Παραδόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα (27 χιλιομέτρων) της Ιόνιας Οδού από τον ανισόπεδο κόμβο Αμφιλοχίας μέχρι την παράκαμψη (Σελλάδες) Άρτας.
Με το νέο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου σε πλήρη λειτουργία, περνά οριστικά στο παρελθόν το πρόβλημα και η επικινδυνότητα με τις συνεχείς στροφές της περιοχής του Μενιδίου, αναβαθμίζοντας έτσι ουσιαστικά την ασφάλεια των οδηγών – χρηστών του αυτοκινητόδρομου.
Με το νέο τμήμα η διάρκεια της διαδρομής από τον ανισόπεδο κόμβο Αμφιλοχίας έως και την παράκαμψη Άρτας, μειώνεται σχεδόν στο μισό και από 40 λεπτά σήμερα μέσω του υφιστάμενου εθνικού οδικού δικτύου, δε θα ξεπερνά πλέον τα 20 λεπτά, μέσω της Ιόνιας Οδού.
Ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης αναφερόμενος στην ολοκλήρωση του έργου της Ιόνιας Οδού και την παράδοση του στο αμέσως προσεχές διάστημα, την χαρακτήρισε ως «ένα όνειρο της Δυτικής Ελλάδος, ένα όνειρο της Ηπείρου, που της δίνει το πλεονέκτημα να έχει το δικό της ρόλο στην δίκαιη ανάπτυξη που οραματίστηκε και παρακολουθεί καθημερινά ο Πρωθυπουργός. Για να γείρει πλέον η πλάστιγγα της ανάπτυξης στην Δυτική Ελλάδα».
Το σύνολο του τμήματος που παραδόθηκε σήμερα είναι διπλής κατεύθυνσης, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μια Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης ανά κατεύθυνση.
Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος περιλαμβάνονται συνολικά 5 γέφυρες, 22 άνω και κάτω διαβάσεις και 34 οχετοί.
Οι αναλυτικές δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη έχουν ως εξής:
«Φίλες και φίλοι,
Όπως γνωρίζετε χθες η χώρα βγήκε στις αγορές με την επιτυχή έκδοση ενός ομολόγου. Η συμβολή του τεχνικού κόσμου, της ολοκλήρωσης των έργων υποδομής, της συνολικής προσπάθειας που έχει κάνει η κυβέρνηση και όλοι οι συντελεστές στην επανάκτηση της φερεγγυότητας της χώρας είναι προφανής.
Για αυτό είμαστε περήφανοι και εμείς και ο τεχνικός κόσμος, ο οποίος καλείται να σηκώσει και ένα μεγάλο τμήμα της προσπάθειας για την ανάκαμψη της χώρας και το ξεπέρασμα οριστικά της κρίσης που έχουμε μπει εδώ και αρκετά χρόνια.
Παραδίδουμε σήμερα σε κυκλοφορία 27 χιλιόμετρα της Ιονίας Οδού. Έχουμε ένα αναπόσπαστο ενιαίο δρόμο 182 χιλιομέτρων. Οι συνεχείς επικίνδυνες στροφές του Μενιδίου είναι πλέον παρελθόν.
Ο δρόμος που έχει πολλαπλάσια εικονοστάσια απ’ ότι χιλιόμετρα ανήκει στο παρελθόν. Μειώνεται τουλάχιστον κατά 20 λεπτά η διαδρομή. Το μέρος αυτό του οδικού δικτύου έχει 5 γέφυρες, 22 διαβάσεις και 34 οχετούς.
Τις επόμενες ημέρες θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι, ο κόμβος, η ένωση της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία και θα γίνουν τα εγκαίνια όλου του δρόμου τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου που θα έχουμε περάσει στην φάση της λειτουργίας της Ιονίας Οδού από τον Πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να πω ότι το Αντίρριο – Γιάννενα πλέον θα είναι 1 ώρα και 40 λεπτά περίπου. Είναι ένα όνειρο της Δυτικής Ελλάδος, ένα όνειρο της Ηπείρου, που της δίνει το πλεονέκτημα να έχει το δικό της ρόλο στην δίκαιη ανάπτυξη που οραματίστηκε και παρακολουθεί καθημερινά ο Πρωθυπουργός. Για να γείρει πλέον η πλάστιγγα της ανάπτυξης στην Δυτική Ελλάδα.
Θα ήθελα επίσης να πω ότι λέμε πάρα πολύ καιρό για τα χρήματα που εξοικονομήθηκαν από τους τέσσερεις αυτοκινητοδρόμους, είναι 764 εκατομμύρια ευρώ, για τις στρεβλώσεις των συμβάσεων, για τα υψηλά διόδια, για όλα αυτά που έχουν ταλαιπωρήσει την χώρα για δεκαετίες.
Θα ήμασταν άδικοι όμως αν σήμερα δεν πούμε και τα καλά και για τους παραχωρησιούχους και για τους εργολήπτες, γιατί πρέπει να τα λέμε όλα. Θα ήθελα να τους συγχαρώ και για την ποιότητα του έργου, αλλά κυρίως γιατί αν δεν προχωρούσαν σε ενοικίαση χωραφιών, για να ολοκληρωθεί το έργο, αυτό το έργο δεν θα είχε ολοκληρωθεί ποτέ, λόγω των καθυστερήσεων των απαλλοτριώσεων.
Το σημερινό τμήμα που παραδίδεται θα είχε παραδοθεί από τον Μάρτιο. Δεν είχε παραδοθεί γιατί ένας από τους συμπολίτες μας είχε την γνωστή συμπεριφορά. Βέβαια μη μας κατηγορήσουν πάλι για τους δικαστές. Το δικαστικό σώμα είχε τις ολιγωρίες, αν μη τι άλλο και τις καθυστερήσεις για το συγκεκριμένο τμήμα.
Αυτό σημαίνει ότι αυτό το κομμάτι του έργου, θα μπορούσε να έχει παραδοθεί αρκετούς μήνες πριν και κάποιοι έχουν την ευθύνη και θα διερευνηθεί και η ευθύνη των καθυστερήσεων, αλλά και των τιμών των απαλλοτριώσεων σε όλη την Ελλάδα, για αυτά τα έργα.
Για να μην επαναληφθούν φαινόμενα που ακούσαμε στο παρελθόν, να ξέρετε ότι μετά την παράδοση του συγκεκριμένου τμήματος, οι εργολήπτες θα χρειάζονται και δύο ημέρες για να ολοκληρώσουμε τον κόμβο της Άρτας, για να έχουμε ένα ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουνε γίνει.
Θα ήθελα να τονίσω ότι για εμάς τα έργα δεν ολοκληρώνονται. Για εμάς τα έργα θα ολοκληρωθούν όταν εγκατασταθεί το 2018 το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, όταν πετύχουμε σε συνεννόηση με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες, που έχουν δανείσει για τα έργα, την μείωση της τιμής των διοδίων και όταν συμπληρώσουμε τα έργα υποδομής, τα υπολειπόμενα έργα του οδικού δικτύου και μιας και είμαστε στην Δυτική Ελλάδα την Παρα-Ιόνια, την σύνδεση των αστικών κέντρων, όπως του Αγρινίου, της σύνδεσης της Ιόνιας Οδού με την Αλβανία και όλα τα υπόλοιπα αντιπλημμυρικά έργα, που δεν είχαν προβλεφθεί στον εσωτερικό σχεδιασμό, που έπρεπε να έχει η Ιόνια Οδός.
Δεν θα κουραστούμε να επαναλάβουμε ότι τα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανένα υπουργό, σε κανένα περιφερειάρχη ή δήμαρχο, αλλά ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και εμείς όλοι μαζί δοκιμαζόμαστε για την αποτελεσματικότητα μας, για το ξεπέρασμα αγκυλώσεων του παρελθόντος και για την συνεργασία της Κυβέρνησης με την τοπική αυτοδιοίκηση, προκειμένου να ωριμάσουν, για να ολοκληρωθούν πολύ πιο γρήγορα τα έργα υποδομής».
Αμέσως μετά την παράδοση του δρόμου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης δήλωσε στους δημοσιογράφους:
Για τα συνοδά έργα και τις εκκρεμότητες από την αυτοδιοίκηση σε όλο το μήκος της Ιόνιας Οδού
«Υπήρχε, το έχουμε πει πολλές φορές κακός σχεδιασμός σε όλα τα μεγάλα έργα υποδομών. Στην Ιόνια που είναι ένα χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα, δεν είχαν προβλεφθεί αντιπλημμυρικά έργα στο Νομό Αιτωλοακαρνανίας, που όφειλαν να γίνουν τόσο στις σήραγγες της Κλόκοβας, όσο και στην πόλη του Μεσολογγίου. Δεν είχαν προβλεφθεί οι συνδέσεις με μεγάλα αστικά κέντρα, όπως αυτή του Αγρινίου.
Δεν είχαν προβλεφθεί οι ιδιαιτερότητες μεταξύ Πρέβεζας και Ιωαννίνων, που σχετίζονται πάλι με την αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών αυτών. Δεν είχε, και είναι ανέκδοτο αυτό, προβλεφθεί ούτε στη Παραχώρηση της Ιόνιας οδού, ούτε στα τέσσερα έργα της Παρα-Ιόνιας, να υπάρχει σύνδεση της Παρα-Ιόνιας με την Ιόνια οδό.
Αυτό δείχνει τον τρόπο που γίνονταν τα έργα, και που σχεδιάζονταν τα έργα. Πιστεύουμε ότι με τις θεσμικές αλλαγές που ήδη έχουν ψηφιστεί, με την συγκρότηση της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Υποδομών στο Υπουργείο να έχουμε ένα πολύ καλό συντονισμό για τα έργα υποδομών του υπουργείου, των περιφερειών και των δήμων της χώρας, να ξέρουμε ποια έργα γίνονται και με ποια ιεράρχηση.
Η δεύτερη προσπάθεια που κάνουμε είναι η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών ώστε τα έργα υποδομής, να υπηρετούν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, να συμμετέχουν στον σχεδιασμό και να βάζει η τοπική κοινωνία, οι υγιείς παραγωγικές δυνάμεις, την ιεράρχηση και τις προτεραιότητες των έργων υποδομής που πρέπει να γίνουν».
Για το πότε θα γίνει η ανακοίνωση των συνοδών έργων
«Πάρα πολύ σύντομα. Η περίοδος κατασκευής ολοκληρώνεται άρα στη περίοδο λειτουργίας πρέπει όλα αυτά να έχουν κλείσει και να έχουν συμφωνηθεί. Είμαστε σε τελική φάση των διαπραγματεύσεων για τα συνοδά έργα».