Μπορεί το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας να έκλεισε (το 2014 ξεκίνησε η εκκαθάριση), ωστόσο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά στη μετεξέλιξή του.
Του Φώτη Φωτεινού
Το υπουργείο προχώρησε στην ίδρυση της αυτοτελούς Υπηρεσίας Οδικών Τελών, τοποθετώντας, για 3 χρόνια, ως διοικητή τον Δημακαράκο Αθανάσιο, Πολιτικό Μηχανικό και ως υποδιοικητή τον Μπιτάκο Γεώργιο, Αγρονόμο Τοπογράφο Μηχανικό.
Η εν λόγω υπηρεσία αναμένεται να διαδραματίσει σημαίνονται ρόλο στην προσπάθεια εφαρμογής του ηλεκτρονικού αναλογικού διοδίου, το οποίο φιλοδοξεί να εφαρμόσει το υπουργείο Υποδομών από το 2018.
Στη νέα υπηρεσία υπάγεται το σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας, όπως και η κατασκευή και η διαχείριση νέων σταθμών διοδίων, πλην των συμβάσεων παραχώρησης που διέπονται από ειδικό νομικό καθεστώς.
Με βάση το νόμο, ο υπουργός Υποδομών αποφασίζει για τα σημεία ανέγερσης σταθμών, το ύψος τελών, τις καθολικές απαλλαγές υποχρέωσης καταβολής διοδίων, ακόμη και την κατάργηση μετωπικών σταθμών διοδίων.
Περιγράφεται, επίσης, ο τρόπος της αναλογικότητας, όπως «προπληρωμένη κάρτα ή πομποδέκτης ή άλλο ηλεκτρονικό μέσο, ένα συνδρομητικό συμβόλαιο», καθώς και η παρακολούθηση και απόδοση των εσόδων.
Όπως αναφέρεται, η αναλογική χρέωση ανά κατηγορία οχήματος μπορεί να είναι, είτε ανά χιλιόμετρο χρήσης, είτε ανά χρονική περίοδο χρήσης (π.χ ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια κ.α), με την επιφύλαξη της εφαρμογής των προϋποθέσεων αυτών, στα έργα παραχώρησης.
Στόχος είναι η επίτευξη μιας κεντρικής διαχείρισης για τον έλεγχο και την ορθολογική κατανομή των εσόδων, σε συνδυασμό με το ειδικό καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης.
Πιο συγκεκριμένα, η Υπηρεσία Οδικών Τελών, δραστηριοποιείται στην ηλεκτρονική διαχείριση των οδικών υποδομών, με αντικείμενο:
α) την ανάπτυξη και λειτουργία Συστήματος Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών παρακολούθησης και χρέωσης τελών διοδίων οχημάτων,
β) την ανάπτυξη και λειτουργία Ηλεκτρονικού Συστήματος παρακολούθησης, καταγραφής και επεξεργασίας κυκλοφοριακών φόρτων,
γ) την ανάπτυξη και λειτουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Παρόχων Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Τηλεδιοδίων, που έχει συσταθεί στο υπουργείο Υποδομών.
Επίσης, διαχειρίζεται το κέντρο παρακολούθησης διοδίων, συντάσσει και εκδίδει προδιαγραφές υποχρεωτικής εφαρμογής για ενιαία ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, σε όλο το οδικό δίκτυο ανεξαρτήτως υπηρεσίας ή φορέα λειτουργίας και εκμετάλλευσης και γνωμοδοτεί στον Υπουργό Υποδομών για τα σημεία ανέγερσης και λειτουργίας των σταθμών διοδίων στο οδικό δίκτυο και σε εισόδους της χώρας.
Oι νέες αναφορές Χρ. Σπίρτζη για τα ηλεκτρονικά διόδια στο ΕPSILON
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα έχετε ένα λογαριασμό και ανάλογα τα χιλιόμετρα που θα διανύετε, θα πληρώνετε αυτά ακριβώς τα χιλιόμετρα που διανύετε.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Όταν λέτε «ένα λογαριασμό» σαν κάρτα; Πως θα είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, σαν κι αυτό που έχουμε το e pass.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μου έκανε εντύπωση λίγο το άλλο θέμα, αλλά βγήκε η απόφαση για τα POS και στα διόδια δεν μπορείς να πληρώσεις με κάρτα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Σωστό κι αυτό.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ το κάθε καφενεδάκι μπορεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σήμερα.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Θα το αλλάξετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στις ιδιωτικές παραχωρήσεις.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Θα το αλλάξετε κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και βέβαια θα το αλλάξουμε, αυτό λέω.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Εικόνα χρέωσης έχετε περίπου να μας δώσετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, ακριβώς.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Πως θα είναι δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σήμερα οι χρεώσεις είναι 0,062 € το χιλιόμετρο, η προσπάθεια που κάνουμε εμείς, είναι να υπάρχει μια πολύ μεγάλη μείωση. Αυτό θα εξαρτηθεί από τον τρόπο που θα τρέξει η παραχώρηση της Εγνατίας, γιατί έχουμε βάλει συγκεκριμένους στόχους για να μπορέσουν να μειωθούν σε όλη την Ελλάδα τα διόδια.
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Άρα ανάλογα με το πώς θα πάει η Εγνατία θα κάνετε…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι μόνο η Εγνατία.
Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Πως θα πάνε τα έσοδά τους δεν έχει σημασία;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και οι λύσεις που θα βρούμε στο να μπορέσουν να πέσει πάρα πολύ και το κόστος αν θέλετε των αυτοκινητοδρόμων για τους πολίτες, αλλά και πως εντάσσονται κι άλλα τμήματα τα οποία …
Φ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ: Μπορείτε να δεσμευτείτε ότι θα πέσει το κόστος; Γιατί αυτή τη στιγμή στους αυτοκινητόδρομους για παράδειγμα για να πάει κάποιος Πάτρα ή για να πάει κάποιος Θεσσαλονίκη, είναι πολύ μεγάλο το κόστος των διοδίων.