Εκπροσωπώντας την Ελλάδα, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης άσκησε παρεμβάσεις σε δύο σημαντικά θέματα που, μεταξύ άλλων, συζητήθηκαν στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Ολλανδικής Προεδρίας, στις 7 Ιουνίου, στο Λουξεμβούργο.
Τα θέματα αυτά αφορούν:
• Τις αεροπορικές παρενοχλήσεις της Τουρκίας. Ο υπουργός τόνισε ότι, ενόψει των διαπραγματεύσεων που αρχίζουν μεταξύ ΕΕ και τρίτων χωρών για διμερείς αεροπορικές συμφωνίες, η Τουρκία οφείλει να απέχει από τέτοιες πρακτικές, υπογραμμίζοντας ότι η πρακτική της Τουρκίας σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας αποτελεί ευρωπαϊκό ζήτημα.
• Τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου από πετρελαιοκίνητα οχήματα, με αφορμή πρακτική της Volkswagen, τονίζοντας ότι θα πρέπει να δίνονται στους καταναλωτές τα πραγματικά δεδομένα των κατασκευαστών, με μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
Ειδικότερα για τα δύο αυτά θέματα, που καταγράφονται ως σημαντικότερα, μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ σημειώνεται ότι για το «πακέτο» διμερών αεροπορικών συμφωνιών, που είχε ζητηθεί και δόθηκε εντολή από το Συμβούλιο Υπουργών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διαπραγματευθεί με τρίτες χώρες και την Τουρκία, ο Έλληνας υπουργός τοποθετήθηκε υπέρ της χορήγησης της εντολής, στηρίζοντας στην πράξη τη Νέα Στρατηγική Αερομεταφορών που προσβλέπει στη βελτίωση της συνδεσιμότητας, σε περιβάλλον επιχειρηματικής δικαιοσύνης και διαφάνειας προς όφελος των Ευρωπαίων πολιτών.
Ο κ. Σπίρτζης ευχαρίστησε την Ολλανδική Προεδρία και την Επιτροπή εφόσον στα κείμενα των αποφάσεων λήφθηκαν υπόψη οι θέσεις της Ελλάδας για αναφορά σε επίλυση προβλημάτων αεροπορικής ασφάλειας στην περιοχή της ΝΑ. Μεσογείου, βάσει των Προτύπων και Συνιστώμενων Πρακτικών του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και του κοινοτικού κεκτημένου.
Ωστόσο, ο ίδιος διευκρίνισε ότι η πρακτική της Τουρκίας σε θέματα ασφάλειας δεν αποτελεί πρόβλημα της Ελλάδας ή της Κύπρου, αλλά ευρωπαϊκό ζήτημα και τόνισε ότι στηρίζει μεν την εντολή διαπραγμάτευσης με την Τουρκία ως ένδειξη καλής θέλησης, αλλά διευκρίνισε ότι εφόσον η Επιτροπή αρχίζει διαπραγματεύσεις, η Τουρκία οφείλει να απέχει από πρακτικές παρενόχλησης εμπορικών αεροσκαφών.
Επίσης, στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ έγινε συζήτηση προσανατολισμού για τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου από πετρελαιοκίνητα οχήματα. Το θέμα εξετάστηκε με αφορμή τη δημοσιοποίηση, το Σεπτέμβριο του 2015 της πρακτικής της Volkswagen να χρησιμοποιεί μη επιτρεπόμενα συστήματα αναστολής σε διάφορα μοντέλα οχημάτων.
Στην παρέμβαση του ο Έλληνας υπουργός τοποθετήθηκε κατά της γερμανικής πρότασης τροποποίησης του ισχύοντος κανονισμού στην κατεύθυνση της «διεύρυνσης» των περιπτώσεων χρήσης των συστημάτων αναστολής για τη μέτρηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου.
Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι είναι θέμα δημοκρατικής λογοδοσίας το Συμβούλιο Υπουργών να μην κάνει «εκπτώσεις» στις θέσεις του όταν τα υπό εξέταση θέματα αφορούν μεγάλες κατασκευαστικές βιομηχανίες.
Θα πρέπει να δίνονται τους καταναλωτές τα πραγματικά δεδομένα των κατασκευαστών με μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης και προς την κατεύθυνση αυτή και μόνο να αποφασίζει το Συμβούλιο Υπουργών, μεταφέροντας το σωστό μήνυμα στους Ευρωπαίους πολίτες κατέληξε ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ.