Οι αυτοκινητόδρομοι ολοκληρώθηκαν, «φωνάζουν» τα φορτηγά Δημοσίας Χρήσης για μειώσεις διοδίων.
Του Φώτη Φωτεινού
Οδικοί μεταφορείς επαναφέρουν στο προσκήνιο τη συζήτηση για μείωση διοδίων, υπενθυμίζοντας τις σχετικές διαπραγματεύσεις μεταξύ υπουργείου Μεταφορών, παραχωρησιούχων και ομοσπονδιών του κλάδου στα τέλη του περασμένου έτους.
Τότε, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης, τουλάχιστον κατά 10%, των τελών των διοδίων στους εθνικούς αυτοκινητοδρόμους για τους περίπου 33.000 Έλληνες ιδιοκτήτες φορτηγών Δημοσίας Χρήσεως.
Μάλιστα, μεταξύ άλλων, είχε κατατεθεί πρόταση για μείωση της τιμής των διοδίων, η οποία θα ήταν ανάλογη με την αύξηση της κυκλοφορίας των φορτηγών στους αυτοκινητοδρόμους.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων, οι οποίες αναγνωρίζουν ότι τα φορτηγά αποτελούν σημαντικούς χρήστες των οδικών αξόνων, επισημαίνουν ότι οποιαδήποτε αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική, θα πρέπει να είναι σύμφωνη με τα χρηματοοικονομικά μοντέλα – παραμέτρους των συμβάσεων παραχώρησης.
«Δεν μπορούσε να γίνει, επί της ουσίας, συζήτηση, όταν οι αυτοκινητόδρομοι δεν είχαν ολοκληρωθεί. Οι τράπεζες δεν θα δέχονταν κουβέντα για μείωση διοδίων», επισημαίνει υψηλόβαθμο στέλεχος αυτοκινητοδρόμου.
«Κάποιες συζητήσεις έχουν γίνει, έχουμε στείλει στοιχεία στο υπουργείο Μεταφορών, ωστόσο θα πρέπει να δημοσιευτούν κάποιες περαιτέρω διευκρινιστικές εγκύκλιοι για το ποια φορτηγά μπορούν να κυκλοφορούν στο παράπλευρο δίκτυο», επισημαίνει.
Πάντως, οι ιδιοκτήτες φορτηγών που έχουν συμπιέσει αρκετά τα κόμιστρά τους, πιέζουν για άμεση συρρίκνωση των διοδίων, εξαιτίας και της εφαρμογής του μέτρου της απαγόρευσης της κυκλοφορίας στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, που προβλέπει «τσουχτερά» πρόστιμα για τους παραβάτες ύψους 1.000 + 1.000 ευρώ (ιδιοκτήτης και οδηγός).
Οι παραχωρησιούχοι αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο, εφόσον διαπιστωθεί μαζική είσοδος φορτηγών στους αυτοκινητοδρόμους – εξαιτίας και της εφαρμογής του μέτρου της απαγόρευσης στο παράπλευρο δίκτυο – να υιοθετήσουν πιο ελκυστική τιμολογιακή πολιτική για τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές, πέρα από τις υπάρχουσες.
Στόχος είναι να βρεθεί η «χρυσή τομή», ώστε στη συνέχεια να υπογραφεί εμπορική συμφωνία μεταξύ των ελληνικών ομοσπονδιών ιδιοκτητών ΦΔΧ και των παραχωρησιούχων.