Την 24σέλιδη λίστα με τα συνολικά 134 έργα στον τομέα των μεταφορών, που προκρίθηκαν για να λάβουν επιχορήγηση της ΕΕ, ύψους άνω των 7 δισ. ευρώ, από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), παρουσίασε ο CINEA, ενώ σύντομα θα αρχίσουν οι προετοιμασίες των συμφωνιών επιχορήγησης.
Αξίζει να αναφερθεί ότι συνολικά υποβλήθηκαν 408 αιτήσεις για έργα, στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης υποβολής προτάσεων, η οποία έληξε στις 18 Ιανουαρίου 2024.
Από την πλευρά της πάντως η Κομισιόν τόνισε ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη πρόσκληση υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του τρέχοντος μηχανισμού CEF Transport.
Περίπου το 83% της χρηματοδότησης θα στηρίξει έργα που επιτυγχάνουν τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα, βελτιώνοντας και εκσυγχρονίζοντας το δίκτυο σιδηροδρόμων, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων διαδρομών της ΕΕ κατά μήκος του ΔΕΔ-Μ.
Τα σιδηροδρομικά έργα θα λάβουν το 80% των 7 δισ. ευρώ. Επιπλέον, ο αναθεωρημένος κανονισμός ΔΕΔ-Μ θα αρχίσει να ισχύει στις 18 Ιουλίου.
Η χρηματοδότηση θα διατεθεί σε μεγάλα έργα για τη βελτίωση των διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων κατά μήκος του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ στα κράτη-μέλη της Βαλτικής (Rail Baltica), μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας (Λυόν-Τορίνο) και μεταξύ Δανίας και Γερμανίας (σήραγγα Fehmarnbelt).
Περίπου 20 θαλάσσιοι λιμένες στην Ιρλανδία, την Ισπανία, τη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες, τη Γερμανία, τη Μάλτα, τη Λιθουανία, την Κύπρο, την Κροατία, την Ελλάδα και την Πολωνία θα λάβουν στήριξη για αναβαθμίσεις των υποδομών, ορισμένοι από τους οποίους θα τους επιτρέψουν να παρέχουν από ξηράς ηλεκτρική ενέργεια σε πλοία ή ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.
Οι εργασίες για τις υποδομές εσωτερικής ναυσιπλοΐας θα βελτιώσουν τις διασυνοριακές συνδέσεις μεταξύ Γαλλίας και Βελγίου στη λεκάνη Σηκουάνα-Σκάλδη και μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας στον Δούναβη. Οι λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας στην Αυστρία, τη Γερμανία και τις Κάτω Χώρες θα λάβουν επίσης χρηματοδότηση, ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν να προωθούν το ευρωπαϊκό δίκτυο ποταμών και διώρυγων για βιώσιμες μεταφορές.
Όσον αφορά τις οδικές μεταφορές, η δρομολόγηση συνεργατικών ευφυών συστημάτων και υπηρεσιών μεταφορών (ITS) και η δημιουργία νέων, ασφαλών και προστατευμένων χώρων στάθμευσης θα αυξήσουν την ασφάλεια τόσο για τους ιδιώτες όσο και για τους επαγγελματίες.
Τα έργα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας θα συνεχίσουν να αναπτύσσουν έναν Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, ώστε οι αεροπορικές μεταφορές να καταστούν αποτελεσματικότερες, ασφαλέστερες και πιο βιώσιμες.
Τέλος, διάφορα έργα θα καταστήσουν δυνατή την αύξηση της ικανότητας κατά μήκος των λωρίδων αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας, οι οποίες έχουν δημιουργηθεί για τη διευκόλυνση των εισαγωγών και των εξαγωγών μεταξύ Ουκρανίας και ΕΕ. Τα έργα αυτά καλύπτουν: βελτιώσεις στις υποδομές οδικών μεταφορών στα σημεία διέλευσης των συνόρων μεταξύ Ουκρανίας, Μολδαβίας και Ρουμανίας· να εργαστούν για την αύξηση της χωρητικότητας στο σιδηροδρομικό σημείο διέλευσης των συνόρων Ουγγαρίας-Ουκρανίας· ένα νέο τμήμα οδού στην Πολωνία που το επεκτείνει στα σύνορα με την Ουκρανία· καθώς και μελέτες και εργασίες για την ενσωμάτωση του ουκρανικού σιδηροδρομικού συστήματος στην ΕΕ.
«Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πρόσκληση υποβολής προτάσεων»
Σύμφωνα με τον Επίτροπο για την Κλιματική Δράση, Wopke Hoekstra, «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πρόσκληση υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» για τις μεταφορές.
Τα επιλεγμένα έργα θα συμβάλουν στον μετασχηματισμό του δικτύου μεταφορών της Ευρώπης, καθιστώντας τους καθαρότερους τρόπους μεταφοράς πιο αποδοτικούς και ελκυστικούς για τους επιβάτες και τα εμπορεύματα, ενισχύοντας παράλληλα την ασφάλεια σε ολόκληρο το ΔΕΔ-Μ.
Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που χρηματοδοτήθηκαν διάφορα έργα για τη στήριξη των λωρίδων αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας. Αυτοί οι νέοι διάδρομοι έχουν καίρια σημασία για την ένταξη της Ουκρανίας και της Μολδαβίας στην ΕΕ».