Μειώθηκε ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους, το 2018, σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Της Βάσως Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, το 2018, σημειώθηκαν περίπου 25.100 θάνατοι σε οδικά ατυχήματα στην ΕΕ των «28», καταγράφοντας μείωση 21% σε σχέση με το 2010, ωστόσο μόλις 1% σε σχέση με το 2017, κάτι το οποίο καταδεικνύει ότι δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος του 2020, όπως φαίνεται στον ακόλουθο πίνακα.
Με μέσο όρο 49 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, σύμφωνα με την Κομισιόν, “επιβεβαιώνεται ότι η Ευρώπη διαθέτει τους μακράν ασφαλέστερους δρόμους στον κόσμο”.
Ειδικά για τη χώρα μας, τα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά, καθώς η Ελλάδα έχει επιτύχει εντυπωσιακές βελτιώσεις στην οδική ασφάλεια από το 2010 (-45% οι θάνατοι).
Ωστόσο, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων εξακολουθεί να είναι σημαντικά υψηλότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ, καθώς ανήλθε στους 64 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους το 2018, έναντι 68 το 2017, σημειώνοντας μείωση 6%.
Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η Ευρώπη πρέπει να διανύσει αρκετό δρόμο για να καταφέρει να μειώσει κατά 50% τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ως το 2020.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη ταχείας δράσης των κρατών-μελών και ολόκληρης της κοινότητας οδικής ασφάλειας για άμεση υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου δράσης της ΕΕ για την οδική ασφάλεια.
Σε δηλώσεις της η Επίτροπος για τις μεταφορές, Violeta Bulc, αναφέρει «καλωσορίζω κάθε μείωση του αριθμού θανάτων στις οδικές μεταφορές, ωστόσο ένας ακόμη θάνατος στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός.
Είμαστε επίμονοι και φιλόδοξοι για την επίτευξη της οδικής ασφάλειας, υιοθετώντας ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης, ένα ασφαλές δίκτυο υποδομών και ένα πλαίσιο πολιτικής για την επόμενη δεκαετία.
Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για το «Vision Zero», δηλ. μηδενικούς θανάτους μέχρι το 2050, δεσμευόμαστε να συνεργαστούμε με όλα τα κράτη-μέλη, καθώς και με το Κοινοβούλιο και την κοινότητα οδικής ασφάλειας, ώστε να παρέχουμε το επίπεδο ασφάλειας που απαιτούν και αξίζουν οι πολίτες της ΕΕ».
Η Κομισιόν έχει ήδη εκδώσει συγκεκριμένα μέτρα για την ασφάλεια των οχημάτων και των υποδομών και αμφότερα συμφωνήθηκαν από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο στις αρχές του 2019.
Όσον αφορά τις υποδομές, θα πραγματοποιηθεί χαρτογράφηση κινδύνων για όλους τους αυτοκινητοδρόμους και τους πρωτεύοντες δρόμους και οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου θα πρέπει να λαμβάνονται συστηματικά υπόψη σε όλες τις αξιολογήσεις ασφαλείας, τους ελέγχους και τις επιθεωρήσεις.
Για τα οχήματα, θα συμπεριληφθούν ορισμένα χαρακτηριστικά ασφάλειας, όπως το Intelligent Speed Assistance για να βοηθηθούν οι οδηγοί στην τήρηση του ορίου ταχύτητας και άλλες νέες τεχνολογίες όπως το Αυτόματο Σύστημα Πέδησης Έκτακτης Ανάγκης και η Διατήρηση της Λωρίδας Κυκλοφορίας.
Οι καλύτεροι και οι χειρότεροι
Για την πλειοψηφία των κρατών-μελών, το ποσοστό θνησιμότητας σε τροχαία ατυχήματα ήταν κάτω από τους 60 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους το 2018.
Τα καλύτερα αποτελέσματα στην οδική ασφάλεια, το 2018, καταγράφηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο (28 θάνατοι/1 εκατομμύριο κάτοικοι), στη Δανία (30 θάνατοι), στην Ιρλανδία (31 θάνατοι) και στη Σουηδία (32 θάνατοι).
Οι χώρες με μέση μείωση των τροχαίων θανάτων, από το 2017 έως το 2018, ήταν η Σλοβενία (-13%), η Λιθουανία (-11%), η Βουλγαρία (-9%), η Σλοβακία και η Κύπρος (-8%).
Road deaths per million inhabitants – preliminary country by country statistics for 2018[1]
2010 | 2017 | 2018 | 2017-2018 | 2010-2018 | |
Belgium | 77 | 54 | 52 | -4% | -30% |
Bulgaria | 105 | 96 | 88 | -9% | -20% |
Czech Republic | 77 | 55 | 62 | 14% | -18% |
Denmark | 46 | 30 | 30 | 0% | -31% |
Germany | 45 | 39 | 39 | 3% | -10% |
Estonia | 59 | 36 | 51 | 40% | -15% |
Ireland | 47 | 33 | 31 | -5% | -30% |
Greece | 113 | 68 | 64 | -6% | -45% |
Spain | 53 | 39 | 39 | -1% | -27% |
France | 64 | 51 | 48 | -5% | -18% |
Croatia | 99 | 80 | 77 | -4% | -26% |
Italy | 70 | 56 | 55 | -2% | -20% |
Cyprus | 73 | 62 | 57 | -8% | -18% |
Latvia | 103 | 70 | 78 | 10% | -31% |
Lithuania | 95 | 67 | 61 | -11% | -43% |
Luxembourg | 64 | 42 | 60 | 44% | 13% |
Hungary | 74 | 64 | 64 | 1% | -15% |
Malta | 31 | 41 | 38 | -5% | 38% |
Netherlands[2] | 32 | 31 | – | – | – |
Austria | 66 | 47 | 45 | -3% | -28% |
Poland | 103 | 75 | 76 | 2% | -26% |
Portugal | 80 | 58 | 59 | 1% | -35% |
Romania | 117 | 99 | 96 | -4% | -21% |
Slovenia | 67 | 50 | 44 | -13% | -34% |
Slovakia | 65 | 51 | 46 | -8% | -28% |
Finland | 51 | 43 | 43 | -1% | -13% |
Sweden | 28 | 25 | 32 | 28% | 22% |
United Kingdom[3] | 30 | 28 | 28 | -2% | -4% |
EU 28 | 63 | 49 | 49 | -1% | -21% |
[1] The 2018 figures are based on provisional data. There might be minor changes in the final data for individual countries.
[2] The Netherlands have not released provisional data for 2018.
[3] Figures for the UK are an estimation based on data up to June 2018.
Οι χώρες με το υψηλότερο ποσοστό θανάτων ήταν η Ρουμανία (96 θάνατοι/1 εκατ. κατοίκων), η Βουλγαρία (88 θάνατοι), η Λετονία (78 θάνατοι) και η Κροατία (77 θάνατοι).
Εκτός από τους θανατηφόρους τραυματισμούς, η ΕΕ επικεντρώνεται επίσης και στους σοβαρά τραυματίες. Εκτιμάται ότι, για κάθε θάνατο στο δρόμο, πέντε περισσότεροι άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά στους δρόμους της Ευρώπης πέρυσι (περίπου 135.000).