Οι αυτοκινητόδρομοι ολοκληρώθηκαν, η θεματογραφία γύρω από αυτούς επικεντρώνεται σε θέματα λειτουργίας, με κορυφαίο την εγκαθίδρυση ηλεκτρονικών / αναλογικών διοδίων.
Τα ηλεκτρονικά / αναλογικά διόδια έχουν ανοίξει ένα νέο γύρο διαπραγματεύσεων μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και των παραχωρησιούχων.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η εφαρµογή του ηλεκτρονικού συστήµατος για την αναλογική χρέωση διοδίων τελών πλεονεκτεί, σε σχέση µε οποιοδήποτε άλλο σύστηµα χρέωσης, καθόσον εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη, αποκλειστικά µε βάση τη διανυόµενη χιλιοµετρική απόσταση.
Από το νέο σύστημα, είναι γνωστό ότι θα εξαιρεθούν η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου Αντιρίου και η Ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου, στις οποίες όμως – επίσης – θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διoδίου τέλους.
Ειδικά για την Αττική Οδό, το υπουργείο Μεταφορών προκρίνει το μοντέλο της ζωνικής χρέωσης.
Δηλαδή, όχι της καθεαυτής χιλιομετρικής (σε μια τέτοια περίπτωση, θα δημιουργούνταν μποτιλιάρισμα μεταξύ δυο διαδοχικών κόμβων), αλλά του καθορισμού ζωνών.
Σήμερα, τα διόδια στην Αττική Οδό ανέρχονται στα 2,80 ευρώ σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου.
Από το 2015, η Αττική Οδός παρουσιάζει άνοδο κυκλοφορίας. Το 2016 έκλεισε με αύξηση διελεύσεων 5%, σε σχέση με το 2015 (αναμένονται τα τελικά αποτελέσματα του 2017).
Βασική αιτία, για την αυξημένη κίνηση, αποτελεί, κυρίως, η σταθεροποίηση της τιμής της βενζίνης και γενικότερα, της οικονομίας.
Φώτης Φωτεινός