Υποχώρησαν κατά 5,1% οι πωλήσεις νέων επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη τον περασμένο Δεκέμβριο, καθώς οι ελλείψεις εξαρτημάτων συνέχισαν να δημιουργούν προβλήματα στη διαθεσιμότητα των οχημάτων.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Σύμφωνα με την ACEA, τον Δεκέμβριο του 2022, όλες οι κατηγορίες οχημάτων είχαν χειρότερη απόδοση εν συγκρίσει με τον Δεκέμβριο του 2021, συμβάλλοντας στο συνολικό αρνητικό αποτέλεσμα.
Κατά τη διάρκεια του μήνα, οι επιδόσεις των τεσσάρων μεγάλων αγορών ήταν μικτές. Η Γαλλία και η Ιταλία κατέγραψαν μείωση 14,2% και 8,3%, ενώ η Ισπανία σημείωσε σημαντική βελτίωση 15,2%, όπως και η Γερμανία με 8,4%.
Συνολικά, το 2022, η αγορά επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 14,6% σε 1,6 εκατομμύρια μονάδες, με τους όγκους να είναι χαμηλότεροι από εκείνους του 2020 – έτος πανδημίας (1,7 εκατομμύρια μονάδες). Αυτό προκλήθηκε κυρίως από τα συνεχιζόμενα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που επηρέασαν τη διαθεσιμότητα των οχημάτων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Η συνολική απόδοση της περιοχής δεν βοηθήθηκε από τις τέσσερις βασικές αγορές της, οι οποίες παρουσίασαν διψήφια ποσοστιαία πτώση: Γαλλία (-17,7%), Ισπανία (-16,7%), Γερμανία (-11,0%) και Ιταλία (-10,5%).
Νέα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα έως 3,5 τόνους
Οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών τον Δεκέμβριο μειώθηκαν κατά 5,1%, φτάνοντας συνολικά τις 120.503 πωλήσεις σε όλη την ΕΕ. Δύο από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές στην περιοχή σημείωσαν σημαντική άνοδο: η Γερμανία (+19%) και η Ισπανία (+12,4%). Αντίθετα, οι πωλήσεις στη Γαλλία και στην Ιταλία μειώθηκαν σημαντικά τον Δεκέμβριο (πτώση κατά 14,6% και 11,5%, αντίστοιχα).
Για το σύνολο του 2022, οι πωλήσεις της εν λόγω κατηγορίας ήταν 18,1% χαμηλότερες από το 2021, με σχεδόν 1,3 εκατομμύρια νέα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα να ταξινομούνται στην ΕΕ. Με εξαίρεση την Κύπρο (+1,2%), όλες οι αγορές της περιοχής παρουσίασαν πτώση, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων: Ισπανία (-21,3%), Γαλλία (-19,5%), Γερμανία (-13%) και Ιταλία (-12,3%).
Νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα 16 τόνων και άνω
Τον Δεκέμβριο, οι ταξινομήσεις νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ συρρικνώθηκαν κατά 1,9%. Το αρνητικό αποτέλεσμα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις επιδόσεις των μεγαλύτερων αγορών της. Η Γερμανία –η κορυφαία αγορά βαρέων φορτηγών– υπέστη τη μεγαλύτερη πτώση (-18,8%), ακολουθούμενη από την Πολωνία (-10,4%) και τη Γαλλία (-6,7%). Από την άλλη πλευρά, η Ισπανία και η Ιταλία κατέγραψαν σημαντικά κέρδη, 28,4% και 22%, αντίστοιχα.
Το 2022, 256.020 βαρέα φορτηγά πουλήθηκαν συνολικά σε ολόκληρη την ΕΕ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 6,5%. Εξετάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής, μόνο η Γερμανία παρέμεινε σε αρνητικό έδαφος πέρυσι (-0,9%). Όλες οι άλλες αγορές σημείωσαν βελτίωση: Ισπανία (+13,6%), Πολωνία (+6,6%), Ιταλία (+5,1%) και Γαλλία (+2,3%).
Νέα μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα άνω των 3,5 τόνων
Τον Δεκέμβριο, οι ταξινομήσεις νέων μεσαίων και βαρέων φορτηγών μειώθηκαν κατά 3,2%, φτάνοντας τις 24.470 μονάδες. Οι επιδόσεις στις μεγαλύτερες αγορές της Δυτικής Ευρώπης ήταν μικτές. Η Ισπανία κατέγραψε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση (+30,2%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (+10,5%). Αντίθετα, η Γερμανία αντιμετώπισε σημαντική απώλεια (-18,6%), ακολουθούμενη από πιο μέτρια πτώση στη Γαλλία (-7,5%).
Το 2022 οι ταξινομήσεις νέων φορτηγών στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 3,5%, χάρη στα σημαντικά κέρδη που καταγράφηκαν από τον Αύγουστο έως τον Νοέμβριο. Μεταξύ των τεσσάρων βασικών αγορών στη Δ. Ευρώπη, η Γερμανία και η Γαλλία παρέμειναν σε αρνητικό έδαφος (πτώση κατά 3,5% και 1%, αντίστοιχα). Αντιθέτως, η Ισπανία σημείωσε σημαντική βελτίωση (+12,7%), ακολουθούμενη από την Ιταλία με πιο μέτριο, αλλά παρόλα αυτά θετικό, αποτέλεσμα (+2,3%).
Νέα μεσαία και βαρέα λεωφορεία και πούλμαν άνω των 3,5 τόνων
Τον Δεκέβριο του 2022, η αγορά της ΕΕ για νέα λεωφορεία και πούλμαν συρρικνώθηκε κατά 17,2%. Εξετάζοντας τις τέσσερις μεγάλες αγορές της περιοχής, οι πωλήσεις λεωφορείων στην Ισπανία αυξήθηκαν κατά 60,1%, ακολουθούμενη από την Ιταλία με σταθερή βελτίωση 19,4%. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν αρκετό για να αντισταθμίσει τη διψήφια ποσοστιαία μείωση που καταγράφηκε στη Γαλλία (-26,3%) και τη Γερμανία (-25,4%), καθώς αυτές οι δύο χώρες από μόνες τους αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% του συνόλου των νέων ταξινομήσεων λεωφορείων στην ΕΕ.
Συνολικά το 2022, οι ταξινομήσεις της κατηγορίας υποχώρησαν κατά 5,1%, καθώς οι βελτιώσεις που σημειώθηκαν τον Μάρτιο, τον Μάιο και τον Οκτώβριο του έτους δεν ήταν αρκετές για να φέρουν θετικά αποτελέσματα. Παρόμοιο μοτίβο παρατηρήθηκε στις βασικές αγορές της περιοχής, με τρεις στις τέσσερις πτώσεις: Γερμανία (-24,6%), Γαλλία (-14,2%) και Ιταλία (-6,2%).
Για αναλυτικές πληροφορίες: ACEA ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ 12ΜΗΝΟ 2022