Υπό πίεση βρίσκεται η αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού ώθησε τις επιχειρήσεις στη μη ανανέωση του στόλου τους. Επίσης, λόγω της πανδημίας, πολλές επιχειρήσεις και συνεργαζόμενες επιχειρήσεις με μεταφορικές εταιρείες ανέστειλαν ή μείωσαν σημαντικά το έργο τους.
Eπιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με στοιχεία της ACEA, τον Ιούνιο η ζήτηση για νέο επαγγελματικό όχημα (φορτηγά, βαν, λεωφορεία) σε ολόκληρη την ΕΕ, παρέμεινε ασθενής (-20,3%), αν και ο ρυθμός μείωσης επιβραδύνθηκε σε σύγκριση με τον Απρίλιο και τον Μάιο.
Η πτώση ήταν λιγότερο έντονη στα van, ωστόσο, τα τμήματα φορτηγών και λεωφορείων εξακολουθούν να σημειώνουν έντονα πτωτική πορεία.
Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης σημείωσαν διψήφια ποσοστιαία μείωση τον περασμένο μήνα: Γερμανία (-30,5%), Ισπανία (-24,2%) και Ιταλία (-12,8%), ενώ η Γαλλία σημείωσε οριακή αύξηση (+ 2,2% ).
Καθ ‘όλη τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου, οι εγγραφές επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 33,7%.
Καθεμία από τις 27 αγορές της ΕΕ σημείωσε διψήφια ποσοστιαία μείωση μέχρι στιγμής φέτος, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων σημαντικών: Ισπανία (-44,8%), Ιταλία (-35,4%), Γαλλία (-32,0%) και Γερμανία (-28,6%) .
Νέα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) έως 3,5t
Τον περασμένο μήνα, η ζήτηση για τα ελαφρά φορτηγά μειώθηκε κατά 10,4%, σε 142.799 μονάδες. Ωστόσο, αυτή είναι μια αξιοσημείωτη βελτίωση σε σύγκριση με την απότομη πτώση του 41,3% που καταγράφηκε τον Μάιο.
Η Γαλλία – η μεγαλύτερη αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων – συνέβαλε σημαντικά, σημειώνοντας αύξηση 7,8% τον Ιούνιο, με 51.849 μονάδες καταχωρημένες.
Ανάπτυξη σημειώθηκε επίσης στο Βέλγιο (+ 8,4%), τη Ρουμανία (+ 6,4%) και το Λουξεμβούργο (+ 3,1%).
Από την άλλη πλευρά, η Ισπανία (-19,8%) και η Γερμανία (-17,7%) υπέστησαν ακόμη διψήφιες απώλειες, ακολουθούμενες από την Ιταλία με πιο μέτρια πτώση (-5,3%).
Τους πρώτους έξι μήνες μέσα στο έτος, η αγορά νέων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 31,8%.
Μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αγορών, η Ισπανία σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση της ζήτησης (-45,7%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (-35,9%), τη Γαλλία (-31,2%) και τη Γερμανία (-25,1%).
Νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (HCV) 16t και άνω
Τον Ιούνιο του 2020, οι εγγραφές της ΕΕ στον τομέα των βαρέων φορτηγών επλήγησαν σοβαρά (-55,6%), με την Εσθονία και τη Λετονία να καταγράφουν ποσοστιαίες απώλειες άνω του 80%.
Οι τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ σημείωσαν επίσης αρνητικά αποτελέσματα, ιδίως στη Γερμανία (-57,4%), την Ισπανία (-55,7%) και την Ιταλία (-51,8%). Αντίθετα, η Κύπρος ήταν το μόνο κράτος της ΕΕ που σημείωσε ανάπτυξη τον περασμένο μήνα.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019, 92.278 βαρέα φορτηγά ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, μειωμένα κατά 44,2%% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο.
Η ζήτηση μειώθηκε κατά 41,3% στη Γερμανία, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (-40,6%), την Ισπανία (-37,3%) και την Ιταλία (-34,2%).
Νέα μεσαία και βαριά επαγγελματικά οχήματα (MHCV) άνω των 3,5 τόνων
Τον Ιούνιο του 2020, η ζήτηση για νέα φορτηγά σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκε για δωδέκατο συνεχή μήνα.
Οι εγγραφές υποδιπλασιάστηκαν (-54,3%), από 43.876 μονάδες τον Ιούνιο του 2019 σε 20.064 μονάδες τον περασμένο μήνα.
Η Γερμανία – η κορυφαία αγορά αυτού του είδους οχημάτων – σημείωσε υψηλότερη ποσοστιαία μείωση (-56,4%) από ό, τι τον Μάιο. Η Ισπανία (-54,7%), η Ιταλία (-48,3%) και η Γαλλία (-33,8%) αντιμετώπισαν παρόμοιες μειώσεις στη ζήτηση.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, η Ευρωπαϊκή Ένωση υπολόγισε συνολικά 115.224 νέα μικρά φορτηγά ταξινομημένα, ή 42,0% λιγότερο από την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Οι τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ συρρικνώθηκαν σημαντικά: Γαλλία (-39,4%), Γερμανία (-38,5%), Ισπανία (-36,2%) και Ιταλία (-33,7%).
Νέα μεσαία και βαριά λεωφορεία και πούλμαν (MHBC) άνω των 3,5 τόνων
Τον περασμένο μήνα, οι εγγραφές λεωφορείων και πούλμαν μειώθηκαν κατά 41,5% στην ΕΕ, ελαφρά βελτίωση σε σύγκριση με τη μείωση του Μαΐου (-56,5%). Μόνο τρεις από τις 27 αγορές της ΕΕ σημείωσαν θετικά αποτελέσματα τον Ιούνιο του 2020: Κύπρος, Λουξεμβούργο και Σλοβακία. Οι άλλες 24 αγορές, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων σημαντικών, υπέστησαν διψήφια ποσοστιαία μείωση τον Ιούνιο.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, η ζήτηση για λεωφορεία και πούλμαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκε κατά 35,1%, με 12.508 νέα οχήματα ταξινομημένα στην περιοχή.
Οι εγγραφές μειώθηκαν περισσότερο από το ήμισυ στην Ισπανία (-52,3%), ενώ η Ιταλία (-21,3%), η Γερμανία (-19,2%) και η Γαλλία (-18,9%) παρουσίασαν πιο μέτριες μειώσεις μέχρι στιγμής φέτος.