνισμούς που τρέχουν, τα οποία, είτε πρέπει να ολοκληρωθούν, είτε πρέπει να προωθηθούν, είτε πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για να ξεκινήσει η χρηματοδότηση.
Τα ξέρετε τα έργα. Δε θα κάνω ειδική αναφορά. Είναι κυρίως έργα που έχουν να κάνουν με το Μετρό, το Σιδηρόδρομο και με οδικούς άξονες στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα για τη γραμμή 4, για τις πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4, και στη Θεσσαλονίκη για τις πρόδρομες εργασίες της επέκτασης προς τις δυτικές συνοικίες.
Η δεύτερη ενότητα είχε να κάνει με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών. Παρέδωσα στην Επίτροπο την πρώτη φάση, την ολοκλήρωση της μελέτης που γίνεται για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών. Ολοκληρωμένο, με τα περιβαλλοντικά και όλα τα υπόλοιπα θα το έχουμε μέσα στο Μάρτιο.
Με δυο λόγια, αυτό που έχουμε κάνει, είναι να έχουμε ένα στρατηγικό σχέδιο που περιλαμβάνει δυο σταθμούς. Το 2027 και το 2037. Είναι ένα σχέδιο μακράς πνοής και για τις υποδομές και για τη λειτουργία, για τους στόχους, για τον έλεγχο, για να ξεπεράσουμε παθογένειες που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια σε σχέση με την ιεράρχηση των έργων, σε σχέση με την παρακολούθησή τους, σε σχέση με το σχέδιο των συνδυασμένων μεταφορών.
Και στη συνέχεια αυτό το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών θα εξεταστεί σε σχέση με τις επιμέρους υποδομές στα επιμέρους έργα, με τους νέους κανονισμούς που έχουμε για τη νέα περίοδο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να έχουμε και ξεκάθαρο από το 2021 και μετά, ποια έργα θα χρηματοδοτηθούν από τη νέα προγραμματική περίοδο, ποια από εθνικούς πόρους, ποια από δανεισμό. Να έχουμε ώριμα έργα το 2021.
Να μη ζήσουμε ξανά τις παθογένειες του παρελθόντος. Δηλαδή να υπάρχουν χρήματα και να μην έχουμε ώριμα έργα για να τα προχωρήσουμε.
Και το τρίτο, ήταν θεσμικά ζητήματα που είναι κοινός τόπος με την Επίτροπο, ενώ δεν ήταν στο παρελθόν. Είναι και πολιτική της κυβέρνησής μας να περιορίσουμε τις μεγάλες εκπτώσεις στις δημόσιες συμβάσεις.
Δηλαδή να περιορίσουμε τον άκρατο –εάν θέλετε– ανταγωνισμό, που δεν δίνει ποιότητα ούτε στις μελέτες, ούτε στα έργα. Παραδώσαμε την εγκύκλιο που είναι έτοιμη και θα γίνει προσπάθεια, κοινή προσπάθεια, για να μπορέσουμε να πάρουμε τις απαραίτητες εγκρίσεις για τη νομοθέτηση αυτού του τρόπου ερμηνείας των πολύ μεγάλων εκπτώσεων ή των πολύ χαμηλών προσφορών όπως ορίζεται στην Οδηγία, για να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο.
Θέλω να ευχαριστήσω ξανά την Κορίνα και για την επίσκεψή της και για τη συνεργασία που είχαμε και επειδή έχει… και ελληνικό όνομα πρέπει να είναι… ξαδέλφη του Λευτέρη Κρέτσου, να της δώσουμε κι ένα δώρο από το υπουργείο Υποδομών.