Το 2023, 20.400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ, σημειώνοντας μείωση 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αντιστοιχώντας σε 46 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Ενώ η μακροπρόθεσμη τάση δείχνει μείωση 10% σε σύγκριση με το 2019, ο τρέχων ρυθμός μείωσης υπολείπεται της απαιτούμενης ετήσιας μείωσης 4,5% που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση στο μισό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Η πρόοδος εξακολουθεί να είναι «διαφορετική» μεταξύ των κρατών μελών: το 2023, η Τσεχία, η Κύπρος, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Φινλανδία κατέγραψαν τα χαμηλότερα ποσοστά τους από τότε που ξεκίνησε η καταγραφή των νεότερων αρχείων.
Η Πολωνία ανέφερε μείωση 35% στον αριθμό των θανάτων μεταξύ 2019 και 2023, ενώ η Ιρλανδία ανέφερε αύξηση 31%.
Ωστόσο, το συνολικό κατά κεφαλήν ποσοστό θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα στην Πολωνία παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, ενώ στην Ιρλανδία είναι χαμηλότερο.
Επίσης, και η συνολική κατάταξη των ποσοστών θνησιμότητας των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, με τους ασφαλέστερους δρόμους να είναι στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους) και τη Δανία (26/εκατομμύριο), ενώ η Βουλγαρία (82/εκατομμύριο) και η Ρουμανία (81/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας το 2023.
Η Ελλάδα ανέφερε 61 θανάτους / εκατομμύριο (637 θάνατοι το 2023), σημειώνοντας μείωση 3% σε σχέση με το 2022 και 7% σε σχέση με το 2019.
Εκτιμήσεις για το πρώτο εξάμηνο του 2024
Τα προκαταρκτικά στοιχεία για τους πρώτους έξι μήνες του 2024 δείχνουν ότι ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ παρέμεινε ίδιος, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023.
Ορισμένα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Αυστρίας, της Λιθουανίας και της Σλοβενίας, έχουν καταγράψει αξιοσημείωτες μειώσεις άνω του 25%.
Άλλες χώρες έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση μέχρι σήμερα.
Ωστόσο, οι μηνιαίες διακυμάνσεις καθιστούν δύσκολη την ακριβή πρόβλεψη ολόκληρου του έτους.
Latest number of road fatalities in the EU and EFTA countries
2023 data | 2024 data (first six months) | |||||
Absolute number | Rate per million population | % change in absolute number in 2023 in relation to: | Trend in relation to same period in: | |||
2023 | 2023 | 2022 | 2019 | Average 2017-19 | 2023 | |
EU-27 | 20 400 | 46 | -1% | -10% | -12% | – |
Belgium | 501 | 43 | -7% | -22% | -19% | ↓ |
Bulgaria | 526 | 82 | -1% | -16% | -18% | ↓↓ |
Czechia | 502 | 46 | -5% | -19% | -19% | – |
Denmark | 162 | 27 | 5% | -19% | -11% | ↓↓ |
Germany | 2 839 | 34 | 2% | -7% | -10% | – |
Estonia | 59 | 43 | 20% | 13% | 6% | ↓↓* |
Ireland | 184 | 35 | 19% | 31% | 29% | ↑↑* |
Greece | 637 | 61 | -3% | -7% | -10% | – |
Spain | 1 806 | 38 | 3% | 3% | 1% | ↑ |
France | 3 167 | 48 | -3% | -2% | -4% | ↑ |
Croatia | 274 | 71 | 0% | -8% | -13% | ↑↑ |
Italy | 3 039 | 52 | -4% | -4% | -8% | – |
Cyprus | 34 | 37 | -8% | -35% | -34% | – |
Latvia | 142 | 75 | 26% | 8% | 2% | ↓↓ |
Lithuania | 160 | 56 | 33% | -14% | -13% | ↓↓ |
Luxembourg | 26 | 39 | -28% | 18% | -6% | ↓↓* |
Hungary | 472 | 49 | -12% | -22% | -24% | – |
Malta | 16 | 30 | -43% | 0% | -9% | ↓↓* |
Netherlands | 608 | 34 | -7% | 4% | 6% | – |
Austria | 402 | 44 | 9% | -3% | -3% | ↓↓ |
Poland | 1 893 | 52 | 0% | -35% | -34% | ↑ |
Portugal | 642 | 61 | 4% | -7% | -3% | ↓↓ |
Romania | 1 545 | 81 | -5% | -17% | -18% | – |
Slovenia | 82 | 39 | -4% | -20% | -17% | ↓↓ |
Slovakia | 266 | 49 | 0% | -1% | -1% | ↑↑ |
Finland | 183 | 33 | -7% | -13% | -20% | ↓↓ |
Sweden | 229 | 22 | 1% | 4% | -14% | ↓↓ |
Switzerland | 236 | 27 | -2% | 26% | 9% | ↑↑ |
Norway | 110 | 20 | -5% | 2% | 2% | ↑* |
Iceland | 8 | 21 | -11% | 33% | -40% | ↑↑* |
Serbia | 503 | 74 | -9% | -6% | -9% | n/a |
Source: CARE (Community Road Accident) database. Figures are generally those as reported by police. Several countries have a significant degree of international traffic which impacts on the number of fatalities in the country. The percentage changes in the table are based on the absolute number of fatalities, not the rate per million inhabitants. Population data are from Eurostat.
Notes: 2023 data are provisional for Ireland and Greece. For the Netherlands, the number of fatalities registered by the police is under-reported and equates to around 85-90% of the total number published nationally. In 2023, the overall total was 684. For Portugal, 2017 data does not include two NUTS regions (Azores and Madeira), which impacts slightly on the percentage change from 2017-2019. In Liechtenstein, there were no fatalities in 2023. For 2024, Belgian data refers to the first quarter only.