Το «στοίχημα των μετακινήσεων» φαίνεται ότι κερδίζει η Ιόνια Οδός, η οποία συμπλήρωσε έναν και πλέον χρόνο λειτουργίας.
Του Φώτη Φωτεινού
Η Ιόνια Οδός (Αντίρριο – Ιωάννινα), η οποία έχει μήκος 196 χλμ. και συνδέει δύο περιφέρειες και τέσσερις νομούς, επιτρέπει τη διεξαγωγή της διαδρομής Αντίρριο έως Ιωάννινα σε 1 ώρα και 40 λεπτά.
Την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2018, οι ημερήσιες διελεύσεις ανέρχονται, κατά μέσο όρο, στις 27.811, προσεγγίζοντας τις αρχικές εκτιμήσεις.
Σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά δεν υφίσταται, καθώς ο αυτοκινητόδρομος, στο σύνολο του, λειτούργησε τον Σεπτέμβριο του 2017.
Αξιοσημείωτο είναι το μερίδιο που αντιστοιχεί στα βαρέα και επαγγελματικά οχήματα, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 15% των ημερήσιων διελεύσεων, κάτι το οποίο αναδεικνύει τη σημασία του οδικού άξονα στις εγχώριες εμπορευματικές μεταφορές, δεδομένου ότι η Ιόνια Οδός προσφέρει σύνδεση με τα λιμάνια της Πάτρας, του Αστακού και της Ηγουμενίτσας.
Σύμφωνα με στοιχεία της Νέας Οδού, η οποία διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο, ο οδικός άξονας εξυπηρετεί, κυρίως, μετακινήσεις που περιλαμβάνουν μεγάλο μήκος ή το σύνολό του.
Δηλαδή, κινήσεις από Αθήνα και Πελοπόννησο προς Ιωάννινα. Ωστόσο, μία τοπική μετακίνηση που διαπιστώνεται είναι το Ιωάννινα – Άρτα.
Τα οφέλη από την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού σε Δυτική Ελλάδα και Ήπειρο
Ο αυτοκινητόδρομος φαίνεται ότι έχει καταφέρει να φανερώσει τη χρησιμότητά του στη συνείδηση των οδηγών/χρηστών, καθώς το γεγονός ότι το ταξίδι από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα διαρκεί πλέον 1 ώρα και 40 λεπτά, έχει επηρεάσει σημαντικά και τις όμορες κοινωνίες.
Ειδικά, τις εορταστικές περιόδους Χριστουγέννων και Πάσχα και κατά τη διάρκεια των καλοκαιριών διακοπών, τουριστικοί προορισμοί σε Δυτική Ελλάδα και Ήπειρο παρουσιάζουν σημαντική αύξηση επισκεπτών.
Όπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Νέας Οδού, Στέλιος Πενθερουδάκης στο metaforespress.gr, «η Ιόνια Οδός πραγματικά έβγαλε την Ήπειρο από την απομόνωση και συμβάλλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη των όμορων περιοχών.
Είναι ενδεικτικό ότι πέρσι τα Χριστούγεννα στην ευρύτερη περιοχή του νομού Ιωαννίνων έκαναν λόγο για 30% με 40% αύξηση των επισκεπτών. Στόχος μας είναι να επενδύσουμε στο μέτρο του δυνατού στην ανάδειξη του πλούτου κάθε περιοχής».
Σχετικά με επιμέρους δράσεις, ο κ. Πενθερουδάκης σημειώνει ότι «μέχρι τώρα, σε συνεργασία με το Διάζωμα, υποστηρίξαμε τη δημιουργία της Πολιτιστικής Διαδρομής των Αρχαίων Θεάτρων της Ηπείρου, ενώ ετοιμάζουμε και άμεσα θα παρουσιάσουμε και τον Πολιτιστικό Χάρτη της Ιόνιας Οδού.
Στα πλάνα μας είναι και η δημιουργία, σε κάθε ΣΕΑ του αυτοκινητοδρόμου, ειδικών εγκαταστάσεων που θα παρουσιάζουν και θα ενημερώνουν τους οδηγούς για τα κοντινότερα σημεία πολιτιστικού και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος».
Δωρεάν οδική βοήθεια σε περισσότερα από 2.700 οχήματα, φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων στα ΣΕΑ
Από την έναρξη πλήρους λειτουργίας της Ιόνιας Οδού, δηλαδή από τον Αύγουστο του 2017 και έως σήμερα, δεν έχουν σημειωθεί θανατηφόρα ατυχήματα, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση από τη Νέα Οδό.
Παράλληλα, έχουν διανεμηθεί περισσότεροι από 8 χιλιάδες Fast Pass πομποδέκτες, έχει υπάρξει διαχείριση 23.837 συμβάντων και έχει παρασχεθεί δωρεάν οδική βοήθεια σε περισσότερα από 2.700 οχήματα.
Στο πεδίο βελτίωσης της ταξιδιωτικής εμπειρίας, στην Ιόνια Οδό λειτουργούν δυο «Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών» στην Κλόκοβα και στο Επισκοπικό και τηλεφωνική εξυπηρέτηση πελατών στο 2641 306 306, ενώ σε λειτουργία βρίσκονται και όλοι οι «Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών» (ΣΕΑ) σε Ευηνοχώρι, Φιλιππιάδα, Αμφιλοχία, Αμβρακία και Επισκοπικό.
Στο σύνολο των ΣΕΑ στην Ιόνια Οδό σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε, σύμφωνα με τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιριακού Τομέα ενεργειακής κλάσης Β+, με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση, τόσο της κατανάλωσης ενέργειας, όσο και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Τέλος, σε όλους τους ΣΕΑ της Ιόνιας Οδού πρόκειται να λειτουργήσουν σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Την περίοδο αυτή, εφικτή είναι η φόρτιση στο Σ.Ε.Α. Φιλιππιάδας. Σε Αμβρακία, Αμφιλοχία, Ευηνοχώρι και Επισκοπικό σημειώνεται μια μικρή καθυστέρηση, καθώς αναμένεται η προμήθεια νέου τύπου φορτιστών από το εξωτερικό, με στόχο τη συρρίκνωση του απαιτούμενου χρόνου φόρτισης.
Σήμερα, ο φορτιστής της Φιλιππιάδας απαιτεί (ανάλογα τον τύπο του οχήματος) από 30 έως 45 λεπτά για φόρτιση μπαταρίας στο 70%, ενώ για πλήρη φόρτιση απαιτούνται από 1,5 έως 2 ώρες.
Τα χαρακτηριστικά της Ιόνιας Οδού
Σημειώνεται ότι η Ιόνια Οδός διαθέτει 4 μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Κλόκοβα, Αγγελόκαστρο, Μενίδι, Τέροβο) και 5 πλευρικούς, με το κόστος των μετωπικών διοδίων για ένα ΙΧ, όταν διανύσει το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου, να ανέρχεται στα 12,45 ευρώ.
Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητοδρόμου συγκαταλέγονται 24 γέφυρες συνολικού μήκους 7 χλμ., 4 σήραγγες συνολικού μήκους 11,2 χλμ., 77 κάτω διαβάσεις και 24 άνω διαβάσεις.