Με το 1ο βραβείο της διοργάνωσης MOBI Grand Challenge Phase II Citopia τιμήθηκε, στο Λος Άντζελες κατά τη διάρκεια του MOBI Colloquiums and Exhibitions (MoCo Los Angeles) η ελληνική ερευνητική ομάδα Ι-SENSE του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ, η οποία συντονίζει το Ευρωπαϊκό Έργο NeMO, που φέρνει την επανάσταση στο χώρο της ηλεκτροκίνησης.
Συγκεκριμένα, το έργο NeMO έλαβε το 1ο βραβείο στην κατηγορία “Most Feasible Entry” ως την πλέον εφικτή και υλοποιήσιμη λύση για τη βελτίωση της ανθρώπινης κινητικότητας μέσω ενός αποκεντρωμένου “έξυπνου” δικτύου έξυπνης υποδομής με χρήση τεχνολογίας blockchain.
Οι επικεφαλής των ισχυρότερων αυτοκινητοβιομηχανιών του κόσμου συμφωνούν πως το μέλλον κρύβεται στην ηλεκτροκίνηση, τόσο για τα επιβατικά όσο και για τα επαγγελματικά οχήματα. Οι ανάγκες για μετάβαση σε νέες τεχνολογίες είναι εμφανείς και οι προκλήσεις είναι διαρκείς.
Βασικοί παράγοντες που αποθαρρύνουν τους οδηγούς, αλλά και τους διαχειριστές στόλων από το να προτιμήσουν ένα ηλεκτρικό όχημα, είναι το περιορισμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης, η έλλειψη διαλειτουργικότητας μεταξύ των σταθμών, αλλά και η έλλειψη διαλειτουργικών υποστηρικτικών συστημάτων και υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα αυτών που σχετίζονται με την πληρωμή.
Το Ευρωπαϊκό έργο NeMO «Hyper-Network for electroMobility» ανέπτυξε ένα αποκεντρωμένο «Υπερ-Δίκτυο» συνδεδεμένων κόμβων, κατάλληλα εργαλεία και πρωτόκολλα, ώστε οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης να μπορούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους διαλειτουργικά (σε «κοινή γλώσσα», το πρωτόκολλο NeMo, Common Information Model), να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα από πολλαπλές πηγές, αλλά και να δημιουργούν και να παρέχουν σύνθετες, πιο έξυπνες υπηρεσίες.
Με χρήση τεχνολογιών blockchain και hyperldeger δε χρειάζεται η συγκέντρωση όλης της πληροφορίας κεντρικά, αλλά κάθε κόμβος έχει ασφαλή πρόσβαση στα δεδομένα και τις υπηρεσίες σε όλους τους συνδεδεμένους κόμβους.
Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η πλήρης επικοινωνία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων φορέων σε μία πόλη όπως οι διαχειριστές σταθμών φόρτισης (charge points operators – CPO), χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων, πάροχοι ενέργειας και πάροχοι υπηρεσιών (electromobility service providers – EMP).
Έτσι, δημιουργείται το πανευρωπαϊκό πλαίσιο e-Roaming, στα πρότυπα της κινητής τηλεφωνίας, όπου κάθε χρήστης θα μπορεί με μία μόνο σύνδεση σε ένα πάροχο υπηρεσίας να φορτίζει το όχημά του σε κάθε συνδεδεμένο στο σύστημα σταθμό φόρτισης οποιουδήποτε διαχειριστή, όπου και αν βρίσκεται αυτός.
Να σημειωθεί ότι, τo MOBI Grand Challenge (MGC) αποτελεί θεσμό για τον κλάδο της ανθρώπινης κινητικότητας. Ξεκίνησε τον Οκτώβριο 2018, στα πρότυπα του DARPA Grand Challenge για την αυτόνομη οδήγηση που αποτέλεσε το έναυσμα για την επανάσταση στον τομέα. Το MGC οργανώνει διαγωνιστικές φάσεις δύο φορές το έτος στα πλαίσια ενός τριετούς τουρνουά.
Στόχος της πρόκλησης είναι η δημιουργία ενός βιώσιμου, αποκεντρωμένου ad-hoc δικτύου blockchain Συνδεδεμένης Τεχνολογίας IoT και “Έξυπνων” Υποδομών που θα μπορεί να διανέμει δεδομένα με αξιόπιστο τρόπο, να μετέχει σε συναλλαγές, να συντονίζει συμπεριφορές και τέλος να βελτιώνει την ανθρώπινη κινητικότητα.
Γενικός συντονιστής της ερευνητικής ομάδας I-SENSE ήταν ο δρ. Αγγελο Αμδίτη, διευθυντής Έρευνας ΕΠΙΣΕΥ-ΕΜΠ, η δρ. Ευαγγελία Πορτούλη είχε αναλάβει την τεχνική επίβλεψη του έργου, ενώ οι Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, Θοδωρής Θεοδωρόπουλος και Γιώργος Δραϊνάκης είχαν σημαντική συμμετοχή στην τεχνική υλοποίηση κάποιων πολύ καινοτόμων και δύσκολων εργαλείων του Ψηφιακού Υπέρ-Δικτύου.
Το Ευρωπαϊκό έργο NeMO έχει λάβει χρηματοδότηση ύψους 7,8 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας 2020».