Την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου θα ανακοινωθεί η απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφορικά με τους νέους κανόνες για τα τέλη χρήσης του οδικού δικτύου για τα φορτηγά (Ευρωβινιέτα), κάτι που θα επιτρέψει την μετάβαση από τη χρέωση βάσει χρόνου στη χρέωση βάσει απόστασης, μειώνοντας τις εκπομπές CO2.
Το Ευρωκοινοβούλιο πρόκειται να επιβεβαιώσει τη συμφωνία που επιτεύχθηκε από τους διαπραγματευτές του Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου τον Ιούνιο του 2021 για την επικαιροποίηση των κανόνων που καθορίζουν τα τέλη που μπορούν να επιβάλλουν τα κράτη-μέλη της ΕΕ στα φορτηγά που χρησιμοποιούν τις οδούς του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).
Οι νέοι κανόνες θα μετατρέψουν τα τέλη χρήσης του οδικού δικτύου από χρονοεξαρτώμενα, σε ένα σύστημα με βάση την απόσταση ή τα πραγματικά χιλιόμετρα, ώστε να αντικατοπτρίζονται καλύτερα οι αρχές «ο ρυπαίνων πληρώνει» και «ο χρήστης πληρώνει».
Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών εξασφάλισαν τη σταδιακή κατάργηση από τα κράτη-μέλη των «βινιετών» (χρονοεξαρτώμενα τέλη χρήσης του οδικού δικτύου) στο κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ από το 2030 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία), αντικαθιστώντας την με διόδια (τέλη βάσει απόστασης).
Η επικαιροποίηση αυτή επεκτείνει επίσης το πεδίο εφαρμογής των κανόνων, ώστε να καλύπτει και άλλα οχήματα, όπως λεωφορεία, ημιφορτηγά και επιβατικά αυτοκίνητα, και απαιτεί τη σταδιακή εισαγωγή διαφορετικών συντελεστών οδικών τελών με βάση τις εκπομπές CO2 ή τις περιβαλλοντικές επιδόσεις.