Παραδόθηκε το πρώτο αυτοτελές τμήμα της Ιόνιας Οδού, το οποίο εκτείνεται από τον ανισόπεδο κόμβο Κουβαρά έως και τον ανισόπεδο κόμβο Αμφιλοχίας.
Το εν λόγω τμήμα, έρχεται να συνδεθεί με το υπάρχον που λειτουργεί, (Κεφαλόβρυσο έως Κουβαρά), δημιουργώντας ένα αυτοτελές κομμάτι 59 χιλιομέτρων.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, καταβάλλονται προσπάθειες, ώστε να παραδοθεί, μέσα στο Φεβρουάριο, το τμήμα από την Κλόκοβα μέχρι και τα όρια του τμήματος που παραδόθηκε σήμερα, δίνοντας ουσιαστικά στην κυκλοφορία το μισό αυτοκινητόδρομο της Ιόνιας Οδού, δύο μήνες νωρίτερα από τη συμβατική ημερομηνία περάτωσης του έργου.
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε ότι «με την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων θα υπάρχει, εντός του 2017, η ολοκλήρωση της μελέτης για το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα των διοδίων και εντός του 2018 η λειτουργία του αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος».
Μάλιστα, ανέφερε ότι, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, θα εξευρεθούν οι λύσεις που θα μειώσουν τα διόδια.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Κύριοι Δήμαρχοι, αγαπητοί συνάδελφοι, φίλες και φίλοι, όλοι γνω ρίζουν την εγκατάλειψη εδώ και 10ετίες της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου. Όλοι γνωρίζουν τον εφιάλτη που ζούσαμε όλα αυτά τα χρόνια στις οδικές μεταφορές και τις μετακινήσεις, κυρίως οι πολίτες της Ηπείρου και της Αιτωλοακαρνανίας.
Από το 2006 που υπεγράφησαν οι συμβάσεις παραχώρησης, η απομόνωση αυτή υπήρξε πιο έντονη. Από την Κόρινθο έως το Ρίο και από το Αντίριο έως τα Γιάννενα, ο δρόμος, ο αιματοβαμμένος αυτός δρόμος, θύμιζε μονοπάτι παρά εθνική οδό.
Το Φεβρουάριο του 2015 που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, εννέα χρόνια μετά την έναρξη των αυτοκινητόδρομων, δυστυχώς τα μεγάλα έργα οδοποιίας ήταν τελματωμένα, κολλημένα, με πλήθος προβλημάτων.
Η Ιόνια Οδός περίπου 200 χιλιόμετρα, έπρεπε το 2015 να έχει παραδοθεί στο σύνολό της. Δυστυχώς το Φεβρουάριο του 2015 δεν είχαν ολοκληρωθεί καν οι απαλλοτριώσεις, οι αρχαιολογικές εργασίες, η μεταφορά δικτύου κοινής ωφέλειας.
Δώσαμε μια πολύ μεγάλη μάχη σε πολύ δύσκολες συνθήκες, μια μάχη για την ολοκλήρωση των έργων, παράλληλα με τη μεγάλη μάχη για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
Η συνέχιση των πολιτικών των προηγούμενων κυβερνήσεων, συνεπαγόταν τη μη ολοκλήρωση των έργων. Και οι συνέπειες θα ήταν τραγικές. Αρκεί κανείς να σκεφτεί. ότι θα επιστρέφαμε 4 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πολλά ακόμη σε ρήτρες.
Θα χρειαζόμασταν πάνω από ένα μνημόνιο για τους αυτοκινητόδρομους, για τα πέντε έργα παραχώρησης. Είναι προφανές, ότι μέλημά μας ήταν και είναι η λειτουργική ολοκλήρωση των έργων τέλος Μαρτίου του 2017.
Είναι επίσης προφανές ότι οι συμβάσεις που παραλάβαμε, ήταν συμβάσεις που δεν υπηρετούσαν το δημόσιο συμφέρον. Βελτιώθηκαν μετά από μια κοπιαστική διαβούλευση όλων των συντελεστών και με καλή διάθεση όλων των συντελεστών. Έτσι με την ολοκλήρωση των έργων θα υπάρχει εντός του 2017 η ολοκλήρωση της μελέτης για το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα των διοδίων και εντός του 2018 η λειτουργία του αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος.
Πετύχαμε με τη διαπραγμάτευση που κάναμε, την ελεύθερη διέλευση των αυτοκινήτων που μετέφεραν πολίτες με άτομα με ειδικές ανάγκες. Ειδικά τιμολόγια για τους συχνούς, καθημερινούς χρήστες, ειδικούς όρους για τους δήμους που δεν είχαν εναλλακτικές οδεύσεις και πολλά συνοδά έργα.
Είναι καθήκον μας σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους να βρούμε εκείνες τις λύσεις που θα μειώσουν τα διόδια. Στη συνέχεια είναι επίσης καθήκον μας, να ολοκληρώσουμε τις οδικές συνδέσεις με τα μεγάλα αστικά κέντρα και τους παραγωγικούς και αναπτυξιακούς κόμβους των περιοχών που διέρχεται η Ιόνια Οδός.
Βλέπω τον Δήμαρχο Αγρινίου. Ενα από τα συνοδά έργα που πρέπει να γίνουν στην Πρέβεζα και σε άλλες περιοχές. Η Ιόνια Οδός περιλαμβάνει 19 κόμβους, 9 σταθμούς εξυπηρέτησης, 4 σήραγγες πολύ μεγάλες, 17 μεγάλες γέφυρες, 3 κέντρα συντήρησης και θα παραδοθεί σε λίγους μήνες στο σύνολό της από τον Πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα.
Γίνεται προσπάθεια να ολοκληρωθεί το τμήμα από την Κλόκοβα μέχρι το σημείο που θα παραδοθεί σήμερα, στα τέλη Φεβρουαρίου. Θα ήθελα να συγχαρώ επίσης, τις εργοληπτικές εταιρείες για την προσπάθεια που έκαναν, αλλά και για τις ενέργειές τους. Γιατί πρέπει να ακούγονται αυτά τα πράγματα. Αν δεν είχαν συμμετάσχει με τον τρόπο που συμμετείχαν στην ολοκλήρωση των δρόμων, θα είχαμε πολύ μεγάλα προβλήματα και αυτοί δεν θα ολοκληρώνονταν.
Φίλες και φίλοι, όπως λέμε συνέχεια, τα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανέναν Υπουργό, σε κανέναν Περιφερειάρχη, ή Δήμαρχο. Τα έργα ανήκουν στους πολίτες. Αυτοί είναι και οι χρήστες, αυτοί είναι που τα χρηματοδοτούν.
Εμείς κρινόμαστε για την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και το κόστος των έργων. Για να γίνει όλο αυτό που κάναμε με τους αυτοκινητόδρομους και τα μεγάλα έργα, απαιτούνταν συλλογική δουλειά και θεσμικές αλλαγές. Υπάρχει ο νέος νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις και για τις παραχωρήσεις. Πρέπει να μαθαίνουμε από τα λάθη των προηγούμενων.
Απαντήσεις σε ερωτήσεις δημοσιογράφων
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ θα μας πείτε δυο λόγια για αυτή την πρώτη παράδοση τμήματος στην Ιόνια Οδό; Τι σημαίνει για το Υπουργείο και τι σημαίνει κυρίως για την περιοχή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι το Υπουργείο αποδεικνύει την πολύ εντατική δουλειά που έχει γίνει και τις προσπάθειες που γίνονται τόσο από το Υπουργείο όσο και από τους εργολήπτες, γιατί είναι σημαντικό και πρέπει να το αναφέρουμε.
Για την περιοχή δεν είναι ανάγκη να επιχειρηματολογήσει κανείς. Μια απλή διέλευση μέσα από την Αμφιλοχία και από τους οικισμούς της περιοχής, μιλάει από μόνη της. Είναι απίστευτη η ταλαιπωρία και των μόνιμων κατοίκων και των διερχόμενων. Είναι πολύ κακές οι συνθήκες οδικής ασφάλειας. Αυτά όλα με αυτό το κομμάτι βελτιώνονται. Πιστεύουμε και προσπαθούμε μέχρι τέλος Φεβρουαρίου από την Κλόκοβα μέχρι την Αμφιλοχία να έχουμε ένα ολοκληρωμένο δρόμο και τέλος Μαρτίου να δοθεί και η σήραγγα της Κλόκοβας και ο υπόλοιπος δρόμος μέχρι την Εγνατία, μέχρι τα Γιάννενα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μείνει κάποιο υπόλοιπο για μετά το Μάρτη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Πιθανόν εάν χρειαστεί σε ένα σημείο να γίνουν κάποιες πρόσθετες εργασίες, αλλά ο δρόμος θα είναι σε λειτουργική ολοκλήρωση.
Και εδώ θα ήθελα να πω κάτι. Εκτός από το θεσμικό πλαίσιο που διορθώσαμε για να μην έχουμε στα έργα τα προβλήματα που τα καθυστέρησαν τόσο πολύ, θα είναι καλό και η συνείδηση κάποιων πολιτών να είναι διαφορετική. Εάν τρέξουμε το νέο δρόμο θα δείτε ότι πολύ μεγάλα τμήματα του δρόμου δεν παραδίδονται γιατί κάποιος αρνιόταν στο παρελθόν, μέχρι να αλλάξουμε το θεσμικό πλαίσιο, για 100 μέτρα να παραδώσει ένα οικόπεδο που είχε και μάλιστα ένα οικόπεδο στη μέση του πουθενά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μόνο για να ….
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για να πάρει λεφτά παραπάνω εκβιάζοντας ή τους εργολάβους. Για τις απαλλοτριώσεις και την αποζημίωση που θα βγάλει το δικαστήριο, ούτε την αρνήθηκε ποτέ κανείς, ούτε μπορεί να κάνει και διαφορετικά.
Αυτά θα είναι καλό και σαν κοινωνία να τα λέμε για να μην υπάρχουν τέτοιες καθυστερήσεις σε τόσο σημαντικά έργα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μας πεις και δυο λόγια για το Άκτιο – Αμβρακία για το τι πρόκειται να γίνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Όπως γνωρίζετε το Άκτιο – Αμβρακία έχει τέσσερις εργολαβίες που καθυστερούν κι αυτές πάρα πολύ. Έχουμε καθυστερήσεις με πάρα πολλά προβλήματα. Η μία σύμβαση προχωράει κανονικά, έχει σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η πρώτη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η πρώτη. Πιστεύω ότι δεν θα έχουμε κάποιο πρόβλημα. Για τις υπόλοιπες τρεις θα προγραμματίσουμε μια – μια εργολαβία σκούπα για την ολοκλήρωση του έργου.