Στα μεγάλα έργα υποδομών αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Αναφορές υπήρξαν στη πρόοδο των έργων στους αυτοκινητοδρόμους και το σιδηρόδρομο, το Μετρό Θεσσαλονίκης, τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Για τους 5 οδικούς άξονες, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι θα ολοκληρωθούν το πρώτο εξάμηνο του 2017, ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας το 2018, το Μετρό Θεσσαλονίκης το 2020, ενώ για τον ΟΛΘ οι δεσμευτικές θα κατατεθούν έως τα τέλη του έτους, με ιδιωτικές επενδύσεις 180 εκατ. και για το Ελληνικό ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα.
Ειδικότερα, οι δηλώσεις του Αλ. Τσίπρα ήταν οι ακόλουθες:
-Για τους αυτοκινητοδρόμους: Εργαστήκαμε με στόχο να υπερβούμε αυτή την πραγματικότητα. Και μέσα σε λίγους μήνες καταφέραμε:
-Την επανεκκίνηση του συνόλου των μεγάλων έργων που είχαν παγώσει.
-Την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων για τους αυτοκινητόδρομους. Εκεί όπου καταφέραμε μέσα από επίμονες και ουσιώδεις διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους να εξοικονομήσουμε 765 εκατομμύρια ευρώ.
-Και τέλος, τον επαναπροσδιορισμό και την παρακολούθηση των χρονοδιαγραμμάτων στην εκτέλεση των έργων. Και τα αποτελέσματα ήδη είναι ορατά. Σε όλα τα κατασκευαστικά μέτωπα των αυτοκινητοδρόμων υπάρχει ήδη επιτάχυνση του ρυθμού εκτέλεσης των εργασιών.
Και οι πέντε αυτοκινητόδρομοι θα έχουν ολοκληρωθεί και θα δοθούν στην κυκλοφορία μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2017. Παράλληλα όμως, καταφέραμε να αλλάξουμε προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, τις συμβάσεις παραχώρησης σε μια σειρά από άλλα έργα.
-Για τον ΟΛΠ: Στη σύμβαση παραχώρησης του Λιμανιού στον Πειραιά εξαιρέθηκε η Ζώνη Λιπασμάτων, πολλές περιοχές και αρχαιολογικοί χώροι της ευρύτερης περιοχής, καθώς και τα ακίνητα του ΟΛΠ που βρίσκονται εκτός χερσαίας ζώνης του Λιμένα.
-Για το Ελληνικό: Βρισκόμαστε πλέον πολύ κοντά στο σημείο έναρξης των εργασιών.
Η νέα σύμβαση προβλέπει συνολικό όφελος 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ για το ελληνικό δημόσιο, ενώ η οικοδομήσιμη γη μειώνεται κατά 1.000.000 τετραγωνικά, γεγονός που αυξάνει την έκταση που θα αξιοποιηθεί για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου.
-Για τα περιφερειακά αεροδρόμια: Στις συμβάσεις παραχώρησης για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια εξασφαλίσαμε τη διατήρηση των θέσεων εργασίας για τους υπάρχοντες εργαζόμενους και παράλληλα το κόστος των απαλλοτριώσεων που αναλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο, θα αποπληρώνεται σταδιακά από τα κέρδη των αεροδρομίων.
-Για τον ΟΛΘ: Εντός του έτους υποβάλλονται οι δεσμευτικές προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές, όπως ορίζει το χρονοδιάγραμμα.
Η επένδυση στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι η μεγαλύτερη αναπτυξιακή επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα με στόχο τη μετατροπή του από μικρό περιφερειακό λιμένα, σε σημαντικό Λιμένα – Πύλη για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ήδη πέντε διεθνή επενδυτικά σχήματα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και επιδίωξη μας είναι να υλοποιηθεί το σχέδιο για ιδιωτικές επενδύσεις στο λιμάνι, ύψους 180 εκατομμυρίων την πενταετία 2017-2021, καθώς και σειρά δημοσίων επενδύσεων δεκάδων εκατομμυρίων κυρίως σε έργα σύνδεσης του λιμανιού με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
Και επίσης ο προβλήτας 1 θα αποδοθεί στο λαό της πόλης ώστε να συνεχίσει να αποτελεί δημόσιο χώρο πολιτισμού.
-Για το Μετρό Θεσσαλονίκη: Ακόμα μια σημαντική παρέμβαση που θα αλλάξει το πρόσωπο της πόλης, είναι η κατασκευή του ΜΕΤΡΟ.
Ένα έργο που η ανεπάρκεια των προηγούμενων κυβερνήσεων, μετέτρεψε μέχρι και σε ανέκδοτο.
Το έργο όμως κόντρα σε όλες τις προβλέψεις ξαναπήρε μπροστά. Και θα ολοκληρωθεί ως το 2020.
Ένα έργο ύψους 1,5 δις που θα εξυπηρετεί πάνω από 250.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.
-Για το σιδηρόδρομο: Στο τέλος του 2018, θα έχει ολοκληρωθεί μετά από 20 και πλέον χρόνια, ο σιδηροδρομικός ΠΑΘΕ, γραμμή υψηλής ταχύτητας, πλήρως ηλεκτροκινούμενη, από Πάτρα έως Ευζώνους, με πλήρως διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ένα έργο που ξεκίνησε το 1997 και έπειτα αφέθηκε στη μοίρα του.
Έτσι το ταξίδι Αθήνα Θεσσαλονίκη θα διαρκεί μόλις τρεις ώρες και ένα τέταρτο από πεντέμισι σήμερα.
-Για το αεροδρόμιο «Μακεδονία»: Ανακατασκευάζεται το Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, αποκτώντας ενισχυμένη επιβατική και διαμετακομιστική δυνατότητα
-Για τον ΟΛΑ: Η Αλεξανδρούπολη μετασχηματίζεται σε εμπορικό, διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο των Βαλκανίων:
-Με την αναβάθμιση του λιμανιού,
-Την σιδηροδρομική σύνδεση Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης,
-Την δημιουργία του αγωγού IGB που θα λειτουργήσει ως «γέφυρα» για την μεταφορά φυσικού αερίου προς τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης,
-Αλλά και την κατασκευή του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).